Mowgli Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg har koblet på en kald katode i min pc. Jeg har koblet pæra på strømboksen som følte med. Fra strømboksen går det en rød og en svart ledning. Siden lampen trenger 12 v. koblet jeg den røde ledningen på en rød ledning, og den svarte ledningen på en gul ledning. Men pæra lyser ikke! Hjelp! Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Følger vanligvis med en bryter også, etter beskrivelsen din har du ikke koplet denne på. Lenke til kommentar
inz@ne Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Hallois.. Kan du forklare hvorfor du koblet gul på svart? Du skal koble rød på gul, og svart på svart.. Then there shall be light!! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 da er du heldig om du i det hele tatt har en PSU som fungerer... litt forklaring: gul: +12V sort: -12V sort -5V rød: +5V derfor fungerer ikke katoden... :wink: det du skal gjøre er å koble den røde ledningen (den fre katoden, IKKE den fra PSU) mot den gule fre PSU'en, og den sorte mot en vilken som helst av de sorte minus-polene... lykke til! :smile: Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Jannis, ta å redusere det bildet. Det er ALT og ALT for stort for våre modembrukere. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 16:47, skrev Mowgli:Jeg har koblet på en kald katode i min pc. Jeg har koblet pæra på strømboksen som følte med. Fra strømboksen går det en rød og en svart ledning. Siden lampen trenger 12 v. koblet jeg den røde ledningen på en rød ledning, og den svarte ledningen på en gul ledning. Men pæra lyser ikke! Hjelp! Hvis det er bare at du har koblet feil... Men opplevde selv at kald kathoden ikke fungert, det var fordi forbindelse mellom kald kathoden og kontaktene var alt for dårlig. Det jeg gjorde var å kappe av ledningene på kald kathoden, for så å lodde dem på nytt selv. Du burde også gjøre dette hvis du opplever at lyset blinker, eller at du hører en rar gnistrende lyd. Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 17:14, skrev Jannis-15:da er du heldig om du i det hele tatt har en PSU som fungerer...litt forklaring:gul: +12Vsort: -12Vsort -5Vrød: +5Vderfor fungerer ikke katoden... :wink: Det er nå heller ikke riktig.. Gul: +12V Svart: Jord Svart: Jord Rød: +5V Hadde svart vært -12V ville da vært en spenning på 24V mellom +12 og jord... eller 10V mellom +5 og Jord... osv... Lenke til kommentar
RockeRolf Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 17:14, skrev Jannis-15:da er du heldig om du i det hele tatt har en PSU som fungerer...litt forklaring:gul: +12Vsort: -12Vsort -5Vrød: +5Vderfor fungerer ikke katoden... :wink:det du skal gjøre er å koble den røde ledningen (den fre katoden, IKKE den fra PSU) mot den gule fre PSU'en, og den sorte mot en vilken som helst av de sorte minus-polene...lykke til! :smile:Mvh, Jan Erik Neineinei!!!!! Rød = 5V Svart= Jord Svart= Jord Gul = 12V Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå