g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hei Jeg har kikka på en del kort, men det er så mange begreper og så mange modeller å forholde seg til at det er veldig vanskelig for meg å bestemme meg for et enkelt kort jeg vil kjøpe. Jeg vet at det finnes guider for dette, men det er som sagt så mye å forholde seg til i de guidene at jeg er mer forvirret etter at jeg har lest dem enn jeg var før. Kortet jeg har nå er et Sapphire Radeon X800 SE, jeg har en AMD Athlon XP prossessor med 1.2 Ghz og ca 1 GB ram. Prisklassen jeg søker i er mellom 1000 og 1400 kroner, for det forventer jeg å få et kort som varer en stund og som har relativt god grafikk, helst skal det være 512 MB minne. Det er også viktig at det støtter Shader 3.0, men det gjør vel de fleste nyere kort... Så langt ser det ut som at valget står mellom et Radeon X1600/X1650 kort, eller et Nvidia GeForce 7600GS. Disse kortene er så like at jeg likevel sliter med å bestemme meg for et av de, Radeon kortene er riktignok noe billigere, men så har jeg også hørt at Nvidia kortene er mye bedre. Dessuten så står det feks på mpx.no at et Sapphire Radeon X1650 kort har 512 MB minne, mens på Sapphire sine produktsider for det samme kortet står det at det bare har 256... Dessuten koster X1600 og X1650 akkurat det samme på komplett.no Noen som kan hjelpe? Noen meninger om de kortene jeg har nevnt kanskje? Endret 7. januar 2007 av g0mpen Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 X1600 serien gir relativt lite ytelse for pengene. Gå heller for et 7600 kort Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takker for tipset, da gjør jeg nok det. Det er fortsatt et par dager til jeg skal bestille så jeg håper på flere tips i mellomtiden Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hadde jeg vært deg hadde jeg først byttet ut CPU !!! Den blir nok alt for fort en flaske hals om den ikke alt er det ! Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hadde jeg vært deg hadde jeg først byttet ut CPU ! Den blir nok alt for fort en flaske hals om den ikke alt er det ! 7662206[/snapback] det ville jeg og! Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Greia er at hvis jeg skal bytte CPU så må jeg bytte hovedkort også, og det har jeg ikke råd til for øyeblikket. Men det er det neste på lista! Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Har du ikke sokkel A ? Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Husker ikke helt, men jeg tror jeg har kikka på det før og da fant jeg ingen prossessorer som passet til mitt hovedkort fordi det er fire år gammelt... Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Da er det ille åsså ... Du kan jo bruke CPU-Z å skjekke det Du finner den på CPUid.com Lenke til kommentar
KullOs Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg tviler veldig på om det er noen vits i å oppgradere skjermkortet. Som de andre sier, vil prosessoren være en stor flaskehals, og ytelsen vil ikke bli merkbart bedre. Dessverre må du nok spare opp litt mer penger og heller kline til med en helt ny pc. Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg må ha nytt skjermkort, jeg har veldig lyst til å spille Splinter Cell: Double Agent og andre nye spill som kommer, men de krever Shader 3.0 og det takler ikke det kortet jeg har nå. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) De CPUen din takler ikke de spillene !! Edit: du må ikke ha Shader model 3 da det bare gir deg neon ekstra efekter som du unasett ikke kan se da pc'n ikke komer til å klare å vise de med den dårlige CPUen ! Endret 7. januar 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
KullOs Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg har en stygg følelse av at det vil hakke noe hinsides med den prosessoren du har nå. Spør på nytt i morgen tidlig, da er det flere her som har mer peiling enn meg Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Jo, står helt spesifikt i feilmeldingen jeg får når jeg prøver å spille Double Agent demoen at jeg trenger Shader 3.0. Ellers kjører jeg alle andre spill med delvis høy eller høyest mulige grafikk uten problemer (Counter-Strike: Source, Half-Life 2, Halo, Call of Duty, Splinter Cell: Chaos Theory, Need for Speed: Most Wanted og mer). Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Da ser det ut som at jeg bør gå for GeForce 7600GS over Radeon X1600PRO? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det med den feil meldingen var rar må jeg si ! Om du skl agå for et kort så vet jeg at 7600GS er "bra" Kanskje du burdte vurdere X1650PRO ? Vet ikke hlet åssen det er men 7600GS vinner over X1600 det gjør den Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Joda men når X1600PRO og X1650PRO koster akkurat det samme og jeg ikke kan se noen forskjeller i beskrivelsene så begynner jeg jo å lure på om det i det hele tatt er noen forskjell på de, bortsett fra navnet. Dessuten stod det jo på Sapphire sine sider at X1650PRO bare har 256 MB minne mens X1600PRO har 512... nettbutikken hadde forøvrig opplyst 512 på begge Endret 7. januar 2007 av g0mpen Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Tror det skal være en ny kjerne ... X1650 X1600 Lenke til kommentar
g0mpen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 x1650 har jo bare 256MB der også... så langt ser det ut som at det blir 7600GS Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 jeg ville kjøpt 7600gt men ville byttet cpu først! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå