Gå til innhold

Peltier og PSU-teori?

Anbefalte innlegg

Enermaxx 431W selges jo for noe ned mot 800,- nå på microplex, og det er jo nesten som om den er laget for å drive peltierelementer på 12V (siden den er spec`et til 33A på +12V)

Men hva med regulering av spenning mht sweetspot når man bruker en ATX forsyner?

Vet at det er potmetre inni psuen også, men takler f.eks enermaxxen på 431W å tunes opp til 13-14V på "12V+"

Hondaen: Du burde skrive en psu vs peltier artikkel på ok.no! OG du burde få Skrue til å lese korrektur, for så å svare på hans kritiske innvendinger!

hehe, god natt! :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-26 00:53, skrev DrErling:

Hondaen: Du burde skrive en psu vs peltier artikkel på ok.no! OG du burde få Skrue til å lese korrektur, for så å svare på hans kritiske innvendinger!

hehe, god natt! :razz:

ROFL!

Om man ikke hadde hatt forskjellige synspunkter og innvendinger omkring ethvert tema, så hadde vel vår verden antagelig vært litt fattigere?

Heldigvis er det ikke slik. Dermed er det fritt opp til enhver å forfekte egne meninger og betraktinger, ikke minst om andres påstander og bombastiske uttalelser viser seg litt på kanten?

Det er jo en menneskerett, ganske enkelt.

Vi tar alle feil, nær sagt hver eneste dag.

Det er imidlertid ikke alle gitt å innrømme det......

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-26 01:04 ]

Lenke til kommentar

Ikke lett å forklare en som er grønn på elektronikk om dette, så jeg må ta det i små steg :wink:

Mange gode svar, men jeg blir veldi usikker når en begynner med faser og amplitudeffekter etc. :smile:

Har gjort et nytt kretskjema (fortsatt kun en skisse)

psu_img4.gif

Etter det jeg har skjønt så trenger jeg ikke en trafo på så mye som 500VAC ? Kanskje en på 300VAC hvis jeg paralellkobler begge sekundærviklingene? Da kan jeg også få en trafo som gir lavere spenninger enn 18v (Se trafoer fra Elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/185981.htm

Videre har jeg lagt til en sikring på primærsiden. Tror den må være på mer enn 230V? Men Ampere vet jeg ikke...

Likeretterbroen som ble foreslått fra elfa er nok greiest, for da slipper jeg å bygge den selv med dioder og evt. printkort osv. Den bør vel da tåle høyere strøm(Ampere?) enn hva sekundærsiden kan levere?

En glattekondensator visste jeg fra før av at jeg måtte bruke for å fjerne "rippel" :wink: , men var usikker på hvilken kapasistans og spenning den skulle ha...

Jeg har tatt med en sikring etter kondensatoren også, men er den nødvendig hvis jeg bruker en på primærsiden? Og hvis det bra at den er der, hvilken verdi bør den da ha?

Over til en litt annen side av saken; brannfare/forsikring. Ble ganske usikker mht. dette. Men synes det er rart alikevel da jeg leser feks AlltOmElektronik(Svenskt blad) innimellom. Der er det jo stadig kretsskjemaer over strømforsyninger osv som kobles til lysnettet. Har ikke lest noen andre advarsler om dette annet enn at en må være forsiktig og sjekke konstruksjonen nøye før en kobler den til. Driver alle som bygger etter disse tegningen å gambler med forsikringen sin da, eller?

Kanskje jeg skulle følge tipset om å kjøpe meg en Enermax PSU i stedet? Men på en annen side; Det er alltid noe eget ved å bygge tingene sine selv!

:smile: :smile: :smile:

BTW; Takk for hjelpen, Skrue, krisfred, Simen1 og Hondaen !

Z

[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-11-26 02:03 ]

Lenke til kommentar

Det er jo gøy og bygge selv, men jeg håper ikke du gjør det for og spare penger. Da er det mye bedre og hente en skikkelig PSU fra Permo.no. Innebygget med voltmeter, trinnløs regulering, merket og godkjent...

Enermaxen bør man holde seg unna. I de fleste tilfeller vil den gi alt for lav spenning.

Lenke til kommentar

Zorro, det der begynner virkelig å ligne på noe! Jeg har lagd en forsterker og min strømforsyning lignet ganske mye på den der. Fordelen med den kretsen du skal bruke PSU'en til er at spenningen må ikke ligge 100% stabilt på 18 volt, så derfor er dette mer en dugelig.

