Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel UiB avtale.

Anbefalte innlegg

Jeg sendte dette spørsmålet inn til NGT-UiB kundeservice, men har ikke fått svar ennå. Kan noen hjelpe meg?

==== Start e-email =====

Hei!

Jeg har en far som jobber ved UiB og vi vurderer nå å bestille ADSL fra dere

gjennom UiB-tilbudet (www.nextgentel.no/uib).

Jeg har lest litt rundt og dannet meg noen spørsmål.

Jeg hører rykter om at man _må_ koble opp på UiB sitt VPN-nettverk og først

da kan man bruke internett på vanlig måte. Og at man ikke kan konfigurer

firewall, port-forwarding osv. på sin egen router/modem. Stemmer dette?

Eller er det slik:

At man får en helt _ordinær_ (vanlig) NextGenTel ADSL internett-tilkobling

og i _tillegg_ har _muligheten_ til å koble seg opp mot UiB sitt VPN?

Det er ingen forskjeller mellom UiB-abonementet og et vanlig abonement, bare

at med UiB-abonementet så har man _muligheten_ til å koble opp mot VPN?

==== e-mail slutt ====

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har den avtalen. det er ikke mulig å åpne porter og sånt med routeren. altså man får IKKE tilgang til routeren. man kan også bare få 4 iper internt i nettverket som routeren aksepterer. og man deler ip med en god del andre, dette er veldig irriterende på bl. a. IRC, siden serverene tror det er kloner.

Lenke til kommentar

Har denne løsninge... og den funke nydelig... det einaste e at det e rimelig umulig å setta opp servera og sånnt pga dobbel natting som gir delt ip utad. Kan få unik ip ved å oppretta ein vpn oppkobling mot uib.. men der e de lite happy for folk som drive servera.. du vil og får kraftig redusert hastighet og til dels ping ved bruk av denna løsningen.

Men ellers så virke jo det mesta fint, sånnt som å sitta å spilla mohaa når ein skulle lest til xamen ... og du får jo deilig hastighet til ein billig penge :smile:

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk fra NGT når jeg spurte hvorfor jeg ikke kunne koble meg på min Cisco 667 DIR:

<q>

Grunnen til at du ikke får logget inn på modemet er at du er kunden gjennom UiB. Modemet er i disse tilfeller transparent, all trafikk går altså rett

igjennom. Hvis det er programmer du ikke får til å virke kommer dette av at man ligger innenfor en egen server hos oss. Dette på grunn av økt sikkerhet opp mot UiB.

</q>

Er det noen som har fått koblet seg opp mot sin router som har UiB avtale? Mange Hadde sikkert satt pris på en gjennomgang. Har selv sjekket flere steder på nettet, men ingenting har hjulpet så langt.

rk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...