Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SDSL og ADSL

Anbefalte innlegg

Der jeg bor, kan jeg få SDSL, men ikke ADSL.

Dvs at det er utbygd for SDSL, men ikke ADSL, hvorfor da mon tro, kan jeg ikke få ADSL?

SDSL, rett meg hvis jeg tar feil, brukes bare et modem, en Net to Net modem, og da med forbehold om at det er nok kobberpar ut av huset til sentralen, så står det ei tilsvarende Net to Net modem da på sentralen? Altså ingen større operasjon en at det utplaseres 2 modem, med en viss hastighet. Er det riktig? Siden jeg bor i litt utkantstrøk, så lurer jeg på hvorfor SDSL er "utbygd" og ikke ADSL, som jeg har hørt så, må de ytbygge D-Slam tilsvarende Kr 250 00,-. Det høres mye ut, og jeg trudde SDSL kostet mere.

SDSL er jo en kjappere linje upload, enn ADSL. Trengs det ikke mer enn et modem i begge ender?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-25 15:04, skrev boza:

Der jeg bor, kan jeg få SDSL, men ikke ADSL.

Dvs at det er utbygd for SDSL, men ikke ADSL, hvorfor da mon tro, kan jeg ikke få ADSL?

SDSL, rett meg hvis jeg tar feil, brukes bare et modem, en Net to Net modem, og da med forbehold om at det er nok kobberpar ut av huset til sentralen, så står det ei tilsvarende Net to Net modem da på sentralen?

Det står nok en DSLAM som hånterer SDSL-modemene i sentralen på samme måte som med ADSL.

Og grunnen til at du kan få bare SDSL er at noen har byggd ut med SDSL, SDSL og ADSL har ingenting med hverandre og gjøre i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Er en SDSL D-Slam billigere enn ei ADSL D-slam? Er dette 2 helt forskjellige komponenter/dingser (Vet ikke hva en D-Slam er, noen som har link til bilde?)

Er det mer å tjene på SDSL da enn ADSL? Siden utkantstrøket jeg bor i har dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 15:23, skrev boza:

Er en SDSL D-Slam billigere enn ei ADSL D-slam? Er dette 2 helt forskjellige komponenter/dingser (Vet ikke hva en D-Slam er, noen som har link til bilde?)

Er det mer å tjene på SDSL da enn ADSL? Siden utkantstrøket jeg bor i har dette?

Det er neppe så stor forskjell i pris selv om jeg ikke kan si jeg kjenner prisen. Endel DSLAM-er tar både SDSL og ADSL, f.eks firstmile sine.

SDSL er mye dyrere både for privatkunder og bedrifter, derfor skal det mye mindre kundegrunnlag til for og bygge ut.

Det er vel Catchcom som har bygget ut mest SDSL og prisen for private starter på 990,- pr mnd, en brukbar bedriftstslinje ligger på ganske mange tusen i mnd så derfor kreves det ikke så mange kunder for og få økonomi i utbyggingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...