Endre Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Jeg har to stk 250GB Seagate Barracuda- disker som jeg skal ha i RAID 0. Hovedkortetet jeg har er ASUS P5W DH Deluxe. Her har jeg kobla diskene til SATA-port 1 og 3. Hovedkortet har 4 andre SATA-porter. SATA 4, SATA_RAID og EZ_Raid1 og 2. Det er mulig det er her feilen ligger. Jeg har også fjerne jumperen på RAID selectoren, slik at den står i RAID 0. SATA-diskene er konfigurert i BIOS til å være RAID. Deretter kom jeg inn i Biosen til Raid kontrolleren og satt opp de to diskene i RAID. Dette var vellykket. Problemet kommer når jeg skal installere windows. Da får jeg opp en feilmelding som sier at windows ikke finner noen harddisker. Før dette får jeg beskjed om å trykke F6 for å installere RAID drivere fra diskett. Dette har jeg gjort. Jeg har prøvd alle de tre driverene som fulgte med hovedkortet. Men ingen fungerer. Jeg har fulgt denne guiden til pungt og prikke. Layout til hovedkortet: Noen som kan hjelpe meg? Edit: Postet av bruker mnilsen (glemte å logge meg inn på min egen konto). Endret 7. januar 2007 av Endre Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Har selv det HK. Den RAID guide er bare en generel guide og ikke specifik for ditt HK. Vigtigt at du får sat BIOS innstillingerne korrekt og dette er ganske bra beskrevet i manualen fra side 2.33 og fremover (og litt på side 4-16). Vigtigt også å lese de noter som er til hvert punkt. Du skriver ikke om du har en annen disk, som du bruker til OS (boot) disk? PS. Men forstår ikke hvorfor du vil ha RAID - medmindre du har et specielt bruksområde for dette. (se andre tråde om RAID). Kimmer Endret 7. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Planen var å kjøres OSet fra Raid diskene. Har også to andre disker. En urgammal WD 250GB SATA og en Seagate 80GB IDE. Grunnen til at jeg vil ha raid, er at vil ha maskina enda raskere. Jeg har en Intel dualcore 2.4GHz klokka til 3.3Ghz og 2 GB med DDR-2 Ram med klokkene 4-3-3-12-4. Så jeg føler at de store flaskehalsene er hardiskene og dvd-rom. I følge manualen er alt riktig satt opp. Edit: Denne posten er også postet av mnilsen. Endret 7. januar 2007 av Endre Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Grunnen til at jeg vil ha raid, er at vil ha maskina enda raskere. Jeg har en Intel dualcore 2.4GHz klokka til 3.3Ghz og 2 GB med DDR-2 Ram med klokkene 4-3-3-12-4. Så jeg føler at de store flaskehalsene er hardiskene og dvd-rom. 7663958[/snapback] Må jo bare be deg om, å bruke søkefunsjonen her på forummet og bruke søkeord som 'RAID0' eller 'RAID-0'. PS. At folk syns de får et raskere system, når de har innstalleret et raid-0 system er jo ganske naturligt - da de helt sikkert kommer fra et oppsett hvor harddiskene aldrig (eller svert sjendent) har vert defragmenteret. Samme "følelse" vil man også ha om man 'bare' har nyinnstalleret OS'et på en nyformatert vanlig disk. RAID-0 er helt oppskrytt og for mig virker det som om, at folk bare MÅ HA DET fordi hovedkortet nu en gang støtter dette. De ferreste som har peiling på, hvor RAID-0 virkelig gjør nytte. For vanlige brukere finns der ikke bruksområder hvor RAID-0 kan forsvares i forhold til pris/ytelse og ikke minst den dobbelte risiko for mistet data. PS2. Dagens harddiske er ikke flaskehalsen i vanligt bruk - men kan fort bli det, hvis man ikke greier å vedlikeholde (defragmetere) sine disker. I øvrigt mener jeg, at hvis man er nødt for å spørge hva RAID er og hva det kan brukes til - da trenger man det ikke Kimmer Endret 7. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå