Mr. Bojangles Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Vet ikke om jeg har havnet rett her, men er dårlig kjent utenfor kultur-delen. Poster her siden harddisken er en del av pc'en og den fungerer ikke, så får heller en grei moderator flytte den for meg. Saken er at jeg har en ekstern disk (Western Digital MyBook heter den visst). Da jeg skulle legge over noen image-filer ville den ikke ta dem i mot, og den begynte å whine om at den ikke kunne ha filer som var større enn 4gb, siden det var Fat32 og ikke NTFS og slikt. Går det ann å konvertere den til NTFS på en eller annen måte, eller må jeg leve med en kranglete harddisk? Takk til alle som tar seg tid til å svare Lenke til kommentar
holvik Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Det går. Hvis du har mulighet til å formatere er det bare å velge NTFS under prosessen. Ellers går dette ann å gjøre med en kommando i ledeteksten ,men her må jeg melde pass. Temaet har vert tatt opp utallige ganger i kategorien "lagringsmedier" så ta ett søk der. Edit : Her er en link Husk backup av viktige data! Endret 6. januar 2007 av holvik Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Nydelig! Var litt redd for at jeg hade kjøpt meg en harddisk som brukte "gammel" teknologi. Jeg har et spørsmål til når jeg er så godt i gang: når jeg legger inn nye ting på disken, blir de også NTSC som resten eller FAT32 siden harddisken egentlig er det? Kan 0 om PC skjønner du Lenke til kommentar
holvik Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Har du formatert disken i filformatet NTFS så blir alt lagret i dette formatet. Er disken helt ny (tom), klikk "min datamaskin" - høyreklikk på MyBook - velg "formatere" - Velg NTFS og "hurtigformater" så skal saken vere biff. Endret 7. januar 2007 av holvik Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 To som spurte om akkurat det same, artig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=693888&hl= Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hehe...rart det der Hvorfor vil noen ha FAT32 egentlig, hvis NTFS er (slik jeg har skjønt det) bedre? Lenke til kommentar
sargon Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 står i bruksanvisninga som følger med og Lenke til kommentar
tfw Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 eksterndisk eller i maskinen? Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Kjøpte nettopp ett par eksterne hard disker. Disse var også ferdig formatert i fat32. Men ikke noe problem å fikse det. Tok en quickformat på begge diskene så var det i orden. Men pass på at USB kotaktene på hovedkortet fungerer. Jeg mistet allt på den ene disken pga en kranglete usb kontakt som rota til den ene eksterne disken Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hehe...rart det der Hvorfor vil noen ha FAT32 egentlig, hvis NTFS er (slik jeg har skjønt det) bedre? 7661798[/snapback] Dei aller fleste har nok NTFS, står litt her: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/s..._october01.mspx Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Ikke sikker på dette, altså, men tror grunnen til at harddiskene kommer med fat32 er at andre OS sliter med NTFS, mens Fat kan brukes av flere OS. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Kva operativsystem har problemar med NTFS? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Ulike Unix/Linux-distibusjonar har iallfall problem med å skrive til NTFS. Lesing går greit i Ubuntu, men det kan ikkje skrive til NTFS heilt utan vidare. Lurer på om OS X har litt problem med skriving òg. FAT er det einaste «universelle», som alle desse kan både lese og skrive til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå