Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan installere windows med død cdrom?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du på død og liv skal installere uten CD-rom finnes flere valg, det enkleste for deg er dette:

Boote DOS fra en USB-disk.

Ha en kopi av XP plata liggende på disken, start install via winnt.exe i i386 katalogen på plata.

Aka, boot, og når du kommer til prompten skriver du bare:

cd xpdisk\i386

winnt

Da skal installasjonen fungere.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Om du på død og liv skal installere uten CD-rom finnes flere valg, det enkleste for deg er dette:

Boote DOS fra en USB-disk.

Ha en kopi av XP plata liggende på disken, start install via winnt.exe i i386 katalogen på plata.

Aka, boot, og når du kommer til prompten skriver du bare:

cd xpdisk\i386

winnt

Da skal installasjonen fungere.

7665256[/snapback]

skjønner sånn halveis men (er ikke noe dataguru) men skal eg da ha en slags dos versjon på disken sammen med xp kopien??

Lenke til kommentar
skjønner sånn halveis men (er ikke noe dataguru) men skal eg da ha en slags dos versjon på disken sammen med xp kopien??

7665370[/snapback]

Ja, du har DOS på disken. Enda enklere: Har du floppy på maskina? Da booter du DOS fra floppy, men bruk en DOS floppy med USB støtte, så disken dukker opp. Du gjør det samme som beskrevet før ved cmdline.

Lenke til kommentar

7665370[/snapback]

Ja, du har DOS på disken. Enda enklere: Har du floppy på maskina? Da booter du DOS fra floppy, men bruk en DOS floppy med USB støtte, så disken dukker opp. Du gjør det samme som beskrevet før ved cmdline.

7665434[/snapback]

ok men har desverre ikke floppy.. det er en bærbar pc det er snakk om så når cdromet er dødt må det liksom gå gjennom usb.. mulig og laste ned en slags dosversjon som eg kan ha innpå disken??

Lenke til kommentar
Hvis maskinen har mulighet for å boote fra usb, går det fint å bruke din eksterne harddisk. Dette må du sjekke i bios.

7665518[/snapback]

har sjekket det og det skal gå står det, valget heter: Boot usb first, som eg da valgte men eg hadde xp på en kinston usb minnepenn, men det ville den ikke gå med på... må det være en usb disk og ikke hvilken som helst usb lagringsenhet??

Lenke til kommentar
har sjekket det og det skal gå står det, valget heter: Boot usb first, som eg da valgte men eg hadde xp på en kinston usb minnepenn, men det ville den ikke gå med på... må det være en usb disk og ikke hvilken som helst usb lagringsenhet??

7665584[/snapback]

USB-enheten må være bootbar. Den blik ikke det ved å "bare" kopiere over XP-filene.

Lenke til kommentar

USB-enheten må være bootbar. Den blik ikke det ved å "bare" kopiere over XP-filene.

7665646[/snapback]

okay så når eg tar en usb enhet og har kopiert en xpcd til den hvordan da gjøre den bootbar?? noen som vet??

Endret av Birken85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...