Myrsnipa Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Ja overskriften sier det meste. Vi sparer jo en god del penger fra lønna til pensjonen, men hva skjer med pengene hvis man dør tidligere enn forventet? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det går vel til enken/enkemannen? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Blir en del av arven din. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem. 7664806[/snapback] Dette gjelder bare den "offentlige" pensjonen. Pensjon innbetalt til privat pensjonsfond kan tas ut hvis man ønsker å heve fondet... Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem. 7664806[/snapback] Trådstarter spør om penger som han selv sparer (av lønnen). Her er det altså ikke snakk om offentlig pensjonsordninger. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Siden han skrev "vi sparer jo" går jeg ut fra at han mener vanlig pensjon, men også med private pensjonssparingssystemer er det ofte slik at man bare får utbetalt penger fram til man dør. Dersom han mener penger han setter av på en egen konto for bruk seinere, går de selvsagt inn i arven, men det er så opplagt at jeg regner ikke med at det er det han lurer på. Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det du enn måtte spare i pansjon, enten OTP eller privat ordning, går i arv til barn/foreldre evnt kone/mann hvis du selv stryker med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå