Gå til innhold

Farge profiler og jpeg

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Spyder2 express og stilt inn skjermen. Jeg har også valgt denne profilen i PS CS2. Men når jeg lagrer som jpg blir bildene veldig forskjellige. Jeg tror det er et eller annet jeg ikke skjønner når det gjelder fargeprofiler. Er det noen som har en god beskrivelse for hvordan man skal gjøre?

Hvilken profil bruker du i CS2?

Hva gjør du når du skal eksportere bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Profilen fra Spyderen bruker du under skjermprofil, ingen steder i PS den skal benyttes. Dette er en skjermprofil som sikrer at fargene du ser er mest mulig riktige.

I PS velger du et fargerom som følger det respektive bildet. Bilder for skjermvisning og for nett gjør seg best i sRGB.

Et noe større fargerom er AdobeRGB, og enda større er ProPhotoRGB. Disse, spesielt PPRGB gir deg i tillegg noen utfordringer under redigering.

Slik gjør jeg det; RAW-filene konverteres i egen konverter til AdobeRGB, TIF, 16 bits. Skal de kun vises på skjerm/nett, bruker jeg TIF/8 bits eller jpeg for hurtighet. I PS har jeg satt working space til AdobeRGB, men da må bildene konverteres til sRGB før visning på nett/skjerm.

"convert to profil"

Setter du working spage til sRGB som en start blir det nok bedre.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om jeg forsto spørsmålet, men det virker som om du blander sammen fargerom og profil.

Den profilen Spyder lager, er for at de fargene du ser på skjermen er mest mulig riktige. (Egentlig beskriver dette egenskapene til et fargerom). Det betyr at om du sitter på en kalibrert skjerm, redigerer et bilde og f.eks. legger dette ut på nett, vil jeg og andre som sitter på en kalibrert skjerm se et rimelig identisk bilde som det du ser. Det samme gjelder for skrivere og annet som behandler bilder hvor du har profiler som skal justere evt. fargestikk.

Et fargerom beskriver hvor stort omfang av fargene som et kamera ser, en skriver skriver ut eller en skjerm kan gjengi. På skjermer er det kun de dyreste som kan vise noe større enn sRGB og nettlesere har dårlig/ingen fargestyring og behandler alle bilder som om de er i sRGB.

Sikkert dårlig forklart, men til svar på sørsmålet (tror jeg) Ikke tenk på den profilen som Spyderen lager, sett alle innstillinger til sRGB frem til du har lært forskjellene.

Google ga mange treff på color space, her er et av mange.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg setter alt til sRGB og mekker på bildet til jeg synes det ser bra ut, og så velger "Save for web..." så blir fargene blassere i "Save for web"-vinduet enn i selve PS2 vinduet. Og tilsvarende blir de ferdige jpegene blassere. Forstår ikke helt poenget der. Burde det ikke se likt ut begge steder?

Lenke til kommentar

"save for web" har jeg aldri brukt, så den tør jeg ikke svare på, men antar denne også skulle gitt like farger. Hele poenget med fargestyring og kalibrering er at du skal få like farger uansett.

Det høres ut som om enten profilen for Spyderen ligger feil eller at du har satt opp PS galt.

Start med å høyreklikke på skrivebordet - egenskaper - settings - advanced - color management. Under Color profiles her skal det kun være en som heter Spyder2express. Fjern alle andre og legg til denne hvis den mangler.

Så åpner du PS og går på edit - color settings. Den boksen kan du ha som vedlagte screenshot viser. Her har jeg satt sRGB som fargerom.

Når du da åpner et bilde så får du et spørsmål dersom du ikke har et fargerom på det bildet. Har du kameraet på sRGB åpnes det uten noen beskjed. Kan være du må lukke/åpne PS etter disse forandringene.

Når jeg skal lagre for web, pleier jeg først å gå på image - image size og sette den på rette mål, så lagres som jpeg i ønsket kvalitet. For web holder det med rundt 10.

For visning på egen skjerm trenger du ikke gjøre annet enn å lagre i jpeg. Bare vær klar over de begrensningene jpeg gir.

Under Edit i PS har du også noen andre valg som omhandler dette. Assign profile bruker du dersom du ikke har et fargerom tagget til bildet. Convert to profile bruker du dersom du vil forandre fargerommet. Bruker du sRGB hele veien trenger du ikke denne.

post-88793-1168201725_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...