Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover om avlyttning til telefoni o.l

olek21

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakser fra en annen diskusjon:

Men husk på at alle du tar opp en samtale med skal være oppmerksom på at du gjør det.

du vet personvern,straffe utmåling for samtale sporing uten at ved kommende er oppmerksom på det er relativ høy.

men for all del skal ikke drive med moralske asspekter her

Går vel mye ut på det samme som denne artikkelen tar for seg:

http://www.digi.no/php/art.php?id=212134

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du blir anmeldt e.l. for å ta opp en tlfsamtale mellom deg og en venn, hvertfall hvis du ikke bruker den til noe.. Har du planer om å avspille den av for andre må vedkommende først informeres og gi sitt samtykke, noe som f.eks. "Lur en venn" o.l. på radioer gjøre. Tlf.selgere bruker også ofte å ta opp siste del av samtalen der kunde samtykker til kjøp, men da skal kunde informeres om dette først.

Som sagt; tar du opp en tlfsamtale mellom deg og Kjartan og bare har denne lagret på fonen skjer det nok ikke stort, men dersom du begynner å publisere den etc kan du muligens vente deg en reaksjon..

Lenke til kommentar

hva hvis jeg er i f.eks en situasjon, der la oss si Arne har ljugi til folk og sagt jeg har gjort noe, som jeg ikke har gjort.

Og jeg så ringer han, og tar opp samtalen, og han sier at det var han som gjorde det, og ikke meg, slik at jeg da kan bruke det imot han, og han får på slutten av telefonsamtalen eller etter vite at den har blitt tatt opp...

Er det lovlig?

Uansett om da det jeg tok opp skal brukes for å bevise noe for politiet eller andre folk?

Lenke til kommentar
hva hvis jeg er i f.eks en situasjon, der la oss si Arne har ljugi til folk og sagt jeg har gjort noe, som jeg ikke har gjort.

Og jeg så ringer han, og tar opp samtalen, og han sier at det var han som gjorde det, og ikke meg, slik at jeg da kan bruke det imot han, og han får på slutten av telefonsamtalen eller etter vite at den har blitt tatt opp...

Er det lovlig?

Uansett om da det jeg tok opp skal brukes for å bevise noe for politiet eller andre folk?

7674084[/snapback]

Skal alltid spørre om tillatelse først.

"Lettere å få tilgivelse enn tillatelse" er ikke gyldig her :)

Lenke til kommentar

Er det lovlig?

7674084[/snapback]

Slikt opptak er nok dessverre ikke lovlig.

Med de gitte retningslinjer innenfor dette området og det at dersom du ønsker å gjøre lydopptak som hovedregel må enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke, vil det i praksis bety at du i ditt tilfellet gjør noe ulovlig.

Beviset du fremskaffer vil da følgelig være ubrukelig ovenfor påtalemyndighetene for ditt vedkommende, og du kan risikere å selv bli straffeforfulgt.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

okei, jammen daså :p

Har en kompis, somhadde trøbbel med telenor, de sa de skulle gjøre det de skulle, men det skjedde aldri, og tilslutt så tok han opp en samtale, og greide å få han personen i telefonen til å si at det var sant at de jaug til kundene sine noen ganger. Og på slutten av samtalen sa han at hvis dette ikke ble årdnet innen en uke, ville denne samtalen havne hos TV 2...

så hvis vedkommende hadde sendt dette lydklippet til TV 2, kunne da telenor/den personen som han pratet med ha anmeldt kompisen min?

Lenke til kommentar
så hvis vedkommende hadde sendt dette lydklippet til TV 2, kunne da telenor/den personen som han pratet med ha anmeldt kompisen min?

7678691[/snapback]

Det stemmer nok.

Nå skal det vel også nevnes at det holder at den ene av de to parter gir samtykke til slike opptak. Straff er betinget av at telefonsamtalen eller samtalen foregår "mellom andre".

Men i slike tilfeller som i din sak så holder det ikke at du som den ene parten "samtykker" og dermed tar opp samtalen da opptak av samtaler der man selv deltar er heller ikke lov uten videre.

Om du samtykker ovenfor en tredjepart at samtalen deg og "motparten" imellom taes opp, så er man i grunn innenfor loven. Med det sagt igjen holder det nok ikke at du får en kompis til å være tredjepart og ta opp samtalen. Det er vel en forutsetning at tredjepart har en saklig grunn.

Dog finnes det vel en måte å kunne bruke slikt opptak som bevis samtidig som du holder deg innenfor de gitte regler. Dette forutsetter at du informerer motparten om at opptak vil finne sted. Følgelig vil ikke motparten si det du skulle ønske under den samtalen hvor du informerer om dette, men om du fortsetter telefonkontakten med vedkommende hvor formålet med disse samtalene er å få frem det faktum at du har blitt løyet til, har det i en tidligere høyesterettsdom blitt gjort klart at en ikke kan kreve at motparten underettes om opptak før hver samtale.

Dette avhenger nok av type sak osv så det er ikke dermed sagt at det vil kunne brukes som bevis i ditt tilfelle.

Det skal uansett nevnes at praksis i norske rettssaker har vært at hemmelige lyd- og billedopptak av enkeltpersoner blir avvist ført som bevis. Men i overnevnte sak som forøvrig var en barnefordelingssak kom Kjæremålsutvalget til at utskrift av lydopptakene ikke kunne nektes ført som bevis.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...