Gå til innhold

Peltier og PSU-teori?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-26 22:12, skrev Hondaen:

Enklere ja, det er bare å koble inn en motstand i serie, som nevnt.


En variac på primærsiden har overlegen virkningsgrad ovenfor pwm og simpel linær regulering. Blir fort mye varme, når en transistor skal regulere strømmer på 25A, krever god kjøling.




 

:smile: hehe... Den transistoren er jo bare å kjøle, det er null problem!! Kanksje en enklere løsning med variac, og ja det er mer effektivt, men jeg synes absolutt ikke det er verdt den prisen!!! :razz:

Men jeg mente ikke så enkelt som å bruke en motstand i serie da... hehe

 

Men det e ropp til Zorro hva han vil gjøre... Men jeg synes absolutt ikke det er verdt det! Da ville jeg heller kjøpt et kraftig switch-power. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-26 21:52, skrev Arctic:

aye aye sir :wink: Peis på! Det at jeg høres litt negativ ut, er bare at jeg selv har litt dårlige økonomiske erfaringer med selvbygg. Betyr jo ikke at andre har det. Når jeg mekker noe, så prøver jeg og få det så likt originalen som mulig. dvs, ekstra kostnadene flyr i vei fortere en man kan si kake. Jeg er en smule råflott, så jeg velger ut de dyreste komponentene. En sikrigsholder kan man få til 10 kroner, men du finner en inkapslet med en fin fot i sort plast for 100 kroner. Skjønner hva jeg mener? Bare en bagatell som og lakke verket når man er ferdig, kommer jo fort på flere hundre kroner. 2 bokser Quick lakk, litt maskeringstape, kanskje litt epoxysparkel, Bam, der var du 300 kroner fattigere
:eek:
Men men, ikke alle er så pirkete som jeg.


 

Hehe... Enig med deg egentlig... Når jeg skal lage noe prøver jeg også å gjøre det så bra som mulig :grin: (når jeg lager neo selv har jeg sjelden en original å jobbe mot :wink: )

 

Men seff, det er mye dyrere, og ikke alltid verdt det. Men morro er dte å laget noe ordentlig... Som oftest har jeg ikke råd til alle komponentene med en gang, så da går jeg for den enkle, fungerende løsningen og så heller oppraderer når pengene ruller inn igjen :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 07:26, skrev krisfred:

:)
hehe... Den transistoren er jo bare å kjøle, det er null problem!! Kanksje en enklere løsning med variac, og ja det er mer effektivt, men jeg synes absolutt ikke det er verdt den prisen!!!
:p
Men jeg mente ikke så enkelt som å bruke en motstand i serie da... hehe


Men det e ropp til Zorro hva han vil gjøre... Men jeg synes absolutt ikke det er verdt det! Da ville jeg heller kjøpt et kraftig switch-power.
:)


 

Jeg har laget en psu slik jeg har beskrevet. Den kostet meg 1200 kr, det var variacen jeg måtte kjøpe, resten hadde jeg liggende, siden jeg samler på alt av elektromateriell jeg kommer over.

 

Specs? 0-30V@60A. Har ingen glovarme transistorer som jobber i linærområdet som må skamkjøles ( ja det blir j**** varmt, med et strømtrekk på 60A ) og ingen støyende (harmoniske) pwm styringer, der jeg ikke vet amplitudeverdien. Høyere amplitudeverdi enn Vmax = ubrukelig for peltier element.

 

Tenk deg du har et strømtrekk på 60A som du skal regulere, den trekker 60A ved 15 volt. Gir likeretteren ut 30 volt, så må 15 volt ligge over transistoren. 15 * 60 =....900watt.. det må du fjerne med kjøleribben din, noe som krever veldig god kjøling, effektkonsentrasjonen blir skamstor fra den lille transistorten din.

 

 

Prøv å finn en fabrikk lagd switche basert psu, som gir de specsene som den jeg har bygget, til en pris under 5000,-. Det finner du aldri.. Selv om jeg skulle kjøpt alle delene, så slår variac typen galant en kjøpt pwm psu både økonomisk og rent praktisk. Er ikke alle komponenter som liker å ha DC spenning med støy på vet du. Dessuten, en variac psu er med drifssikker og robust enn en pwm styring. Snakker av erfaring, etter å ha studert halvleder teknologi til vindmølleparken i danmark =)

 

Jeg synes det er verd pengene med variac, til sitt bruk. Kanskje derfor elektro laboratoriene ved HiB er utrustet med en del slike, som blir brukt under lab. forsøk =) Nei en trafo med regulerbart viklingsforhold er tingen for kjellermekk folk, som trenger å regulere store strømmer billig og sikkert.

 

For mr Z sin del, som ikke trenger en regulerbar psu er en trafo med fast viklingsforhold selvsagt det beste valget.

Lenke til kommentar

Quote:


Effekten påtrafoen er beregnet utfra effektivverdien på spenningen, altså 2*12VAC. Det vil si 24 volt totalt. Regnestykket blir da:


200 / (12 * 2) -> 200 / 24 -> 8,33A


Dette er også effektivverdien på strømmen, noe som gjør at maks strøm er 8,33 * 1,41

Dette gir en strøm på ca 12 ampere


Denne strømmen klarer ikke trafoen å lever kontinuerlig, men beregn ca 10 ampere... Så det holder jo akkurat ikke til den peltieren du fant hos Microplex.
:grin:


 

Er ikke dette ved serikobling av sekundærviklingene, da? 12A@24V ? Jeg skulle jo beholde spenningen, men øke strømmen (paralellkoble de to sekundærviklingene?). (Se forøvrig siste kretsskjema som jeg postet)

 

Du sa (hvis jeg forstod rett) at spenningen ville øke noe når vekselspenningen ble likerettet og glattet -> 12V * 1,41 = 16,92V

Da er jo spenningen blitt høyere og da synker vel strømmen?

 

Blir det 200VA/16,92V=23,6A ??

 

Før kondensator (paralellkoblet begge sekundærviklingene): (16,7A*2)@12Volt -> 33,3A@12Volt

 

Altså; med hvor mange Ampere kan jeg belaste den likerettede og glattede utgangen med??

 

[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-11-27 15:58 ]

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere har gjort seg opp en mening om hva slags PSU jeg vil ha og hva den skal brukes til.

 

Jeg skal bare for sikkerhetsskyld kort liste opp kriteriene mine:

 

PSUn skal være til et helt spesifikt bruksområde, nemlig drift av et enkelt Peltierelement.

 

Den skal være billigst mulig i innkjøp(i praksis betyr det selvbygget). Oftest utelukker det kjøp av ferdige/nye strømaggregater, eller design av switch mode-PSU ol.

 

Kretsskjemaet skal være lett å modifisere til drift av andre (eller fler pr. PSU) elementer.

 

Kretsskjemaet skal også ha rom for modifikasjoner mht regulering og evt. mulighet til å koble ut/slå av PCn ved feil på PSU eller Peltierelement. (Jeg har valgt å ikke nevne dette riktig enda fordi trådene her på overklokking.no/hardware.no ofte har en tendens til å skli ut. :grin: )

 

Og sist men ikke minst, alle komponenter skal være lett tilgjengelige for de fleste. Derfor har jeg forsøkt å forholde meg til priser og produkter som Elfa i Oslo fører, samt Peltier fra feks Microplex.no. Vet noen om andre sjapper hvor det er både bra og billige komponenter å bestille, så er det jo bare å si i fra...

 

Grunnen til at jeg har postet denne tråden er fordi jeg vet at det er mange dyktige folk på dette forumet, samt at jeg tror at også andre enn meg kan ha interesse av å vite hvordan en bygger sammen en dedikert PSU til akurat dette formålet. Selv er jeg ikke stødig nok i elektronikk til å designe selv et slikt enkelt kretsskjema på egenhånd.

 

_________________

Z

 

[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-11-27 16:33 ]

Lenke til kommentar

Først svar til Hondaen

 

Jeg er helt enig med din måte å løse problemet på (med variac)Men dette er ikke snakk om en PSU som skal levere 60A :wink: Derfor synes jeg det var en unødig og altfor dyr løsning til dette formålet!

 

Så svar til Zorro

Den strømmen jeg beregnet (8,33A) er uavhengig om du paralellkobler eller seriekobler, men det er den totale strømmen som kan trekkes på sekundærsiden. Altså 8,33 ved parallellkobling, eller 4,16 på hver viling ved seriekobling. Som jeg sa så er dette effektivverdien til strømmen, så du kan forvente å kunne trekke ca 10 ampere kontinuerlig eller ca 12 ampere i korte perioder.

