datadust Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Jeg har virkelig lite peiling på dette med nettverk, og jeg har problemer med den nye ruteren min. Eller er det windows jeg har problemer med, kanskje? Det som var planen var å koble en printer og en ekstern HD til ruteren, slik at jeg kan dele mp3er og bilder uten at begge de bærbare datamaskinene er til stede, og uten å måtte koble disken på hver gang. Printeren fikk jeg til å funke med en gang, og jeg kan skrive ut trådløst. Men HDen sliter jeg med. Jeg har en ruter (asus wl-500g premium) som jeg logger meg på og oppretter to brukere. Hver av datamaskinene, dama og meg, skal ha hver vår mappe som bare den respektive har tilgang (les/skriv) til. I tillegg til dette skal det være noen mapper som begge kan lese fra, men som bare jeg kan skrive til. Jeg har satt de respektive brukerrettighetene i ruteren. Det jeg imidlertid ikke får til er å logge disse brukerne jeg har opprettet på nettverksmappene i mine nettverkssteder. Jeg går på mine nettverkssteder > Vis datamaskiner i arbeidsgruppen > Wl500g.Premium. Der ser jeg de mappene jeg har satt brukerrettigheter på i ruteren. Når jeg så klikker meg inn på en av disse, kommer det opp en boks der det står: Kobler til Wl500g.Premium, og jeg skal fylle inn brukernavn og passord. Selv om jeg fyller inn brukernavn og passord som jeg har lagt inn i ”users list” i ruteren, og deretter gitt tilgang til mappene, kommer jeg ikke inn. Den samme boksen popper bare opp gang på gang. Det som imidlertid fungerer er når jeg i ruteren gir Guest tilgang. Da kommer jeg inn i mappene og kan høre mp3ene og se bildene. Da blir jeg jo heller ikke bedt om passord. Men jeg må få til dette med tilgangskontroll, for jeg er lei av at dama roter i mp3ene… Er det noen som har noen gode råd? Jeg er som sagt veldig grønn på dette. Edit: Hmmm... det løste seg selv etter noen timer. Ikke vet jeg hva som var problemet. Endret 8. januar 2007 av datadust Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå