Gå til innhold

Mulig advarsel mot Ixus 330 + hjelp (plis les hele)

Anbefalte innlegg

Så fremt ingen kan gi meg noen gode tips, vil jeg fraråde folk å kjøpe Ixus 330.

Manuell mode er nærmest ubrukelig. Ok, jeg tar litt hardt i, men det er en utrolig irriterende mode som virker som om er laget kun for stativ bilder.

Så og si ALLE bilder jeg prøver å ta i manuell mode får jeg sånn "Shake warning på". Dvs hold kameraet i ro ellers blir det blur'et/uskarpt (og det blir de somregel da jeg ikke har stativ).

Det spiller ingen rolle om jeg har satt lukkerhastigheten så lavt jeg kan komme, hvilket også ikke slår meg som så veldig imponerende. Laveste lukkertid instilling jeg har funnet er kun å skru av Lang lukkertid i menyen. Ingen valg for 1/50 1/60 osv. Er Lang lukkertid på kan jeg sette den alt fra 1 sekund opp til 20 eller noe slikt, men det er nærmest ubrukelig også da jeg får rare fargeflekker på bildene (Jeg har lest litt om det og vet det er vanlig, men fordet..)

Det at man bare kan stille ISO 50, 100, 200 og 400 er og noe jeg skulle ønske var bedre. Skulle likt å ha 600 eller 800 f.eks :razz:

Jeg TROR jeg har prøvd det meste, alt fra å skru av AF assistent og div andre greier, men "Shake Warning" får jeg uansett, innzoomet eller ikke.

Forøvrig kan jeg nevne at kameraet har ofte vanskeligheter med å fokusere. Det er 3 bokser som den skal fokusere på i på displayet og somregel er det kanskje 1, er man heldig 2, av disse som blir grønne (grønn = bra fokus), samt at man får shake warning da, så bildene blir ikke bra uansett.

En annen ting som er utrolig irriterende er hvor lang tid det faktisk tar å ta bilder. Fra man trykker knappen helt ned til den tar bildet kan det går alt fra 5 til 10 sekunder. Mange potensielt morsomme bilder rett ut vinduet pga det der.

Ok, nest siste irriterende ting med Ixus 330.

Røde øyne! U a n s e t t blitzinstilling som "No red eyes" får alt og alle røde øyne.

Siste irriterende ting er at man ikke ser om man har lavt batteri før det er 5-6 bilder igjen. Poof så skrur det seg av. Du vet aldri om batteriet er halvfult, kun om det er 5 min til det skrur seg av.

Nei, såfremt ingen forteller meg noe jeg har gått glipp av (krysser fingrene mine), så sier jeg styr langt unne Ixus i det hele tatt. En venn av meg har Powershot 35 (tror det er navnet), og det er helt utrolig hvor mye bedre bildene blir med det kameraet. Det har riktignok flere Megapixler, men ting som lys blir og bedre.

Noen som har noen tips? Dette er det første kameraet mitt, men jeg har fiklet rimelig mye og *tror* jeg forstår det meste, samt at jeg har prøvd og sammenlignet med en del andre kameraer i det siste :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bli en god fotograf er ikke gjort unna på noen måneder.

Det tar år. Mange år.

Du bør begynne med en lærebok i fotografering, for å lære om de mange fellene som man kan gå i, når man skal forsøke å ta et bilde.

Du skal også lære litt om 'pusteteknikk' for å kunne holde et kamera rolig når lyset ikke er tilstrekkelig.

Det er mye vanskeligere å holde et lite kamera iro, enn et stort og tungt....

Kort sagt.

Lenke til kommentar

Alle Uz modellene (10x) til Oly har dette...

Generelt om "Shake warning": Hvis lukketiden (1/n s) n er lavere enn (omregnet til 35mm) brennvidden så sliter en utrenet fotograf med å holde kameraet stabilt nok. Dette er ofte den formelen som kameraprodusenter bruker når de lager en "shake warning" funksjon. Med andre ord så vil du med 35mm måtte regne med å bruke en lukketid på 1/35s eller raskere og på 105mm (som er full zoom på IXUSen om jeg ikke husker helt feil, tror den er 35-105mm) måtte bruke ca. 1/100s eller raskere. poenget mitt er å gi den en enkel huskeregel: aldri lengre lukketid (i hundredeler) enn brennvidde :smile:

Med trening og riktig pusteteknikk kan man selvsagt greie å ta bilder med lengre lukketid/høyere brennvidde.

-flff

Lenke til kommentar

Hvis Ixus 330 er som V3, er det en egen mulighet for å skru på lang lukkertid i "manuell" modus.

Denne finnes sammen med eksponeringskompensasjonen. Sørg for at denne ikke er skrudd på, er den skrudd på må man ha stativ.

Auto ISO-innstilling vil også kunne hjelpe.

MLW

[ endret av mlwirak den 2002-11-26 18:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...