Du må ikke ha en sikring på sekundær siden, men jeg vil anbefale deg det som en ekstra sikkerhet! Hvor stor dne må være er vanskelig å svare på, det er helt avhengig av transformatoren du bruker og hva du dimensjonerer kretskortet til. Men den må ihvertfall være litt høyre enn den strømmen du forventer peltieren å trekke (og du må også dimensjonere alt annet deretter) :smile:

Og jess, du har koblet trafoen riktig. Den er parallellkoblet og spenningen er den samme, mens kapasiteten er ca fordoblet!! :grin:

Trafoen må gi lavere spenning enn 18 volt, ihvertfall hvis du ikke er interrisert i å regulere den på sekundærsiden. Den bør ideelt ligge på 13 volt, men 12 er det nærmeste du får tak i uten å spesialbestille! Da vil spenningen etter at den e rlikerettet ligge rett under 17 volt!

Bruk heller en likeretterbro, det er somoftest billigere og mye enklere. Den må tåle en større strøm en du forventer å trekke...

Kondensatoren du har vcalgt er perfekt! :razz:

Lenke til kommentar

Nå tror jeg jeg har funnet frem til en passende trafo. Holder meg fortsatt til Elfa's produkter.

Toroid Ringkjernetrafo:

200VA, 2x12V~ Kr. 329,-

Etter å finlest krisfred's froklaringer på amplitudeverdier og effektivverdi, samt iherdig gjennomgang av diverse elektronikkblader, tror jeg at jeg har forstått hva som er forskjellen...

For å finne strømmen ut fra de opplysningen jeg nevnte over blir regnestykket slik(?):

VA/V*2 = 200VA/12V*2(2 sekundærviklinger) = 33,3A

Så blir spenningen "glattet" med en elektrolyttkondensator, og da blir likespenningen:

12V * 1,41 = 16,92V

Men nå har jo spenningen øket, hvor høy strøm kan denne strømforsyningen nå levere?

Blir det 200VA/16,92V=23,6A ??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 06:02, skrev Arctic:

Det er jo gøy og bygge selv, men jeg håper ikke du gjør det for og spare penger. Da er det mye bedre og hente en skikkelig PSU fra Permo.no. Innebygget med voltmeter, trinnløs regulering, merket og godkjent...

Enermaxen bør man holde seg unna. I de fleste tilfeller vil den gi alt for lav spenning.

Sjekket litt hos Permo.no og den eneste dugelige PSUn jeg fant der var en SwitchPSU av typen "Par Excelence", 23A@13,8V

Specs virker jo OK de, MEN prisen da! 1650 spenn!!

Tok et overslag av prisene på komponentene til "min" PSU; Trafo; 329,00 Kondensator 73,30 og Likeretterbro 59,50 Totalt Kr. 461,80 pluss litt extra småtteri, men hvis vi sier 550 kroner så kan vi alikevel få tre av "mine" for 1stk fra Permo !!

Ellers holder jeg med deg i at spenningen fra en "vanlig" PSU sikkert er litt for lav til å utnytte en Peltier skikkelig.

Lenke til kommentar

Peltier element:

Har prøvd å finne passende elemnter å bruke, men etter å lest en tråd her om et elemnt på 226W hvor noen mente at disse ikke helt levde opp til spesifikasjonene ble jeg litt i tvil. Husker ikke hvilken tråd dette var, ellers så skulle jeg ha tatt med en link.

Men 172Wattern fra Microplex virker det som om folk er fornøyd med.

Fint hvis noen har anbelfalinger rundt et passende element til denne PSUn!

Men her er i alle fall specs på den fra Microplex:

Qmax 172W, Imax 11,3A, Vmax 24,6V, Tdelta 69grader og mål 40x40mm

Kan denne brukes??? Og hvilke verdier skal jeg ha på sikringene i kretsen??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 14:01, skrev Zorro:

For å finne strømmen ut fra de opplysningen jeg nevnte over blir regnestykket slik(?):

VA/V*2 = 200VA/12V*2(2 sekundærviklinger) = 33,3A

Så blir spenningen "glattet" med en elektrolyttkondensator, og da blir likespenningen:

12V * 1,41 = 16,92V

Men nå har jo spenningen øket, hvor høy strøm kan denne strømforsyningen nå levere?

Blir det 200VA/16,92V=23,6A ??

Effekten påtrafoen er beregnet utfra effektivverdien på spenningen, altså 2*12VAC. Det vil si 24 volt totalt. Regnestykket blir da:

200 / (12 * 2) -> 200 / 24 -> 8,33A

Dette er også effektivverdien på strømmen, noe som gjør at maks strøm er 8,33 * 1,41

Dette gir en strøm på ca 12 ampere

Denne strømmen klarer ikke trafoen å lever kontinuerlig, men beregn ca 10 ampere... Så det holder jo akkurat ikke til den peltieren du fant hos Microplex. :grin:

Er dte noe mer så skrik ut!!;-) :eek:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 14:29, skrev Zorro:

Sjekket litt hos Permo.no og den eneste dugelige PSUn jeg fant der var en SwitchPSU av typen "Par Excelence", 23A@13,8V

Specs virker jo OK de, MEN prisen da! 1650 spenn!!

Skjekk litt til :wink: Hva er galt med GVS modellen til 1300,-?