 

Strømmen synke rikke hvis spenningen øker. Motstanden i peltier-elementet er forsatt konstant (så og si) så strømmen vil også øke da. Det kan jeg vise nekelt ved hjelp av Ohms lov:

 

I = U / R -> I = 12V / 1,2 -> I = 10A

I = 17V / 1,2 -> I = 14,16A

 

Og en ting til... Når du beregner strømmen som må du uansett regne med det totale spenninsgpotensialet på sekundærsiden (samme spenning som du får når du serie kobler viklingene) For jeg ser at du har regnet med 12V hele veien (eller 16,92V) F.eks. 200VA / 16,92V

Du må regne 200VA / 33,84V :wink:

 

Håper du skjønner litt mer nå!! :grin:

Lenke til kommentar

psu_img4.gif

 

Nei, nå skjønner jeg ingenting...

 

Du som har kunnskapene krisfred, vil du regne dette ut for meg?

 

Hvis vi går ut i fra trafoer med effekt fra 200VA til 400VA, så fåes de i følgende versjoner med sekundærspenninger fra 7V - 15V:

 

200VA ->2x7V sekundær

200VA ->2x9V sekundær

200VA ->2x12V sekundær

200VA ->2x15V sekundær

 

250VA ->2x12V sekundær

 

300VA ->2x9V sekundær

300VA ->2x12V sekundær

300VA ->2x15V sekundær

 

400VA ->2x12V sekundær

 

Hvilke av disse ville du valgt til en 172Watts Peltier (Imax 11,3A/Vmax 24,6V) med utgangspunkt i kretsskjemaet over?

 

Og vil du regne dette ut for meg sånn at jeg skjønner hvordan du gjør det?

 

_________________

Z

 

[ Denne Melding var redigert av: zorro på 2002-11-27 21:57 ]

Lenke til kommentar

300VA med to viklinger på 9 volt.

 

Du seriekobler disse viklingene og får 18VAC, dermed 18 * r2 =25,5V. Da kommer du inærheten av Vmax, tar vi hensyn til spenningsfall over dioder, indre motstands til trafo og ledninger.

 

Er spenningen for høy, så kan du koble en diode i serie med TEC, da får du et spenningsfall på 0.7 volt, uansett strømtrekk.

 

En 300VA trafo kan da levere 300/2*9 = 16,7A, på AC sekundærsiden....

 

Vær klar over at likestrøm ikke kan transformeres, derfor er ikke strømmen på primærsiden lik strøm-primær * omsetningsforhold = Adc sekundær

Lenke til kommentar

Blir kretsskjemaet slik ?

 

psu_img5.gif

 

Kunne jeg paralellkoble to 18V sekundærviklinger og fått 33,3A@18VAC med en 300VA trafo i stedet ?

 

Og sikringene...

 

På primærsiden blir det 300VA/230V=1,3A ? Blir dette da en 250V/1,5A sikring?

 

Og på sekundærsiden blir det en nærmest mulig 25V og 17 A ?

 

Og skal sikringene være trege eller raske?

Lenke til kommentar

Det er skulle gjøre nytten ja!! Du kan godt parallellkoble to på , du kan ikke trekke noe mer strøm på sekundærsiden, men du vil minske belastningen på hver vikling og deretter også få lavere varmedannelse. Jeg ville parallellkoblet, da du som sagt får mindre varme! :smile:

 

Husk kjøling på likeretterbroen! :wink:

 

Sikringene bør være kvikke. Trege sikringer er ment hvis lasten har stor startstrøm, som for eksempel i en motor.

 

Du kan bruke en sikring på 1,25A på primærsiden, 1,5 hvis du tar sjansen! :wink: på sekundærsiden må du ensten nøye dge emd sikring på 15A, hvis ikke du finner noe nærmere 16,6A..

 

Da er det vel nesten bare å etse opp kort å lodde i vei da! :grin:

Lenke til kommentar

Du kan få problemer med å bruke en kvikk sikring, 1.25A, på primærsiden. Grunnen til det, er at kondensatoren trekker stor strøm på sekundærsiden og inrush strømmen ( startstømmen ) kan da slå ut den kvikke sikringen. En treg på 1.5A kan brukes, ryker den så kan du gå opp et hakk, evt. bruke en ekstra treg sikring hvis det finnes av den type.

