Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke folk prisguide?


pumba50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Folk bør heller svare med en lenke til prisguiden, enten direkte til et produkt eller til et søkeresultat derfra.
Prisguiden er vel et produkt som hw.no tjener penger på og som konkurrerer med andre lignende produkter ? I så fall er dette vel litt egenreklame da prisguiden på ingen måte er komplett og bør brukes med sunn fornuft.

7917004[/snapback]

Prisguiden diskriminerer ikke på produkt eller merke. Alle merker og modeller forsøkes lagt inn, men det er ikke noen liten jobb å få med seg rubb og stubb og alltid være dagsoppdatert. Det gjør at det alltid er noen produkter som ikke har kommet med ennå. Dette forsøker de som jobber med prisguiden å oppdatere så godt som mulig. Finner man ikke produktet kan man bruke fritekst-søket. Det er også mulig å tipse prisguiden om nye produkter de bør ta med.

 

Butikkene betaler for å være med og betaler for hvert vidreførte klikk til dem. Prisguiden har de aller fleste butikker som er relevante for datautstyr, foto osv på nett så det er uansett ikke mange man går glipp av.

 

Lenker man til komplett, lenker man til 1 butikk. Lenker man til prisguiden lenker man til over hundre butikker samtidig.

Lenke til kommentar

Men det du kan være sikker på, er at du ikke tar den dyreste :-)

 

Men jeg er til dels enig med trådstarter... Men grunnen til at det er så mange kommentarer på komplett.no er jo ikke bare fordi folk fra Hardware.no bestiller der... Det finnes jo sinnsykt mange som kun kjenner til Komplett.no, og ikke vet om Hardware i det hele tatt... Jeg fant ut at Hardware og Prisguiden eksisterte for bare et halvt år siden, ikke fult dèt en gang, bare se når jeg ble registrert... Og da var det et skikkelig sjokk for meg, og jeg vet at det er veldig mange på skolen min som ikke har den fjerneste anelse om at det finnes en slik prisguide, og jeg går i det minste på en videregående skole, så det burde jo være en del som bestiller fra Komplett.no der. Dessuten er jeg selv sånn at selv etter at jeg fant prisguiden har jeg valgt å kjøpe hos komplett selv om det ikke er det billigste alternativet... Pleier ikke kaste bort mer enn 750 da, men under det synes jeg det er greit.

Lenke til kommentar
Butikkene betaler for å være med og betaler for hvert vidreførte klikk til dem. Prisguiden har de aller fleste butikker som er relevante for datautstyr, foto osv på nett så det er uansett ikke mange man går glipp av.

7917140[/snapback]

 

...men man vet aldri om man går glipp av den med lavest pris. Derfor burde det vært opplyst mye tydeligere at dette faktisk er en betalingstjeneste og ikke en guide til de laveste prisene. Men dette har vært tatt opp et ti-talls ganger uten at hw.no gjør noe annet enn å stikke hodet ned i sanden.

 

Rett skal være rett: de har sluttet å reklamere med "Finn lavest pris", nå heter det i steden "Finn best pris", hva nå enn det skal bety. Best for hw.no, eller best for butikken....? Det er ihvertfall ikke noen garanti for at det er best for kunden.

Lenke til kommentar

Store problemet er jo at folk stoler på at prisguiden gir den laveste prisen, noe som ofte ikke stemmer.

 

Kan nevne et eksempel her:

Mobilen benqsiemens ef-81

Billigste på prisguiden 1750kr

https://prisguiden.no/product.php?productId=43173

 

Hos elkjøp:

999kr

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...QIAAAEO4.I03xiL

 

Syns det er greit at folk er obs på at det ikke er alltid billigste tilbudet du får servert, som sagt av simen1 så stemmer det at butikker betaler prisguiden for å bli listet opp.

Lenke til kommentar

En av de største mangler med prisguiden slik som den er i dag er at prisene ikke inkluderer frakt, mens konkurrentene gjør det.

 

Altså lyver prisguiden i verste tilfelle om den faktiske sluttprisen.

 

Bedre blir det ikke når det gjelder kjøp av flere produkter på en gang. I slike tilfeller forvirrer prisguiden mer enn den hjelper.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Det er alltids noen som ikke vil være med i prisguiden. Selv om den hadde blitt gratis for butikkene ville noen reservert seg mot å bli med eller ikke kunnet levere prislister. Man får rett og slett ikke alle butikkene med. Hvis prisguiden hadde blitt gratis ville sikkert flere enn i dag blitt med, men hvem skulle da vedlikeholdt prisguiden? Det er et titalls produkter og hundretalls av spesifikasjoner og søkefilter som skal legges inn og vedlikeholdes hver dag. Det er mange timers arbeid for mange personer. Hvem skulle gidde å bruke så mye tid hver dag på noe de ikke får et rødt øre for?

 

Hvis dere har noen konstruktive forslag til hvordan vi kan få med flere butikker og produkter og generelt gjøre prisguiden bedre så må dere gjerne lage en tråd eller et innlegg i kateogorien Tilbakemeldinger om Prisguide.no

 

Altså lyver prisguiden i verste tilfelle om den faktiske sluttprisen

7917381[/snapback]

Det står ikke i prisguiden at det er sluttprisen. Det står hva prisen på produktet er. Hvis man skulle hatt med frakt måtte man tatt med alle variantene av fraktmåter og dermed endt opp med et vell av forskjellige priser på hvert produkt. Hvis man skal kjøpe mer enn ett produkt så vil det komplisere beregningen yttligere. Et slikt system blir alt for komplisert å lage matriser over priser inkludert frakt på så det er opp til leseren bruke handlevognfunksjonen og egen logikk til å snevre ned antall butikker man skal handle fra.

 

Kom gjerne med forslag til hvordan det kan forbedres hvis du har.

Lenke til kommentar
En av de største mangler med prisguiden slik som den er i dag er at prisene ikke inkluderer frakt, mens konkurrentene gjør det.

 

Altså lyver prisguiden i verste tilfelle om den faktiske sluttprisen.

 

Konkurrentene (som dinpris) juger mer. De forsøker å gi et inntrykk av at fraktpris er tatt med. Problemet er bare at det alltid er den billigste fraktprisen butikken har som det er beregnet med. De opplyser selvsagt om det, men alikevel forvirrer egentlig pris m/frakt mer enn den gjør noe nytte.

 

Dette selvsagt fordi det nærmest aldri er det billigste fraktalternativet som kan benyttes...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Det er alltids noen som ikke vil være med i prisguiden. Selv om den hadde blitt gratis for butikkene ville noen reservert seg mot å bli med eller ikke kunnet levere prislister. Man får rett og slett ikke alle butikkene med. Hvis prisguiden hadde blitt gratis ville sikkert flere enn i dag blitt med, men hvem skulle da vedlikeholdt prisguiden? Det er et titalls produkter og hundretalls av spesifikasjoner og søkefilter som skal legges inn og vedlikeholdes hver dag. Det er mange timers arbeid for mange personer. Hvem skulle gidde å bruke så mye tid hver dag på noe de ikke får et rødt øre for?

7918215[/snapback]

 

Man får ihvertfall ikke alle med når man tar betalt.

 

Du hopper dessuten over den viktigste kritikken: Hvorfor er det så godt skjult at det faktisk er en betalingstjeneste, og hva i all verden betyr "Finn best pris"?

Lenke til kommentar
Du hopper dessuten over den viktigste kritikken: Hvorfor er det så godt skjult at det faktisk er en betalingstjeneste, og hva i all verden betyr "Finn best pris"?

7918304[/snapback]

Jeg vet ikke hvorfor det ikke står noe særlig om det. Det har ikke blitt lagt skjul på i forumet når folk fra prisguiden har uttalt seg om det.

 

"Finn best pris" betyr vel nettopp det, under de forutsetninger som gjelder for prisgudien, blant annet at det "bare" søkes i noe over hundre norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Du hopper dessuten over den viktigste kritikken: Hvorfor er det så godt skjult at det faktisk er en betalingstjeneste, og hva i all verden betyr "Finn best pris"?

7918304[/snapback]

Jeg vet ikke hvorfor det ikke står noe særlig om det. Det har ikke blitt lagt skjul på i forumet når folk fra prisguiden har uttalt seg om det.

 

"Finn best pris" betyr vel nettopp det, under de forutsetninger som gjelder for prisgudien, blant annet at det "bare" søkes i noe over hundre norske nettbutikker.

7918455[/snapback]

 

Da kan du vel gjøre det du kan for å finne det ut? Og jeg tror nok de fleste ville reagere om en avis brukte overskriften "Her er de beste prisene!" og så med liten skrift på bortgjemt på baksiden: "Vi har bare med prisene fra de som betaler for å være med".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg bruker selvfølgelig prisguiden. men at en plass er billigere betyr ikke at jeg handler der. jeg ser på service og hva du kan vente av kundebehandling også. er jeg en butikk har fått dårlig omtale handler jeg ikke der selv om det er billigst.

 

PSData er gjerne min favoritt når det kommer til å handle på nett.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
ja stemmer det.. en slik kjøler utgjør sikkert rundt 250,- vil jeg tippe

 

og så skroter vi vel originalribba uansett, ikke sant?

Jeg elsker bulk... Ikke noe tull, bundles og glorete pappesker...

7918656[/snapback]

trenger jo ikke skrote den.. kan jo ha den i reserve, selge den ,eller bruke den på en annen pc vettu :D (har den på min pentium 4 :thumbup:

Lenke til kommentar

folk kjøper på komplett fordi de får det til innkjøps pris, hva nå enn det er. hvis vi tar kritikken vi har hørt fra shg, så er det fordel å velge komplett i mange tilfeller. jeg mener det spørs hva en kjøper. Jeg ser også pcustyr.no er langt etter med å oppdatere priser spesielt på ram. Komplett er vel også litt tregere her. De bruker vel samme leverandør.

 

Komplett har alltid gode tilbud, uten tvil ,men helhetlig så ender du opp med tap. Samme når det gjelder netshop, vel de markedsfører omtrent bare kvalitetsvarer som er en god ting. men det er ikke alltid en trenger alt dette til den extra prisen egentlig.

 

Min oppfatning at en sparer mest på å bruke 2 webshops, plukke de beste tilbudene. og sette sammen extra frakten 100kr blir vs 500-800-kr minus frakt

Lenke til kommentar
Du hopper dessuten over den viktigste kritikken: Hvorfor er det så godt skjult at det faktisk er en betalingstjeneste, og hva i all verden betyr "Finn best pris"?

7918304[/snapback]

Jeg vet ikke hvorfor det ikke står noe særlig om det. Det har ikke blitt lagt skjul på i forumet når folk fra prisguiden har uttalt seg om det.

 

"Finn best pris" betyr vel nettopp det, under de forutsetninger som gjelder for prisgudien, blant annet at det "bare" søkes i noe over hundre norske nettbutikker.

7918455[/snapback]

 

Da kan du vel gjøre det du kan for å finne det ut? Og jeg tror nok de fleste ville reagere om en avis brukte overskriften "Her er de beste prisene!" og så med liten skrift på bortgjemt på baksiden: "Vi har bare med prisene fra de som betaler for å være med".

7918577[/snapback]

 

Hvis du leser infoen "Om vår prisguide" nederst på alle sidene i prisguiden finner du mye nyttig informasjon. https://prisguiden.no/omoss.php

 

Personlig synes jeg det som gir meg mest nytte av prisguiden er andre brukeres erfaringer av de ulike produktene jeg tenker å kjøpe, samt erfaringene på de ulike butikkene. Men pris teller en del, men er ikke bestandig avgjørende for meg.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det som gir meg mest nytte av prisguiden er andre brukeres erfaringer av de ulike produktene jeg tenker å kjøpe, samt erfaringene på de ulike butikkene.  Men pris teller en del, men er ikke bestandig avgjørende for meg.

7919129[/snapback]

 

Second that, for meg ofte et viktigere argument enn selve prisen.

Om butikken er til å stole på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...