Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Drive arbeidslamper med bilbatteri

Anbefalte innlegg

Hei. Driver med film og er gjerne ute etter et alternativ til agregat når vi filmer på steder hvor ikke kontakter er tilgjengelige. Etter å ha gjort litt kjapp matte fant jeg ut at for at en 500W arbeidslampe skal bli kjørt på et bilbatteri må det gå over 40 ampere gjennom batteriet. Batterier har vel rundt 60-70 Ah så det er jo ikke helt vanvittig, og hvis man i tillegg kobler til 4-5 batterier reduserer man jo kraftig behovet etter strøm. Jeg lurte på om noen har noen ideer rundt dette? Er det i det hele tatt mulig? Finnes det omformere fra likestrøm til vekselstrøm, omformere fra 12A til 230A osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvor mye et slikt agregat bråker? Man er kresne på lyden under filmproduksjoner ;)

Når det gjaldt den omformeren. Hvor mange ampere kan gå igjennom en sånn? Jeg bare føler at dette er for enkelt :S De elektriske lovene vi har sier jo det at dess høyere volt, dess høyere effekt kan man ha med mindre ampere. Altså, har mann nok volt kan man drive sola med et bilbatteri :S Er det ingen bakdel ved å omforme strømmen? Det bare føles for lett å øke volten for å drive noe som krever mer...

Lenke til kommentar
Vet du hvor mye et slikt agregat bråker? Man er kresne på lyden under filmproduksjoner

Hm, fant ikke akkurat på den modellen jeg ga link til. Men fant noen andre som det var 65dB på. Det er vel litt i drøyeste laget om dere ikke skal flytte den et stykke unna produksjonen. (tenkte ikke på støynivået jeg, sånn går det da man poster midt på natten ;p )

Lenke til kommentar

Dette med aggregat ble jeg litt interessert i :D Den kan kjøre max 780W, altså klarer den av en lyskaster. Er jo også en ide å bruke 300W pærer x2. Jeg trodde heller ikke at de var såpass små. I den størrelsen der er det vel ikke umulig å lage en liten kasse med lysisolerende materiale i og i tillegg sette den 20-40 meter unna produksjonen.

Lenke til kommentar

Fra Biltema om vekselretter

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91955[/url]']
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
31-621_l.jpg

Vekselretter

Omformer 12 V likestrøm (DC) til 230 V vekselstrøm (AC), og gjør det mulig å bruke apparater beregnet for 230 V med 12 V batterier som strømkilde, f.eks. små TV-apparater, vifter og lamper, eller å lade mobiltelefoner og bærbare PC-er i bilen uten spesielle ladere. For tilkobling til sigarettenneruttak samt direkte til bilbatteri med klemmer. Kortslutningssikker, overbelastnings-, overopphetings- og polaritetsbeskyttet. Varsler om lav batterispenning. Modifisert sinusbølge. 300 W kontinuerlig effekt. Maks. 480 W. Tomgangsstrøm 0,5 A. Virkningsgrad 90 %. Innebygd vifte. Mål: 135 x 132 x 61 mm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

tror ikke du får noen aggregat til samme prisen... :p

men, selvom omformeren leverer 1000W ut, så trenger den ikke og trekke 1000w fra batteriet.

står på siden jeg linket til, at den trekker 0,7A fra batteriet. :)

kanskje derfor dem er så dyre.

ikke lett og forstå slike ting, men noen ganger må man si at "sånn er det bare..." ;)

Her er en DIY utgave: (500W)

http://www.electronics-lab.com/projects/power/033/index.html

så enkelt kan det gjøres :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
tror ikke du får noen aggregat til samme prisen... :p

men, selvom omformeren leverer 1000W ut, så trenger den ikke og trekke 1000w fra batteriet.

står på siden jeg linket til, at den trekker 0,7A fra batteriet. :)

kanskje derfor dem er så dyre.

ikke lett og forstå slike ting, men noen ganger må man si at "sånn er det bare..." ;)

7785856[/snapback]

0,7A er forbruket når det ikke er koblet til noe på 230v siden av omformeren..

Når du bruker 1000 watt 230 v trekker du ca 1050 watt fra batteriet. Dette er nesten 90 Amper! Et vanlig batteri på 60 ah klarer ikke slik stor belastning over lenger tid. Klemmspenningen vil også bli mye lavere, og da vil omformeren antakeligvis bare slå seg av automatisk. Derfor er det viktig å bruke flere batterier i paralell. Det er mest egnet med fritidsbatterier. Dette er fordi disse har tynnere blyplater og klarer høyere strømmer over lenger tid. Disse kan også lades raskere med en effektiv lader.

Nyere bensinaggregater fra honda har ganske lav støy. Men koster fra ca 7-10 tusen og oppover..

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...