 

Jeg ser ingen grunn til at du skal etse kretskort til en så enkel krets. Bruk 1.5 kvadrat mm kopper ledning og isoler godt med krympestrømpe og deksel. Betrakt 230V delene som dødelig. Før du setter spening på, gå over kretsen din, se at alt er koblet rett. Dra i ledningene for å sjekke at de sitter godt.

Lenke til kommentar

Ja da ser det ut til at det bare er å lodde i sammen og prøve da. Skal se om jeg får kjøpt inn delene over jul når økonomien er litt bedre...

 

Poster resultatet over nyttår tenker jeg. Spennende å se om det funker :smile:

 

Takk for hjelpen!

 

 

Har noen forslag til hvordan jeg kan sikre at ikke CPU brenner seg hvis Pelt slutter å virke, men skal poste dette om kort tid. Har privatist eksamen i morgen, så da må jeg konsentrere meg om det først :smile:

 

Uansett, takk for hjelpen alle som har bidratt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 22:07, skrev Hondaen:

Du kan få problemer med å bruke en kvikk sikring, 1.25A, på primærsiden. Grunnen til det, er at kondensatoren trekker stor strøm på sekundærsiden og inrush strømmen ( startstømmen ) kan da slå ut den kvikke sikringen. En treg på 1.5A kan brukes, ryker den så kan du gå opp et hakk, evt. bruke en ekstra treg sikring hvis det finnes av den type.


Jeg ser ingen grunn til at du skal etse kretskort til en så enkel krets. Bruk 1.5 kvadrat mm kopper ledning og isoler godt med krympestrømpe og deksel. Betrakt 230V delene som dødelig. Før du setter spening på, gå over kretsen din, se at alt er koblet rett. Dra i ledningene for å sjekke at de sitter godt.



 

Ja, du har et poeng der. Jeg tenkte ikke på kondensatoren, men bare på pelitieren :oops:

My bad!!

 

jeg liker alltid å etse printkort, blir så rotete hvis du bare skal feste det emd ledninger syens nå jeg... Men det er ikke et møst for denne enkle kretsen

 

Quote:


Har noen forslag til hvordan jeg kan sikre at ikke CPU brenner seg hvis Pelt slutter å virke, men skal poste dette om kort tid. Har privatist eksamen i morgen, så da må jeg konsentrere meg om det først


 

Jeg kan lage en liten krets du kobler til spenningen fra PC'ens PSU som senser om dete r spenning eller ikke til peltieren... Hvsi det ikke er spenning så slår PC'en seg av! :grin:

Nå er det sengetid, så jeg får ta en titt på det i løpet av helgen! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg kan lage en liten krets du kobler til spenningen fra PC'ens PSU som senser om dete r spenning eller ikke til peltieren... Hvsi det ikke er spenning så slår PC'en seg av!
:grin:
Nå er det sengetid, så jeg får ta en titt på det i løpet av helgen! :wink:


 

Ja, det var akkurat noe sånt jeg hadde tenkt på også.

 

Analogdelen kan ikke jeg, men hadde forestilt meg å "tappe" 5v fra positiv leder til Pelt og bruke feks en "and"-port. Da ville den gitt en logisk "1" så lenge kretsen er funksjonell. Med en gang Pelt svikter så vil porten gi logisk "0" og slå av PCn.

 

Nå er jeg ikke sikker på om det er 5V eller 3,3V på hovedkortet, men tanken var å bruke logikk til å "slå av" PCn på samme måte som du ville slått av PCn på normal måte (trykke inn power-knapp).

 

På det hovedkortet jeg bruker nå har jeg mulighet til å velge "instant off" i BIOS. Normalt er det vel slik at du må holde inne power-knappen i 5 sekunder før den slår seg av. Men det er alt for lenge hvis Pelt slutter å virke. Innen den tid er nok CPU svidd?

 

Har også tenkt på om det går an å utnytte "power good" fra ATX. Det ville nok vært mer kompatibelt for de fleste da "alle" har ATX, men kanskje ikke alle har "instant off".

 

Har også en ide om å bruke en tempsensor til å måle temp på CPU før PCn slår seg på. Da kunne jeg gjort det slik at jeg bare trykket på power-knappen på normal måte. Men i stedet for at PCn slår seg på med en gang, så venter den til CPU har nådd lav nok temp før PCn slår seg på.

 

Mange ideer, men problemet er å sette ideene ut i livet, og det er ikke alltid like enkelt :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...