Gå til innhold

E6600 - Hva er normal temperatur?

Aedion^

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd meg pc (for første gang) med delene som står i signaturen min. Jeg bruker stock-vifta på Intel Core 2 Duo E6600, mens jeg ellers i kabinettet har følgende vifter (alle er 120mm):

Front - 1 inntaksvifte

Side - 2 inntaksvifter og 1 utblåser

Top - 1 utblåser

Bak - 1 utblåser (+ 1 i PSU)

Alle programmene jeg har sjekket for måling av CPU temp (idle) har vært ulike hverandre. CoreTemp viser 53C på core 0 og 51 på core 1, Bios viser 0 C på core 0 og 44 C på core 1, mens SpeedFan viser 41 C på core 0 og 40 C på core 1.

Hvilken skal jeg stole på, og hvordan kan jeg få lavere temp? Hva er den normale idle temperaturen på E6600?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny pc!

Det er ganske vanlig å ligge omtrent på de temperaturene du har med boxed-vifte. Du kan jo alltids kjøpe en bedre kjøler og sette på. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Forresten, hva er temperaturen på full load?

Lenke til kommentar

Har samme kjøler som FTVitraL_ og har tre 12cm vifter, en i innsuget forran, en som blåser ut på siden ved skjermkortet og en som blåser ut bak. PSU står opp ned og er tett i den siden som vender ned nå, så den har ingen innvirkning på CPU. CPU kjøler kjører på full fart konstant. Kjøleribbene kjennes kalde ut selv ved full load, temperaturen ved kjøring av Prime95 på 100% lenge er 43 og 47 grader målt med CoreTemp.

Har heller ikke prøvd med stock kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg har jo en NorthQ 3312BLA Giant UFO med en 120mm vifte og Arctic Cooling MX-1 termisk pasta liggende. Grunnen til at jeg ikke monterte denne right away er at feste mekanikken er helt på trynet. Den må monteres mens hovedkortet er helt løst pga noen skruer som må opp igjennom skruehullene fra undersiden.

Grunnen til at jeg har lyst på litt lavere temp, er at jeg har lyst til å prøve å overklokke snart... Dette betyr vell at jeg må kjøpe meg en ny cpu kjøler uansett? Hvilken annbefaler dere (LGA775)?

Når jeg starter opp maskinen og åpner Core Temp, så ligger gradene på 37 og 40, men etter bae noen få minutter ligger jeg plutselig på 48-51... Er dette også normalt? Var ikke slik på min forrige PC, mener jeg å huske.

Jeg har ikke sjekket temp under full load ennå, men skal gjøre det nå snart :)

Lenke til kommentar

Etter en halv-times spilling av CS:Source ligger temperaturen på core 0 på 55 C, mens core 1 ligger på 53 C. Jeg syntes dette er ganske så høyt jeg, i forhold til min AMD XP 2600+ som lå på 44 C full load. Brukte NorthQ kjøleren på denne da, ikke stock som i dette tilfellet.

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar

Hmm... Dine temperaturer hørtes nå ihvertfall mer normale ut. Det kan ikke ha noe med at pastaen på stock vifta fortsatt er så ny at den må kjøres litt inn for å oppnå litt bedre resultater da?

Jeg kan jo prøve å ta av stock vifta og renske den og prosessoren, for deretter å tilføye ny pasta. Pastaen som følger med stock viftene er jo som regels ikke akuratt det beste du kan få tak i.

Lenke til kommentar
Hmm... Dine temperaturer hørtes nå ihvertfall mer normale ut. Det kan ikke ha noe med at pastaen på stock vifta fortsatt er så ny at den må kjøres litt inn for å oppnå litt bedre resultater da?

7664030[/snapback]

Nei... Jeg monterte prosessoren i går da ;)

Lenke til kommentar

Ja... var vist det :p

Men, har oppdage en advarsel/feil jeg får når jeg går inn i programmet PC Probe II som fulgte med hovedkortet. Det står at 1.2VHT er 1.52V - noe som vistnok er galt? Hvordan kan jeg fkse dette? Kanskje dette er en av grunnene til høy temperatur på CPU?

Klikk her for å se

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar

Min E6600 ligger på samme tempene som deg med en Zalman 9500AT, jeg har pelt av kjøleren og er 100% sikker på at jeg har kontakt mellom kjøleribbe og prossessor.

Jeg har i tillegg Akasa Eclipse-62 kabbis med Noctua 120 i front og 120 bak....

Noen andre som vet hva det går i ? Volten på prosessoren er 1.22@3Ghz og FSB 1.2 på et eVGA 680i SLI hovedkort! (Får samme temp på stock faktisk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...