Tillepike Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Er det noen som vet om dette kan sendes ufrankert? For gjeldsbrevet mitt ble lagt i en rød postkasse uten frimerke Og når jeg skal prøve å bestille nytt fra "Dine Sider" så finner jeg ingenting om hvor man kan bestille det! Blir så frustrert Lenke til kommentar
TWA Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 så vidt jeg husker, må du frankere det. Lenke til kommentar
Tillepike Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Ja, men hva gjør jeg? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Ingen jeg kjenner frankerer gjeldsbrevet når de sender det. Og de får pengene sine alle sammen. Lenke til kommentar
Tillepike Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Okei, håper virkelig det. Veldig kjedelig om jeg ikke får pengene mine pga det Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Noen som vet hvor lang tid det tar fra du sender inn brevet til det kommer noen penger? Sendte inn det brevet forrige Torsdag, men de har enda ikke registrert det som mottatt når jeg sjekker det på mine sider... Pleier det å gå så lang tid? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvis jeg ikke har pengene mine innen 15. Januar, så sender jeg forsinkelsesgebyr, rett skal være rett. Staten er flinke til å purre på penger vi skal betale til dem, så da skal jeg være flink med å purre på dem også. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hvis jeg ikke har pengene mine innen 15. Januar, så sender jeg forsinkelsesgebyr, rett skal være rett. Staten er flinke til å purre på penger vi skal betale til dem, så da skal jeg være flink med å purre på dem også. 7682818[/snapback] Med mindre du har underskrevet et dokument der det står at du SKAL ha det innen den fristen kommer du ikke langt. Selv skiftet jeg studielokasjon nå nettopp (internt i NITH "systemet"), fikk beskjed om at det var greit fra lånekassens side, ingen ny søknad var nødvendig. Så fikk jeg sist fredag beskjed om at neida, jeg må søke på nytt. Kjekt med konsistens i systemet dems Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Det er jo nettopp det jeg har gjort. Jeg fikk et brev, der det er en utbetalingsplan, der skrev jeg navnet mitt på "samtykker" delen, og sendte den inn. Så det er faktisk en avtale i mellom oss nå. La oss si at jeg har et banklån som går ut den 15. hver måned, og fordi jeg og banken gjorde en avtale om at lånet skulle gå ut den 15. fordi jeg får penger fra Lånekassen den dagen. Skal jeg da stå ansvarlig når Lånekassen har forsinket utbetaling? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 La oss si at jeg har et banklån som går ut den 15. hver måned, og fordi jeg og banken gjorde en avtale om at lånet skulle gå ut den 15. fordi jeg får penger fra Lånekassen den dagen. Skal jeg da stå ansvarlig når Lånekassen har forsinket utbetaling? For det første hørtes det ut som en veldig dum avtale, som en liten digresjon. Man bør vel i alle fall ha et par dager i mellom for å være sikker når det gjelder sånne ting. For det andre - det er du som har det hele og fulle ansvaret for å betale tilbake banklånet ditt. Hvor pengene kommer fra, at du ikke har de når fristen går ut og roping om at Lånekassen ikke overholder fristen som er satt i avtalen mellom dem og deg, bryr vel bankfunksjonæren seg særdeles lite om. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 La oss si at roping om at Lånekassen ikke overholder fristen som er satt i avtalen mellom dem og deg, bryr vel bankfunksjonæren seg særdeles lite om. 7694680[/snapback] Bingo. Bankfunksjonæren bryr seg lite om det, derfor kan ikke Lånekassen ha forsinkede utbetalinger. Nå må vi ikke glemme at vi er kunder i Lånekassen, det er ikke Lånekassen som er snille med oss og gir oss penger. Vi trenger ikke å sitte og smile for å få penger hos Lånekassen, fordi dette er en rett. Når du får penger hos Lånekassen er alt egentlig et lån, det må vi heller ikke glemme. La oss si at jeg går til en fyr for å kjøpe meg et hus. Han jeg kjøper huset av sier at ha må ha pengene innen den 15. Januar, hvis jeg ikke klarer å få tak i disse pengene innen den datoen, blir det ikke noe salg. Så går jeg i banken og smiler til dem, og vi skriver under avtalen, og på utbetalingsplanen står det at jeg skal ha pengene innen den 15. Januar. Hvis jeg da ikke får pengene før 17. Januar, så har jeg jo ikke bruk for dem lengere, for da gikk jo avtalen i vasken. Hvem er ansvarlig? Jeg? Han med huset? Eller banken? Jeg er kansje trangsynt nå, men jeg mener at rett skal være rett. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Det kan sendes uten frimerke, jeg gjorde det første gangen da de gikk over til dette systemet, fordi jeg ikke så at det ikke var ferdigfrankert (ehm.. det er jo normalt at de er det). Tok en del uker før jeg fikk pengene, men jeg fikk dem. Sansynligvis forsinker dette utbetalingen med et par uker, men pengene kommer likevel. Endret 10. januar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Vi trenger ikke å sitte og smile for å få penger hos Lånekassen, fordi dette er en rett. Når du får penger hos Lånekassen er alt egentlig et lån, det må vi heller ikke glemme.Vel, jeg har i alle fall tenkt å prøve å få omgjort så mye som mulig til stipend La oss si at jeg går til en fyr for å kjøpe meg et hus. Han jeg kjøper huset av sier at ha må ha pengene innen den 15. Januar, hvis jeg ikke klarer å få tak i disse pengene innen den datoen, blir det ikke noe salg.Syns liksom situasjonen blir en litt annen. Uansett er det dumt å operere med så korte tidsfrister, med mindre det ikke kan gjøres raskere. Så går jeg i banken og smiler til dem, og vi skriver under avtalen, og på utbetalingsplanen står det at jeg skal ha pengene innen den 15. Januar. Hvis jeg da ikke får pengene før 17. Januar, så har jeg jo ikke bruk for dem lengere, for da gikk jo avtalen i vasken.Hvem er ansvarlig? Jeg? Han med huset? Eller banken? I dette tilfellet spesifiseres og understrekes det vel i avtalen mellom deg og utlåner at det foreligger tidspress og at utbetalingen må skje innen fristen. Studielån blir for meg litt mer som lønning, selv om du skal få lønn den 12. hver måned (som et eksempel), er det langt fra alltid du får lønna akkurat den 12. Gjerne på grunn av ting som helg, helligdager, bankproblemer eller andre typer forsinkelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå