Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med nvidia Geforce 6200A 128mb!


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nytt skjermkort her om dagen, et nVIdia Geforce 6200A 128 mb , noe som er en forbedring i forhold til mit gamle MX 440 på 64 mb.

 

Det jeg gjorde var å avinstallere den gamle driveren, slå av maskinen skifte skjermkort å slå den på igjen, da jeg kom inn på windows å hadde skreve inn passordet, la jeg merke til at alle ikonene og musepekeren var svært uklår, men jeg tenkte det var fordi jeg ikke hadde innstallert driveren ennå.

 

jeg satt i plata som fulgte med korte, å innstallerte driveren, da driveren var halvveis innstalert ble skjermen svart, å når den kom på igjen var det umulig å se hva som fåregikk, så ut til at maskinen hadde klikka helt,skjermen slo seg av og på flere ganger i kanskje et minutt, alle fargene var helt ukontrollert å den reagerte ikke i det hele tatt på verken musa eller tastaturet, jeg slo av å på maskinen men da windows skulle loade ble bare skjermen svart å jeg kom meg ikke inn uten å bruke sikkerhetsmodus.

 

PC info:

 

Gigabyte GA-8IDX SDRAM hovedkort,(ganske gammelt, kanskje 99 - 02 moddel)

 

celeron 2ghz:P :blush: ,

 

768 mb SD ram,

 

Western harddisk på 250 gig

 

Please hjelp!!

 

PS: har også prøvd å downloade drivere fra guru3d og nVIDIA, samme problemet.!

Endret av Xcon94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at skjermen blir svart under installasjon av Nvidia-driveren, men kanskje ikke så lenge som ett minutt. Det er også vanlig at skjermoppløsningen blir satt til 640x480 eller 800x600, dermed vil ikonene/desktopen din se litt dosen eller uskarp ut. Poenget er at man må sette oppløsning og antall farger på nytt etter at driverne er installert.

 

Vanlig prosedyre er å avinstallere Nvidia-driverne, hente ned siste driversett fra www.nvidia.com (Download Drivers -> Graphics Driver -> Geforce and TNT2 -> Windows XP/2000), kjøre installasjonen av disse, maskinen restartes, og når man er inne i Windows igjen - setter man ny oppløsning og antall farger. Ferdig.

Lenke til kommentar
ja men det er kanskje ikke vanlig at maskinen blir bajjas når man kommer inn på windows etter restart?

7678529[/snapback]

 

At maskinen blir "bajjas" er vel ikke særlig nøyaktig beskrivelse av problemet heller. Blir vanskelig å hjelpe deg hvis du ikke beskriver nøyaktig hvilke symptomer/feilmeldinger som vises etter at du har gjort en "ren" install av driveren. Har du f.eks. lagt inn chipset-drivere for hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

En ting kan også være at du må noen ganger ta ut kortet og innstallere driveren, så setter du tilbake kortet. Da må du bruke skjermkortet på hovedkortet til og begynne med før du bruker skjermkortet, jeg hadde dette problemet med ett skjermkort jeg hadde en gang.

Lenke til kommentar

sorry for de der bajjas greierne,

 

veit ikke helt hvor jeg skal finne drivere til chipset..

 

Er jo et ganske gammelt hovedkort da.

 

men det må jo ligge en eller en annen driver på nettet som passer til mitt chipset.

 

skal se om jeg finner noe..

Endret av Xcon94
Lenke til kommentar

Det beste er om du kan finne modellnavnet på hovedkortet. Jeg regner med at det er produsenten Gigabyte som har laget det. Et eller annet sted på hovedkortet skal det stå modellnavn, f.eks. "GA-8IDX" eller "8I845GE-RZC" etc. Her er oversikten over alle Socket 478-kortene fra Gigabyte:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...Type=Socket+478

 

Og så fort du har funnet modellnavnet, kan du hente riktig chipset driver fra den oversikten.

Lenke til kommentar
hovedkortet er GA-8IDX, må jeg formatere eller bare legge inn windows på nytt?

 

dette er kanskje et Noob spørsmål, Men hvilken effekt har chipset på skjermkort?

7703116[/snapback]

 

Nei, du behøver ikke formatere eller installere Windows på nytt.

 

Chipset-driverne sørger for at alle integrerte komponenter på hovedkortet gjenkjennes og brukes riktig av operativsystemet ditt. De sørger også for riktig kommunikasjon med forskjellige ekspansjonporter, USB (ofte egne drivere til USB), AGP, PCI, PCIe (noen ganger egne drivere her også), IDE-kontroller(e) osvosv.

 

Med andre ord: chipset drivere KAN være kritisk for at enkelte komponenter skal virke i det hele tatt. Selv om det ikke løser grafikk-problemene dine, bør du installere chipset-driverne.

 

PS: på de sidene ligger jo også lydkort-driverne til hovedkortet ditt. Du burde kanskje installere de også, dersom du bruker det integrerte lydkortet.

Lenke til kommentar
hovedkortet er GA-8IDX, må jeg formatere eller bare legge inn windows på nytt?

 

dette er kanskje et Noob spørsmål, Men hvilken effekt har chipset på skjermkort?

7703116[/snapback]

 

Nei, du behøver ikke formatere eller installere Windows på nytt.

 

Chipset-driverne sørger for at alle integrerte komponenter på hovedkortet gjenkjennes og brukes riktig av operativsystemet ditt. De sørger også for riktig kommunikasjon med forskjellige ekspansjonporter, USB (ofte egne drivere til USB), AGP, PCI, PCIe (noen ganger egne drivere her også), IDE-kontroller(e) osvosv.

 

Med andre ord: chipset drivere KAN være kritisk for at enkelte komponenter skal virke i det hele tatt. Selv om det ikke løser grafikk-problemene dine, bør du installere chipset-driverne.

 

PS: på de sidene ligger jo også lydkort-driverne til hovedkortet ditt. Du burde kanskje installere de også, dersom du bruker det integrerte lydkortet.

7703394[/snapback]

 

Har innstallert lydkort drivere og chipsett drivere nå, men får ikke skjekka om det er feilen før på mandag.. håper det funker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...