Gå til innhold

Sette sammen filserver, har noe deler

Anbefalte innlegg

Har planer om sette opp en filserver, hovedsaklig for backup, torrent klient og andre ting hvis det blir nødvendig.

Jeg har pr. idag en noen deler som jeg tenker jeg kan bruke. En P4 3.0GHz HT cpu, 512MB ddr ram og en 40GB disk for systemdisk.

Det jeg trenger er et kabinett (helst med psu) og socket 478 HK. Kabinett så billig som mulig, men bør være ok kvalitet og psu må være av den stille typen (helst en av de med 120mm vifte). Hk er vel det samme, så lenge socket er 478 og det skader ikke med 4 minne plasser.

Jeg vurder for tiden disse to alternativeene:

Aopen AF50 D med 300w psu

AsRock P4I65G HK

Lurer også på om psu holder til å kjøre totalt 5 disker, en system og 4x500GB s-ata disker. Dvd brenner har jeg også liggende, så det blir vel installert det også.

Tenkte jeg skulle kjøre Clark Connect på denne, så hardware messig er det en overkill uansett, men når jeg først har disse delene så er det like greit å bruke dem.

Kan Clark Connect kjøres med en torrentklient? Utover det trenger jeg ikke noe spesielt til denne serveren.

Hvis dere har andre forslag til OS som bør kjøres istedet for CC, så er jeg åpen for det.

Kanskje jeg bør selge cpu'n og satse på noe mer strømvennlig istedet?

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du får mye for og selge den CPU´n, du får jo en billig intel Core 2 Duo til kr. 1550 (link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322631 ).

Din prosessor er ikke verdt mer en kanskje et par hundrelapper, må huske at det er gammel teknologi.

Edit: Skal du selge prosessoren må du ha nytt Hovedkort, Ram og muligens Skjermkort og ikke minst prosessor.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har planer om sette opp en filserver, hovedsaklig for backup, torrent klient og andre ting hvis det blir nødvendig.

Jeg har pr. idag en noen deler som jeg tenker jeg kan bruke. En P4 3.0GHz HT cpu, 512MB ddr ram og en 40GB disk for systemdisk.

Det jeg trenger er et kabinett (helst med psu) og socket 478 HK. Kabinett så billig som mulig, men bør være ok kvalitet og psu må være av den stille typen (helst en av de med 120mm vifte). Hk er vel det samme, så lenge socket er 478 og det skader ikke med 4 minne plasser.

Jeg vurder for tiden disse to alternativeene:

Aopen AF50 D med 300w psu

AsRock P4I65G HK

Lurer også på om psu holder til å kjøre totalt 5 disker, en system og 4x500GB s-ata disker. Dvd brenner har jeg også liggende, så det blir vel installert det også.

Tenkte jeg skulle kjøre Clark Connect på denne, så hardware messig er det en overkill uansett, men når jeg først har disse delene så er det like greit å bruke dem.

Kan Clark Connect kjøres med en torrentklient? Utover det trenger jeg ikke noe spesielt til denne serveren.

Hvis dere har andre forslag til OS som bør kjøres istedet for CC, så er jeg åpen for det.

Kanskje jeg bør selge cpu'n og satse på noe mer strømvennlig istedet?

Telcontar

7660468[/snapback]

Vet ikke om du har vært borti UNIX eller UNIX-lignende operativsystemer før. Men Solaris med filsystemet ZFS skal visst være perfekt til filservere osv hvor stor plass og diverse funksjoner som ikke finnes i andre filsystem trengs. Har dog aldri prøvd det, da, bare hørt snakk om det. Det blir nok litt knotete å sette opp også.

Av erfaring kan jeg anbefale Debian, om du velger å gå for GNU/Linux, eller OpenBSD, om du velger å gå for *BSD. Selv har jeg en backupserver som kjører Debian (har dog kun en 40GB disk, hehe.) og den funker kongebra. Torrentklienten jeg bruker er TorrentFlux. Den funker flott den og. Du må ha mySQL, Apache og PHP installert for at den skal funke, men med apt-get er det piece of cake. :)

Lenke til kommentar

Er vel lurest å bygge på de delene jeg har, billigst blir det slik iaffall.

Linux (Solairs for den saks skyld) har jeg veldig lite peil, har brukt det litt i skole sammenheng for noen år siden, men ikke noe mer.

Har bare hørt at CC ikke krever all verden med Linux kompetanse, bare nok å kunne litt om nettverk og ip osv.

Regner med at ingen har bedre forslag til hverken HK eller kabinett, 478 hk finnes nesten ikke heller. Eneste jeg er usikker på er hva slag psu som sitter i kabinettet fra Aopen, de har pleid å ha de med 120mm, men usikker siden denne koster såpass lite.

Telcontar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...