Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

openwrt-DD-WRT? hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen vær så snill og forklare dette punktvis. Hvordan innstalere DD-WRT på wrt54GL.

Det har nå kommet linker hvordan innstalerer nyere firmware til wrt54g og gs.

(Dvs http://scorpiontek.org/portal/content/view/27/36/) Går på GL også?

Kan noen gi noe av det samme til GL.(link til guide skrive det hær elrns) Skrive punktvis hva man skal gjøre fra man har fått ruteren og til man er ferdig med og oppgradere til DD-WRT eller openwrt fra original firmware.

Har virkelig problemer med dette. Og jeg blir fort forvirret :blush:

Lenke til kommentar

hvor laste ned mini versjonen? har nå et anet problem her....komme ikke inn på denne routern og routern deler ikke ip adresse, det gjorde den heller ikke når den var helt ny... :thumbdown:

Edit:_ hvor mange sek må jeg holde inn reset knappen for at den skal bli resat=?

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Det som var viktig er at du skal styre unna generic_mini og heller velge dd-wrt-v23_mini_wrt54g.bin

# First we need to switch out the factory installed Linksys firmware for the latest DD-WRT firmware. I downloaded both the standard firmware and the mini firmware here. The files may be unpacked using unzip.

# Now navigate to Administration --> Firmware Upgrade from the WRT54GL’s GUI administration tool. Browse to the wrt54g firmware file in the mini distribution (dd-wrt-v23_mini_wrt54g.bin for the v2.3 code). Select Upgrade to upload the new firmware on the router.

NOTE - The DD-WRT Wiki states that you should upgrade from the Linksys factory firmware to the DD-WRT generic mini firmware before resetting to factory defaults and loading the generic standard (std) firmware. I tried this twice but each time I tried to load the mini firmware I ‘bricked’ the router rendering it unusable

Lenke til kommentar
Må bare si at flashingen gikk bra.

Ruteren var jo i første omgang satt opp.

1. Jeg holdt inne reset knappen bak på ruteren i 30 sekunder (til ruteren skrur seg av og på).

2. Koblet meg til 192.168.1.1, passordet er jo admin som default.

Gikk til Adminstration - Firmware upgrade - browse - velgte mini filen.

3. Slappet av litt over 5 min med en cola.

4. Gjorde punkt 1 igjen.

5. Kom inn på ruteren på samme IP, men brukernavnet er root og passordet er admin som default.

6. Gikk inn på Adminstration og valgte Firmware upgrade.

7. Valgte generic filen. Ventet en stund.

8. Ferdig. Man treng ikke resette ruteren igjen, da DD-WRT gjør det selv.

9. Satte xmit power til 50mW, valgte kanal 13.

Mini legges inn for å "cleare" NVRAMen i Linksysen (da noe noe av den gamle firmwaren ligg i den) + Linksys sin orginale firmware støtter ikke firmwares over 3mb. Derfor legges mini inn først. Minien har litt mindre funksjoner enn generic.

Generic, firmware som kan legges inn etter flashing av mini. Mer funksjoner osv...

Har veldig god oversikt i DD-WRT, som f.eks. signalstyrke til PCene som er koblet Wireless, load på ruteren, nice layout og ++++ av instillinger som man kan gjøre.

LES FØRST!

Det er ikke store fordelen med å øke signalstyrken, bare mer støy.

Over 100mW risikerer du sikkert å bli down syndromert :cry:

6967199[/snapback]

Fin oppskrift fra Regeli :thumbup:

Punkt 9 er ikke nødvendig hvis du ikke er misfornøyd med signalstyrken.

Lenke til kommentar
Må bare si at flashingen gikk bra.

Ruteren var jo i første omgang satt opp.

1. Jeg holdt inne reset knappen bak på ruteren i 30 sekunder (til ruteren skrur seg av og på).

2. Koblet meg til 192.168.1.1, passordet er jo admin som default.

Gikk til Adminstration - Firmware upgrade - browse - velgte mini filen.

3. Slappet av litt over 5 min med en cola.

4. Gjorde punkt 1 igjen.

5. Kom inn på ruteren på samme IP, men brukernavnet er root og passordet er admin som default.

6. Gikk inn på Adminstration og valgte Firmware upgrade.

7. Valgte generic filen. Ventet en stund.

8. Ferdig. Man treng ikke resette ruteren igjen, da DD-WRT gjør det selv.

9. Satte xmit power til 50mW, valgte kanal 13.

Mini legges inn for å "cleare" NVRAMen i Linksysen (da noe noe av den gamle firmwaren ligg i den) + Linksys sin orginale firmware støtter ikke firmwares over 3mb. Derfor legges mini inn først. Minien har litt mindre funksjoner enn generic.

Generic, firmware som kan legges inn etter flashing av mini. Mer funksjoner osv...

Har veldig god oversikt i DD-WRT, som f.eks. signalstyrke til PCene som er koblet Wireless, load på ruteren, nice layout og ++++ av instillinger som man kan gjøre.

LES FØRST!

Det er ikke store fordelen med å øke signalstyrken, bare mer støy.

Over 100mW risikerer du sikkert å bli down syndromert :cry:

6967199[/snapback]

Fin oppskrift fra Regeli :thumbup:

Punkt 9 er ikke nødvendig hvis du ikke er misfornøyd med signalstyrken.

7663580[/snapback]

problemet med min er at den ikke blir reseted samme hvor lenge jeg holder inn.... :hmm:

Lenke til kommentar
ta en titt på Tomato

har vært bruker av hyperwrt og dd-wrt, men vil aldri tilbake :)

Takk for et godt tips. Jeg har vært trofast bruker av dd-wrt lenge, men prøvde Tomato idag pga denne anbefalingen. Jeg hat ikke vært så aktiv på firmware-fronten i det siste, så jeg hadde ikke fått med meg denne.

Etter en liten test virker Tomato (1.02) kjempebra. Den virker kvikkere og mer intuitiv enn dd-wrt. Muligens det er placeboeffekten som spiller inn når jeg tror den gir rakere internett, eller kanskje det er en godt implementert QoS....

Og rapporteringsfunksjonene for brukt båndbredde var jo kjempebra. Så hvis tilogmed løftene om at bittorrent-ytelsen på linksys-rutern er optimalisert (slik at den ikke trenger å rebootes hver andre dag pga tung p2p-trafikk) holder, så er jeg frelst ;)

Lenke til kommentar
tror jeg bytter inn routern og får en ny en jeg..... :) 

-jeg vil liksom ikke betale 500 for en 4 port switch :dontgetit: 

routern har vært helt rar siden jeg fikk den. :yes:

7663511[/snapback]

Lov å prøve, men blir ikke garantinen brutt ved 3dj-part fw-flashing...?

Lenke til kommentar
tror jeg bytter inn routern og får en ny en jeg..... :) 

-jeg vil liksom ikke betale 500 for en 4 port switch :dontgetit: 

routern har vært helt rar siden jeg fikk den. :yes:

7663511[/snapback]

Lov å prøve, men blir ikke garantinen brutt ved 3dj-part fw-flashing...?

7668109[/snapback]

Ja, det er sånn. ingenting nytter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...