saimax Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hei! Har problemer med 2 disker som har vært kjørt i raid. Disse har vært kjørt i raid 0. Hver av diske er på 250GB (Når jeg kjørte dem i raid viste dem 500GB). Plutselig er de borte. Jeg har forsøkt alt mulig men finner dem ikke igjen på kontrollpanelet. Noen som har et forslag hva jeg skal gjøre? Går det an og åpne en og en av dem? Eller fungerer de som en enhet, slik at hvis en av dem er kaputt da er begge kaputt? Jeg har mye data på disse diskene som jeg ikke ønsker og miste. Håper her er noen ”kloke” hoder som kan hjelpe meg. Mvh saimax Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) noen kan bare slette dette inlegget Endret 7. januar 2007 av froZZo Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) vel ihverfall hvis den ene har ryki så er vel filene på den andre mongo RAID 0 deler all data mellom flere disker og øker ytelsen, men gir ingen ekstra sikkerhet. Ryker den ene disker sitter man igjen med "halve filer" på den andre. men prøv å kjør hardiskene hver for seg og se om de fungerer. men ikke prøv det ennå, sikkert noen med en enklere måte å fikse problemer ditt på. Endret 7. januar 2007 av froZZo Lenke til kommentar
saimax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Takker så meget froZZo Du mener altså, hvis den ene er ryki så kan man "kanskje" berge noe fra den andre disken (hvis den ikke er helt totalt mongo da )… Jeg har ca 400GB lagret på disse 2 diskene. Mesteparten er musikk, film, bilder, etc. Hvis den ene disken er kaputt så håper jeg inderlig at jeg kunne berget noe fra den andre... Er det noen kloke hoder her som kan hjelpe?… Før kjørringa får vite at familie bildene er borte Takker så meget Endret 7. januar 2007 av saimax Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Når man legger familiebilder på raid0 har man seg selv å takke. Ingen er så dum, sorry pal Men, til noe mer konstruktivt: Finner du diskene i disk managenent? (start->run:diskmgmt.msc) Om de er der, er den tagget som broken raid? forreign dynamic disks? Eller er de helt borte? Om de er helt borte bør du kanskje sjekke om de vises i bios/under oppstart. Og om disk-kontrolleren er installert og fungerende (start->run:devmgmt.msc) Lenke til kommentar
saimax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Når jeg kjører diskene i disk managenent, da er de helt borte. Jeg kan heller ikke finne dem i bios. Ja disk-kontrolleren er installert og fungerende. Jeg har byttet alle kablene på diskene. Kanskje det er noe med bios oppsettet mitt. Hovedkortet mitt er foresten Asus P5W DH Deluxe, hvis dette kan hjelpe. Kan jeg f.eks ta ut raid disker, og dra til en kompis som også kjører raid0 og prøve dem hos han med hans oppsett? Takker så meget :-) Endret 7. januar 2007 av saimax Lenke til kommentar
saimax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hei igjen! Nå har byttet om på kablene på hovedkortet. Når jeg nå kjører disk managenent, da står det Disk1 233GB utildelt, og Disk2 233GB utildelt. Noen forslag? Takker så meget:-) Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Da har diskene røket. Bare til å starte å partisjonere, evt. RAID om igjen da. Aldri kjør RAID0 med filer du har lyst å beholde, og i hvert fall ikke om du ikke tar sikkerhetskopier. RAID0 har ingen feiltoleranse, mister du den ene disken mister du alt. Du sitter igjen med en bunke korrupte filer på disken som ikke røk. Her ser det faktisk ut til at begge har røket. RAID5 er å anbefale, men da trenger du helst en dedikert hardwarekontroller, og du trenger tre disker minimum, egentlig er fire minimum fordi om du har fire har du en feiltoleranse på èn disk. Altså, mister du èn disk kan du bygge den opp igjen med informasjon fra de tre andre. Fem disker er dog å anbefale, fordi det kan skje at enda en disk forsvinner mens du bygger opp, og da er det viktig å ha en i backup. Endret 7. januar 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hei igjen!Nå har byttet om på kablene på hovedkortet. Når jeg nå kjører disk managenent, da står det Disk1 233GB utildelt, og Disk2 233GB utildelt. Noen forslag? Takker så meget:-) 7664050[/snapback] Har du flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene? Hvis det er tilfelle ser det ut som harddiskene er ok men at alla data er tapt. Som andre har nevnt. Ved RAID-0 plasseres delere av hver fil på harddisk en og deler på harddisk to. Ryker en av dem er alle filer ødelagt (bare deler av dem finnes). Dette gjør RAID-0 til høy-risiko oh må ikke benyttes til viktige data (med mindre man har svært gode backup-rutiner). Lenke til kommentar
saimax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hei igjen!Nå har byttet om på kablene på hovedkortet. Når jeg nå kjører disk managenent, da står det Disk1 233GB utildelt, og Disk2 233GB utildelt. Noen forslag? Takker så meget:-) 7664050[/snapback] Har du flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene? Hvis det er tilfelle ser det ut som harddiskene er ok men at alla data er tapt. Som andre har nevnt. Ved RAID-0 plasseres delere av hver fil på harddisk en og deler på harddisk to. Ryker en av dem er alle filer ødelagt (bare deler av dem finnes). Dette gjør RAID-0 til høy-risiko oh må ikke benyttes til viktige data (med mindre man har svært gode backup-rutiner). 7664164[/snapback] Ja det stemmer jeg har flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene... Huff dette var ikke bra Lenke til kommentar
joker Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Hei igjen!Nå har byttet om på kablene på hovedkortet. Når jeg nå kjører disk managenent, da står det Disk1 233GB utildelt, og Disk2 233GB utildelt. Noen forslag? Takker så meget:-) 7664050[/snapback] Har du flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene? Hvis det er tilfelle ser det ut som harddiskene er ok men at alla data er tapt. Som andre har nevnt. Ved RAID-0 plasseres delere av hver fil på harddisk en og deler på harddisk to. Ryker en av dem er alle filer ødelagt (bare deler av dem finnes). Dette gjør RAID-0 til høy-risiko oh må ikke benyttes til viktige data (med mindre man har svært gode backup-rutiner). 7664164[/snapback] Ja det stemmer jeg har flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene... Huff dette var ikke bra 7664208[/snapback] jeg syns det høres ut som du har mistet raid oppsetet , men tror det skal være mulig og redde dataen, har gjort det selv flere ganger (for lenge siden på et gamelt abit kort), du kan prøve og koble diskene på et annet hovedkort med samme raid kontroler, (u må passe på og merke hvilken disk som er 1 og 2) og se om den kontroleren finner den.. men du må for all dell ikke slette noe på diskene da er det (nesten) håpløst fant i allefal den infoen jeg trengte (google) når jeg gjorde det så det er bare og søke. (edit) et raskt søk på google ga flere treff så det skal ikke være umuligt du kan jo prve med broken raid 0 til og begyne med.. Endret 7. januar 2007 av joker Lenke til kommentar
saimax Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hei igjen!Nå har byttet om på kablene på hovedkortet. Når jeg nå kjører disk managenent, da står det Disk1 233GB utildelt, og Disk2 233GB utildelt. Noen forslag? Takker så meget:-) 7664050[/snapback] Har du flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene? Hvis det er tilfelle ser det ut som harddiskene er ok men at alla data er tapt. Som andre har nevnt. Ved RAID-0 plasseres delere av hver fil på harddisk en og deler på harddisk to. Ryker en av dem er alle filer ødelagt (bare deler av dem finnes). Dette gjør RAID-0 til høy-risiko oh må ikke benyttes til viktige data (med mindre man har svært gode backup-rutiner). 7664164[/snapback] Ja det stemmer jeg har flyttet kablene fra RAID til de vanlige kontaktene... Huff dette var ikke bra 7664208[/snapback] jeg syns det høres ut som du har mistet raid oppsetet , men tror det skal være mulig og redde dataen, har gjort det selv flere ganger (for lenge siden på et gamelt abit kort), du kan prøve og koble diskene på et annet hovedkort med samme raid kontroler, (u må passe på og merke hvilken disk som er 1 og 2) og se om den kontroleren finner den.. men du må for all dell ikke slette noe på diskene da er det (nesten) håpløst fant i allefal den infoen jeg trengte (google) når jeg gjorde det så det er bare og søke. (edit) et raskt søk på google ga flere treff så det skal ikke være umuligt du kan jo prve med broken raid 0 til og begyne med.. 7664286[/snapback] Takker for svaret. Jeg er helt enig. Dataen er nok sikkert der enda, og begge diskene er OK. Regner med at når jeg finner til bake til raidoppsettet så er alt ok igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå