Howiey Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) er interisert i bra lyd og bilde og denslags. Tenker alltid over hvilket bildeformat og lydformat bilde og lyd er i når jeg ser film enten hjemme, hos andre, eller kinoen. Har lest meg til en del hos hjemmekino.no : http://www.hjemmekino.no/guide/surroundlyd.asp Men ble egentlig litt forvirret. Fordi det er noe som heter Dolby Digital, eller AC-3, og jeg har alltid tenkt det som dårligst lyd når av de formatene som finnes i soround lyd. Men stemmer det? Fordi i denne guiden jeg har lest så står det: Disse kanalene blir vanligvis referert til som 5.1 surround lyd. En av fordelene med 5.1 surround lyd er blant annet at det gjør det mulig å la en lyd komme fra hvilken som helst retning i den sirkelen som omgir lytteren. I tillegg er det i større grad mulig å skape overbevisende og troverdige miljølyder rundt lytteren. Dette er på grunn av at den begrensede surroundkanalen som brukes i Dolby Pro Logic er byttet ut med 2 fullfrekvenskanaler som gjengir hele det hørbare området. Og ved hjelp av den lavfrekvente basseffektkanalen får man gjengitt de kraftigste dypbasslydene uten forvrengning og påvirkning av de andre kanalene i surroundsystemet. Så Dolby Digital er bedre lyd enn Dolby Pro Logic? Har skjønt at om en film som er merket med Dolby Digital kan være alle disse formatene: På DVD er Dolby Digital valgt som standard (sammen med MPEG i Europa). Men det betyr ikke at alle DVD plater merket med Dolby Digital inneholder 5.1 digital surround lyd. Dolby Digital kan være følgende på DVD: -6 kanals lyd (5.1 lyd) -2 kanals lyd (vanlig stereo eller lydspor innkodet med Dolby Pro Logic) -2+1 kanal – vanlig stereo med egen subwoofer -4 kanals lyd – stereo surround -4+1 stereo surround med egen subwoofer kanal -1 kanals lyd – vanlig mono -1+1 mono lyd med subwoofer Med andre ord er det kun DVD plater som er merket 5.1 i tillegg til Dolby Digital, som gir skikkelig Dolby Digital AC-3 lyd i 6 kanaler. Men DTS da? Det er Dolby Theater System? Er det "bedre" enn DD, og DPL? Så om vi skulle rangert det, så ville det blitt ca. sån: 5.DPL -Dårligst 4.DD 3.DTS 2.DPL II 1.DPL IIx -Best Eller? Selvfølgelig må vi ta hensyn til et hjemmekinoanlegg som har anlegg, forsterker, dvd-spiller, dekoder osv. til samtlige formater. Alstå, om man hadde mulighet for alle formatene på en dvd, og har dekoder til alt: Hvilket format ville vert det beste? Kabling: Og hvilken kabling går de forskjellige systemene på? Jeg selger min FLH Receiver på qxl.no nå fortiden. Den har kun analoge RCA-innganger for lyd. Den tar inn stereo AUX, CD, DVD osv. Og så er det 6 RCA kontakter for AC-3 5.1 står det. Så jeg har en billig dvd-spiller, med innebygd DD dekoder, som gir ut 6kanaler RCA, som jeg tar inn i AC-3 5.1 på forsterkeren. Det gir suround lyd når jeg velger dolby digital 5.1 på filmer. Er ikke så gale, men jeg har tenkt og kjøpe ny pioneer vsx-516 reicever, som er rimelig og grei, håper jeg. For og få en receiver med innebygd dekoder. For og så få inn DTS og de andre lydformatene også. For de må vel gå igjennom Coaxial eller optisk kabel? Noe min FLH forsterker ikke har. Endret 6. januar 2007 av cola_boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå