amdorintel Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 er det noen som vet hvordan jeg gjør om moment til hk i forhold til turtall? Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Mener det er noe sånt som at når momentet er "X" ved 7750 omdreininger\minutt, er antallet hestekrefter også "X" F.eks, et moment på 100nm ved 7750omd\min gir en effekt på 100hk ved 7750omd\min Kan dog hende at jeg tar feil, mener å ha lest dette på nettet. EDIT: Tok litt feil. Formelen er nm ganger turtall i omd\minutt delt på 7125. Endret 6. januar 2007 av Erlend_G Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det gjelder bare hvis dreiemoment er oppgitt i Nm. 5252 er det "magiske" tallet for fotpund. Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 ok..takker for svar Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 er det noen som vet hvordan jeg gjør om moment til hk i forhold til turtall? 7660634[/snapback] Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen.. Moment og hestekrefter er to forskjellige ting.. Bare se på en Hk/moment kurve fra motorer med pustehjelp i fra turbo og kompressor. Så ser du at kompressor motoren har en flat momentkurve hele registret.. Og en turbomotor har en markant momenttopp på ca4500 rpm Spørs på hvilken turbo som er brukt. Hk kurvene er ganske like.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Så veldig forskjellige er de ikke da, i og med at effekt (watt/hestekrefter) er et produkt av blant annet dreiemoment og turtall Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Så veldig forskjellige er de ikke da, i og med at effekt (watt/hestekrefter) er et produkt av blant annet dreiemoment og turtall 7673738[/snapback] Turbobil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf Kompressorbil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_uber.pdf Turbokurven er enda brattere etter som skalaen går til 275, og skalaen på kopressor går til 300 Endret 8. januar 2007 av VF-racing Lenke til kommentar
H80 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen.. Moment og hestekrefter er to forskjellige ting.. 7673600[/snapback] Bullshit. Effekt = moment * turtall, som flere allerede har nevnt i denne tråden. Man kan i prinsippet lese akkurat det samme ut fra en momentkurve og en effektkurve, turbo eller ikke. Luftfuktighet og lufttemperatur har ingenting med dette å gjøre (vel, de kan påvirke effektutviklingen i en forbrenningsmotor, men det var vel ikke det du mente). Edit: byttet ut kraft med effekt Endret 8. januar 2007 av hsiverts Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Så veldig forskjellige er de ikke da, i og med at effekt (watt/hestekrefter) er et produkt av blant annet dreiemoment og turtall 7673738[/snapback] Turbobil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf Kompressorbil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_uber.pdf Turbokurven er enda brattere etter som skalaen går til 275, og skalaen på kopressor går til 300 7673827[/snapback] Jeg tenkte på effekt vs. dreiemoment. Forskjellige former for overladding gir forskjellige utslag på bremsepapirer, det er jeg enig i Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen.. Moment og hestekrefter er to forskjellige ting.. 7673600[/snapback] Bullshit. Effekt = moment * turtall, som flere allerede har nevnt i denne tråden. Man kan i prinsippet lese akkurat det samme ut fra en momentkurve og en effektkurve, turbo eller ikke. Luftfuktighet og lufttemperatur har ingenting med dette å gjøre (vel, de kan påvirke effektutviklingen i en forbrenningsmotor, men det var vel ikke det du mente). Edit: byttet ut kraft med effekt 7673894[/snapback] Hvordan forklarer du effekt/moment kurvene her da ? http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf Etter ca 4500 rpm, øker hestene og turtallet. Men momentet synker... Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Legg merke til at grafene krysser hverandre ved 5252rpm Trenger da ikke forklare noe? De grafene der stemmer i forhold til formelen som er nevnt i andre post. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvordan forklarer du effekt/moment kurvene her da ? http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf Etter ca 4500 rpm, øker hestene og turtallet. Men momentet synker... 7674913[/snapback] Jeg skal forklare, og for å forenkle regnestykket bruker jeg fiktive enheter. Si at en motor har et dreiemoment på 100 ved 1000 o/min. Vi sier da at vi får en effekt på 1000 * 100 = 100k. Ved 5000 o/min har dreiemomentet sunket til 40. Men effekten har selvfølgelig økt, nå er den 5000 * 40 = 200k. Avhengig av hvilke enheter man bruker, må man legge til en konstant i regnestykket over. Denne konstanten avhenger av enhetene (kW, HK, Nm, lb-ft etc) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 er det noen som vet hvordan jeg gjør om moment til hk i forhold til turtall? 7660634[/snapback] Så, har trådstarter fått svar på spørsmålet sitt ? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 ja, et veldig godt svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå