Gå til innhold

Irriterende viftestøy fra laptop

Anbefalte innlegg

Fikk for 3 uker siden en Amilo 1520 gjennom hjemmepc-avtale med jobben. Den har Core 2 Duo 7200,1GB RAM og 120 GB HD. Vifta går ganske ofte, men det var ikke noe problem i begynnelsen siden den knapt var hørbar. Men på mandag derimot hørte jeg at vifta lagde en litt høy hveselyd (vanskelig å beskrive lyd!) når jeg slo på maskina. Nå hører jeg denne "hveselyden" hver gang vifta går og den høres irriterende godt! Temperaturen på cpu er stabil på 50-60 grader idle ifølge NHC. Hvis noen kan si om det er normal temperatur eller ikke så er jeg takknemlig.

Noen som har hatt samme problem? Er det vifta som har defekt kulelager? Bør jeg bruke garantien og be om reparasjon? Det er 3 års garanti fra Nicator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk for 3 uker siden en Amilo 1520 gjennom hjemmepc-avtale med jobben. Den har Core 2 Duo 7200,1GB RAM og 120 GB HD. Vifta går ganske ofte, men det var ikke noe problem i begynnelsen siden den knapt var hørbar. Men på mandag derimot hørte jeg at vifta lagde en litt høy hveselyd (vanskelig å beskrive lyd!) når jeg slo på maskina. Nå hører jeg denne "hveselyden" hver gang vifta går og den høres irriterende godt! Temperaturen på cpu er stabil på 50-60 grader idle ifølge NHC. Hvis noen kan si om det er normal temperatur eller ikke så er jeg takknemlig.

Noen som har hatt samme problem? Er det vifta som har defekt kulelager? Bør jeg bruke garantien og be om reparasjon? Det er 3 års garanti fra Nicator.

7659782[/snapback]

Men viften går ikke oftere enn før? Hvinelyd? Det kunne høres ut som viften gikk for fullt, istedet for på lav omdreining. Temperaturen er nokså høy for en maskin som "idler" i normal værelsestemperatur, vil jeg også si. Om det er normalt for akkurat den maskinen vet jeg ikke. Sørg for at speedstep er aktivert, needless to say. Hvis det hadde vært feil i kjølestystemet, ville antagelig viften gått kontinuerlig. Vel bare noen løse tanker.

Lenke til kommentar
Men viften går ikke oftere enn før? Hvinelyd? Det kunne høres ut som viften gikk for fullt, istedet for på lav omdreining. Temperaturen er  nokså  høy for en maskin som "idler" i normal værelsestemperatur, vil jeg også si. Om det er normalt for akkurat den maskinen vet jeg ikke. Sørg for at speedstep er aktivert, needless to say. Hvis det hadde vært feil i kjølestystemet, ville antagelig viften gått kontinuerlig. Vel bare noen løse tanker.

7663026[/snapback]

Viften går ikke oftere nei. Høres ikke ut som vifta går for fullt heller. Det er bare lyden som har forandret seg. Speedstep er nok aktivert siden cpu klokker ned til 1 Ghz idle. Når tempen nærmer seg 60 så starter vifta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...