Gå til innhold

Erfaring med Canon 50 mm f 1.8

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med objektivet Canon 50 mm f 1.8 ? Jeg vurderer å kjøpe et rimelig og greit objektiv som tar skarpe portrettbilder av mine. Kan noen legge ut noen bilder tatt med dette objektivet. Er det stor forskjell i skarpheten mellom dette objektivet og Canon 50 mm f 1.4 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sammenlign her

7663152[/snapback]

Hm... Akams test levner ingen tvil om at den testede 1.4'ern er skarpere enn 1.8'ern, men på bildene fra the-digital-picture.com ser det ut til at 1.8'ern er skarpere, særlig hvis man ser på linjene nede til høyre. Det gjelder også når man setter lik blenderverdi på begge, f.eks. f/2.0 eller f/2.8. Kanskje er det viktigere at man får et godt eksemplar enn hvilket man velger?

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med objektivet  Canon 50 mm f 1.8 ? Jeg vurderer å kjøpe et rimelig og greit objektiv som tar skarpe portrettbilder av mine. Kan noen legge ut noen bilder tatt med dette objektivet. Er det stor forskjell i skarpheten mellom dette objektivet og Canon 50 mm f 1.4 ?

7663137[/snapback]

Har selv dette objektivet til mitt Canon Eos 400d. Det er veldig bra som standard objektiv, og kit-objektivet ligger stort sett i vesken min nå. Når jeg har behov for et mindre antall millimeter tar jeg på kit-objektivet. Det er veldig bra til en billig penge. bilde

Bilde 2

Lenke til kommentar
[...] Det er veldig bra til en billig penge. bilde

Bilde 2

7667319[/snapback]

Bildene du har lagt ved sier fint lite om objektivets egenskaper. F.eks. er det umulig å vurdere skarphet i hjørnene, da de uansett er ute av fokus. Skal man vurdere skarpheten til et objektiv ved største blender, trenger man et noenlunde flatt motiv, slik at man kan få hele bildet tilnærmet i fokus. Bildene, særlig det av krepsen, viser også at man bør blende ned ved makrofotografering, slik at man får tilstrekkelig dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Prøvde et 50mm 1,8 (- svært amatørmessig testing) i sammenligning med Canons 17-85 USM IS innstilt på 50mm. Begge på et Canon 30D. Noen kjappe innendørs bilder. Alle ble enormt mye bedre (farge, skarphet m.m.) med 17-85mm glasset. Hadde alt på kameraet innstillt på "AUTO".

Som sagt helt amatørmessig testing, men likevel en klar tendens. :cry:

Lenke til kommentar
Prøvde et 50mm 1,8 (- svært amatørmessig testing) i sammenligning med Canons 17-85 USM  IS innstilt på 50mm. Begge på et Canon 30D. Noen kjappe innendørs bilder. Alle ble enormt mye bedre (farge, skarphet m.m.) med 17-85mm glasset. Hadde alt på kameraet innstillt på "AUTO". [...]

7668869[/snapback]

Hvis du ikke brukte blitz, og heller ikke (et stødig) stativ, kan billedstabilisatoren til 17-85mm'ern ha hjulpet mye på skarpheten.

På full auto vil kameraet i svakt lys (f.eks. innendørs) som regel velge største blender. Da vil du få mye større blender, og følgelig dårligere dybdeskarphet, med 50mm'ern. Ut fra din beskrivelse er det umulig å si om du med "skarphet" mener skarphet i fokalplanet, som er interessant ved sammenligning av objektiver, og dybdeskarphet, som er en funksjon av blenderverdi (og brennvidde), og ikke sier noe om objektivets kvalitet.

Dersom blitz ble brukt, kan ulik blenderverdi ha gitt forskjellig forhold mellom blitzlys og naturlig lys, som igjen kan ha påvirket fargene.

Jeg har en mistanke om at du egentlig kan ha testet egenskapene til kameraets programautomatikk og evt. effekten av billedstabilisatoren. "Testen" din er nok temmelig verdiløs, er jeg redd for.

Kanskje på tide å lære seg å ta kontroll over eksponeringen, og bruke blender- eller lukkerprioritet eller manuell eksponering? EOS 30D er feil kamera hvis du bare bruker full auto.

Lenke til kommentar
Hvordan er 50 1.8 i forhold til tamrons 17-55 2.8? Vil tamronen ta jobben til 50mm eller?

7700001[/snapback]

Hei. Jeg har både Canon 50 mm f1.8 og Tamron 17-50mm f2.8.

Canons 50mm fokuserer kanskje ørlittegrann raskere, og er MYE lettere. Begge lager litt lyd ved fokusering (ikke sjenerende med mindre man sitter i en kirke eller forelesning).

Er fokustid og lydløshet viktig bør du velge USM (Ultrasonic Motor), evt skru av autofokus..

Til vanlig har jeg zoom-objektivet (17-50mm) stående på hele tiden, og bruker bare 50mm når det er svært lite lys og ved portrett-fotografering..

Canon lager jo også en 28mm, men etter mitt syn ville jeg da heller gått for 17-50mm, som er mye mer allsidig, selv om den stopper på f2.8

Det hele blir et spørsmål om hvor mye penger du vil legge i dette, og hvor mange linser du ønsker å bære med deg overalt. Som de fleste sier; man får det man betaler for (med unntak av 50 mm f1.8 som gir deg MYE for pengene, og kanskje Canons 17-55mm f2.8 med IS, som etter min mening er litt overpriset)

Søk etter tester på nettet, det er flust av dem :-)

Og GÅ i en butikk og prøv objektivene..

-Marius

Se evt litt her; http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/

Lenke til kommentar

Er vel et spørsmål om penger. Alt er bedre på 1.4 men jeg er selv kjempe fornøyd med min 1.8 holder til mitt bruk, særlig med tanke på at jeg fikk den for 400kr pent brukt.

Kjøp det og prøv det. Er du ikke fornøyd kan du jo selge det videre med litt tap....

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...