Gå til innhold

Budsjetts maskin til musikkproduksjon.

Anbefalte innlegg

Kompis skal ha en rimelig men kraftig maskin til musikkproduksjon på hobbybasis. Budsjettet er billigst mulig og mest ytelse pr. krone.. Må være noe med litt futt i. Skal ikke brukes til spilling.. og viktig med lavt støynivå selvsagt. ydkort, skjerm, mus/tast osv trengs ikke, er kun selve maskinen jeg er ute etter nå.

Har ikke oppdatert meg på data fronten på et års tid nå.. ser det har skjedd mye nytt. Prøvd å lese meg litt frampå og lage et oppsett: Link.

Ke du trur? Noe som ser riv ruskende galt ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompis skal ha en rimelig men kraftig maskin til musikkproduksjon på hobbybasis. Budsjettet er billigst mulig og mest ytelse pr. krone.. Må være noe med litt futt i. Skal ikke brukes til spilling.. og viktig med lavt støynivå selvsagt. ydkort, skjerm, mus/tast osv trengs ikke, er kun selve maskinen jeg er ute etter nå.

Har ikke oppdatert meg på data fronten på et års tid nå.. ser det har skjedd mye nytt. Prøvd å lese meg litt frampå og lage et oppsett: Link.

Ke du trur? Noe som ser riv ruskende galt ut?

7659297[/snapback]

Du får ei flott kasse der. Men trenger du sååå mye kraft for musikkproduksjon? Husker vi satt med P100 maskiner og 16MB RAM i fasttrack uten problemer ;D Kunne lage mye gøy musikk.

Lenke til kommentar

Billig HK til 500,-

AMD Athlon 64 3700+ til 700-800,-

512mb eller 1gb av billig ram 400- 900,-

En Forton Source 400W til 400-

Om du velger et HK uten intengrrt funker 7300GS fint 500,-

Et ikke jalla faktor kabinett til 400,-

Min pris ca. 2400,-

Max pris ca. 3000,-

Mer trengs ikke om du har lydkrt fra før av siden det bare er på et hobby basis, men kanskje 2gb ram da noen musikk program krever mye ram men unasett så holder nok 1gb og 512mb skal funke det og

Lenke til kommentar

hm, vil jo ha en maskin med litt futt i da.. Vet ikke helt hvilke programmer det er han bruker egentlig. Driver endel med Reason, noe cubase tror jeg.. og pro tools synes jeg ringer en bjelle?

Kabinettet ble valgt fordi han likte designet, og fordi det skal være stillegående visstnok. En god og stille psu koster da uansett nært tusenlappen så er jo ikke såå ille pris.

prossessor tok jeg rett og slett fordi den ble kåret til "testvinner" i den prosessor testen på forsida.

hovedkortet er jeg litt usikker på, tok det fordi det var eneste ikke mATX med integrert vga, og samtidig virket godt spesifisert.

minne ble valgt ut ifra pris og kompabilitet med hk.

harddisk valgt ut ifra størrelse, støynivå, ytelse, pris og erfaring.

dvd-brenner valgt ut ifra at nec var i skuddet sist jeg var oppdatert..

og kjøler ble plukket litt sånn på må få.. zalman pleier vel være et trygt valg?

Lenke til kommentar

joa en E6300 yter supert den har selv en E6600, men det blir lissom litt overkill hvis du skjønner ...

En hvilken som helst PSU med 120mm eller 140mm vifte er stille utenom noen da men går du for et kvalitets merke så går det bra. Har selv en PSU med en 80mm vifte som er så stille som bare det !

Det er ikke mye du hører forskjell på et pc kabinett med mindre det er bygd med gummi oppheng de flste steder !

Trenger han virkelig så mye harddisk plass eller skal den også brukes som en vanlig pc ved siden av ?

Kjøp Thermaltake Sonic tower eller Mist Tower og ha en 120mm vifte i front foran harddisk og en bar i kabinettet rett bak CPU kjøler ....

Holder nok lenge med 1Gb ram

Gå for en DVD brenner som bruker s-ata for det er det smarteste å gjøre ;)

Er det nøtt til å være fra komplett ?

Lenke til kommentar
joa en E6300 yter supert den har selv en E6600, men det blir lissom litt overkill hvis du skjønner ...

7660613[/snapback]

ok, så du mener en s939 3700+ gir mer ytelse pr krone da eller? syns bare det er litt dumt å kjøpe "gammel" teknologi for å spare 500,-..

En hvilken som helst PSU med 120mm eller 140mm vifte er stille utenom noen da men går du for et kvalitets merke så går det bra. ...

7660613[/snapback]

Vel, her må jeg bare si meg uenig. Nekter å tro at det har skjedd så mye det siste året.. ;) Har hørt endel forskjellige strømforsyninger, og en av de få som har innfridd mitt eget krav til støynivå er MIST 500. Kabinettet er uansett en smaksak, og kjøper likte som sagt dette kabinettet.. men skal ta en titt på de andre du nevnte og se hva han synes.

Trenger han virkelig så mye harddisk plass eller skal den også brukes som en vanlig pc ved siden av ?

7660613[/snapback]

Trenger og trenger.. Vil ha en med 16mb cache, og da må man opp på denne størrelsen.

Holder nok lenge med 1Gb ram

7660613[/snapback]

skal nok minimum ha 2gb ram i dette oppsettet du... ;) Ram vet jeg at disse programmene liker.

Gå for en DVD brenner som bruker s-ata for det er det smarteste å gjøre ;)

7660613[/snapback]

Will do, var bare en hundrings i forskjell så. Stor forskjell på ytelse forresten?

Er det nøtt til å være fra komplett ?

7660613[/snapback]

Nope, bare liker brukervennligheten, utvalget og sida genrellt til komplett så derfor oppsettet var derfra... :wee: Oppsett fra andre steder er velkommen. Men orker ikke bestille fra så altfor mange forskjellige sider så keep it simple.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Hei!

Det er ikke alltid så billig å bygge en støysvak maskin siden man ikke kan bruke de billigste kjøleløsningnene (stock). Hvis du skaffer deg et passivt kjølt skjermkort blir det imidlertid litt billigere.

Min anbefaling er:

Asus P5B-VM

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz

Antec Performance One P150 Med 430W PSU

Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express

Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Viftestyring

Dette kommer på ca 7500kr, kanskje 8000. Meget stille oppsett med meget god ytelse.

Lenke til kommentar
Hei!

Det er ikke alltid så billig å bygge en støysvak maskin siden man ikke kan bruke de billigste kjøleløsningnene (stock). Hvis du skaffer deg et passivt kjølt skjermkort blir det imidlertid litt billigere.

Min anbefaling er:

Asus P5B-VM

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit 

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 

Antec Performance One P150 Med 430W PSU

Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express

Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Viftestyring

Dette kommer på ca 7500kr, kanskje 8000. Meget stille oppsett med meget god ytelse.

7661244[/snapback]

8600,- på komplett.no + det viftestyrina vil koste, og dvd-drevet. så rundt 9000,-

Kanskje billigere på noen andre butikker? Men hvorfor mener du at man trenger skjermkort og hovedkort med integrert vga?

--

har mekka et alternativt oppsett, der jeg har prøvd å presse prisen litt mere.. gått litt ut over ytelsen da. Hvilket oppsett gir mest for penga mener dere?

oppsett 1. | oppsett 2.

Lenke til kommentar

Det er ingen spesiell grunn annet enn at integrert skjermkort stjeler systemminne.

Begge oppsettene du har satt opp er greie, det billigste gir mest for pengene, men core 2 er etter mitt skjønn verdt de ekstra tusenlappene.

Ta en titt på www.silentpcreview.com for flere tips. Grunnen til at jeg valgte Antec P150 var i tillegg til støydemping og stille PSU også fabrikkmonterte strikkoppheng for inntil 3 harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...