BillyJoe Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hei, Jeg har en sensor som sender et serielt signal til pc. Vil imidlertid bytte til en annen software, som bare kan lese fra parallell-porten. For å lage en konverter må jeg vite hvilke pinner i seriekontakten som sender/mottar. Har kjørt en com-port monitor, men jeg forstår ikke resultatene. Sensoren har tre "brytere", og sender tre forskjellige signaler. Disse er vist i tabellen under. (beklager, måtte bruke underscore for å få tabellen til å passe) #__Received____Ascii 1___FF 48 48____yHH 2___31__________1 3___31__________1 4___32__________2 5___32__________2 6___37__________7 7___37__________7 Linje 1 kommer når com port minitoren starter Verdien 31 (linje 2 og 3) registreres når bryter 1 brukes. Verdien 32 (linje 4 og 5) registreres når bryter 2 brukes. Verdien 37 (linje 6 og 7) registreres når bryter 3 brukes. Er det mulig på bakgrunn av dette å si hvilke pinner i com-porten signalene går i? Har bare behov for å vite pinnene for bryter 1 og 2, dvs de som sender signalet 31 og 32. Sensoren brukes som rundeteller på en bilbane, så jeg regner med dere skjønner at dette er viktig Takker for svar. B Endret 7. januar 2007 av BillyJoe Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Om jeg forstår deg riktig, får du signal på flere ledere når du svitsjer brytere? Da er jo ikke signalet serielt? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Her på denne link finner du kanske svarene. Google er din ven her Kimmer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 De viktigste pinnene er 2, 3, og 5. 5 er GND, som er referansen. 2 og 3 er sender og mottaker. Den tabellen har jo ingenting med hardware å gjøre, den brukes bare for programmet som skal tolke dataene. Men å lage en konverter fra serie til parallell er ingen enkel sak. Det nytter jo ikke bare lodde pinner. Signalnivået er helt forskjellig, og hele konseptet er jo totalt forskjellig på serie og parallell. Du må heller koble direkte fra brytere inn på parallelporten, altså se bort fra hele serieporten. Da må du bare vite hvilke bits programmet assosierer med de bryterne. Lenke til kommentar
BillyJoe Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hei, Trodde dette var så enkelt at det ble sendt en puls når bryterne ble slått på, men etter å ha operert boksen fant jeg at det sitter et lite kretskort mellom bryterne og 9pins kontakten. Det er nok litt mer komplisert enn jeg hadde håpet. Fant ogå en oppskrift på nett der de kobler bryterne rett i parallellporten (bryter 1 har ledning rett til pinne 10 og 25 i parallellporten). Blir litt mer lodding og mas, men tror jeg lager en ny parallellkabel/kontakt som jeg kobler rett mot bryterne. Ikke ulikt det denne kameraten har gjort: Oppskrift på nett Og takk for svarene B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå