Gå til innhold

Hvor mye kjølepasta?

ekwathne

Anbefalte innlegg

Jeg har en Scythe Ninja Plus kjøler på min e6600 prosessor, den ligger på 50 grader hele tiden. Under idle og load. Når jeg monterte den tok jeg ikke så mye kjølepasta på. Hvor mye er det egentlig som skal på? Bilde? Jeg tenker jeg skal bytte kjølepasta og se om det blir mindre varme. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forumet har en grei søkefunksjon.. :)

Kjølepasta skal påføres så tynt som mulig - meningen med kjølepastaen er å fortrenge luften i porer, striper samt kompensere for at kjøleren evt. ikke har en 100% plan overflate.

Ved å fortrenge luften med kjølepasta som i tillegg også har varmeledende egenskaper skal vi altså dermed kunne øke varmeoverføring fra prosessor til kjøler.

Kjølepastaen er "bare" en bedre varmetransportør enn luft - et berg av kjølepasta med en kjøler balanserende på toppen nytter selvsagt ikke!

Kjølepastaer som er vanskelige å påføre fordi de har en tykk konsistens kan du prøve å varme opp. Det er også de som sverger til å bruke lighterbensin og enda aceton som de blander med varmepastaen siden begge fordamper lett. Denne metoden er selvsagt svært farlig - og dette må i alle tilfelle aldri gjøres innendørs. Ei heller vites om dette kan ha negativ innvirkning på pastaen.

Undertegnede bruker en gummikork som dekkes med GladPack plast - deretter trykker/vrir jeg kjølepastaen mot prosessorkjernen ; er overflaten på kjøleren grov gjøres det samme der også.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
HW har laget en Goop-guide med bilder osv. Det vanlige er vel å ta en "mini-ert"-størrelse med kjølepasta på CPU og så jevne dette utover CPUen med f.eks. et reint barberblad (sånn som man barberte seg med før høvler/barbermaskin blei standard)

Edit: Eks. på barberblader jeg tenker på

7664596[/snapback]

Akkurat en sånn artikkel jeg var på jakt etter. :thumbup:

Hvorfor har ikke dette forumet en FAQ? Et av de få forumene på diskusjon.no som ikke har det ser det ut som...

Lenke til kommentar
Jeg har en Scythe Ninja Plus kjøler på min e6600 prosessor, den ligger på 50 grader hele tiden. Under idle og load. Når jeg monterte den tok jeg ikke så mye kjølepasta på. Hvor mye er det egentlig som skal på? Bilde? Jeg tenker jeg skal bytte kjølepasta og se om det blir mindre varme. :)

7664492[/snapback]

50 grader under ideal og load :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...