Dessuten syntes jeg Hondaen snakket om en trafo til 1200,- pluss resten av elektronikken ? I tilleg kommer innkapsling, kjøling osv...

Ikke glem momsen heller.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-11-26 19:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Er dte noe mer så skrik ut!!;-)
:eek:

Åh, vær du trygg! :grin: Jeg har sikkert masse mer å spørre om, jeg... :wink:

Så så vidt i gjennom ditt siste innlegg, men har ikke tid til å få sett nøyere på det før i morgen. Men takk uansett :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Skjekk litt til :wink: Hva er galt med GVS modellen til 1300,-?

Dessuten syntes jeg Hondaen snakket om en trafo til 1200,- pluss resten av elektronikken ? I tilleg kommer innkapsling, kjøling osv...

Prisen, kun prisen! 12-1300Kr er da svært mye mer enn hva denne PSUn vil koste.

Resten av elektronikken? Et par sikringer, litt ledning og non skruer etc? Kjølingen kan være en gammel Chipset-ribbe e.l., Kabinettet har jeg tenkt å bruke fra en defekt PC-PSU og da behøver ikke den totale kostnaden bli så høy?

NB, en liten ting til, prisene jeg oppga var i svenske kroner, og de fleste vet jo hvor lite de er verdt for tiden :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 19:21, skrev StiFNils:

Vil man ikke få et spennings fall over likeretter bruen???

Jo, litt spenningsfall vil man få... Men man bruker likeretterdioder som holder veldig lav spenning over seg så det fallet vil ikke være veldig merkbart! :wink:

Lenke til kommentar

Så til alle dere med dyre strømforsyninger fra Permo etc... Den løsningen Hondaen tenkte på var med en variac forran transformatoren. Denne brukes til å regulere spenningen på primærisden slik at man også kan regulere spenningen på sekundærsiden. Dette er en veldig dyr løsning som jeg eprsonlig synes er helt unødig til dette formålet :smile:

Han skal bare ha en enkel PSU, det som vil koste er trafo, innkapsling og for så vidt kondensator. Totalt vil alt komme et sted mellom 400 og 500, avhengig av dimensjonene på komponentene!

Så dette er en veldig rimelig og effektiv løsning. Helt unødig å kjøpe dyre strømforsyninger så lenge spenningen trenge rå være 100% stabil! Om spenningen faller til 16 volt (noe den kan gjøre ved stor belastning) er ikke dette noe krise, men dte ville vel og merke ikke skje når man kjøper en dyr PSU.

Som sagt, til denne bruken han skal ha dte til, holder en enkel PSU mer en nok!! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: krisfred på 2002-11-26 19:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 21:30, skrev Arctic:

Justerbar spenning på peltier er en stor fordel. Du kan fininstille temperaturen, avhengig av last og kjøling.

Ja, det er sant! Men ettersom jeg forstod på Zorro så var ikke regulerbar spenning noe han var ute etter. Men uansett... Det kan gjøres mye enklere enn med en variac før trafoen... :razz:

Han kan heller bruke en spenningsregulator med en transistor som driver etter likerettingen. Den er fortsatt en mye rimeligere løsning!! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 21:40, skrev krisfred:

Ja, det er sant! Men ettersom jeg forstod på Zorro så var ikke regulerbar spenning noe han var ute etter. Men uansett... Det kan gjøres mye enklere enn med en variac før trafoen... :razz:

Han kan heller bruke en spenningsregulator med en transistor som driver etter likerettingen. Den er fortsatt en mye rimeligere løsning!! :wink:

aye aye sir :wink: Peis på! Det at jeg høres litt negativ ut, er bare at jeg selv har litt dårlige økonomiske erfaringer med selvbygg. Betyr jo ikke at andre har det. Når jeg mekker noe, så prøver jeg og få det så likt originalen som mulig. dvs, ekstra kostnadene flyr i vei fortere en man kan si kake. Jeg er en smule råflott, så jeg velger ut de dyreste komponentene. En sikrigsholder kan man få til 10 kroner, men du finner en inkapslet med en fin fot i sort plast for 100 kroner. Skjønner hva jeg mener? Bare en bagatell som og lakke verket når man er ferdig, kommer jo fort på flere hundre kroner. 2 bokser Quick lakk, litt maskeringstape, kanskje litt epoxysparkel, Bam, der var du 300 kroner fattigere :eek:

Men men, ikke alle er så pirkete som jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 21:40, skrev krisfred:

Ja, det er sant! Men ettersom jeg forstod på Zorro så var ikke regulerbar spenning noe han var ute etter. Men uansett... Det kan gjøres mye enklere enn med en variac før trafoen...
:p

Enklere ja, det er bare å koble inn en motstand i serie, som nevnt.

En variac på primærsiden har overlegen virkningsgrad ovenfor pwm og simpel linær regulering. Blir fort mye varme, når en transistor skal regulere strømmer på 25A, krever god kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...