Gå til innhold

Noen som kan mye om makrolinser?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del etter makrolinser til SLR, men blir ikke så altfor klok på hva man bør ha. Jeg snakker fortrinnsvis om Nikon kamerahus (har ikke ennå, men sikler på D80), samt linser som ikke koster skjorta og da har jeg sett på Sigma og Tamron. Jeg fant en 70-300 med makro, men der er minsteavstand ved makro på hele 95 cm. Videre fant jeg en 90mm (begge Tamron), og der var minsteavstand 29 cm. Jeg har for tiden kompakt og der er man jo bortskjemt med kun få cm. nærgrense, og det uten å bytte linse (ikke det at det er mulig heller). Til tross for det ser jeg stadig makrobilder på nett av f.eks. blomster og insekter tatt på svært nært hold mede SLR. Jeg kan neppe se for meg at hverken 95 eller 29 cm holder til dette. Hva må derfor til for å ta like nærgående bilder med SLR, og finnes det noe med en anstendig prislapp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett en del etter makrolinser til SLR, men blir ikke så altfor klok på hva man bør ha. Jeg snakker fortrinnsvis om Nikon kamerahus (har ikke ennå, men sikler på D80), samt linser som ikke koster skjorta og da har jeg sett på Sigma og Tamron. Jeg fant en 70-300 med makro, men der er minsteavstand ved makro på hele 95 cm. Videre fant jeg en 90mm (begge Tamron), og der var minsteavstand 29 cm.  Jeg har for tiden kompakt og der er man jo bortskjemt med kun få cm. nærgrense, og det uten å bytte linse (ikke det at det er mulig heller). Til tross for det ser jeg stadig makrobilder på nett av f.eks. blomster og insekter tatt på svært nært hold mede SLR. Jeg kan neppe se for meg at hverken 95 eller 29 cm holder til dette. Hva må derfor til for å ta like nærgående bilder med SLR, og finnes det noe med en anstendig prislapp?

7658569[/snapback]

edit heile greia: les og lær: gammal tråd om makro

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Vel, det at det står "macro" i navnet på et objektiv trenger ikke bety at det er makro. Enkelte produsenter, spesielt Sigma, setter dette på nesten alt de leverer.

Ekte makro betyr at bildet er i 1:1 eller større på bildebrikka/film.

Det finnes flere veier for å oppnå dette, både billige og dyre. Et dedikert makroobjektiv koster fra rundt 4K og opp, og jeg nevner noen til Nikon. Det finnes flere, men disse er vel mest brukt:

Nikon 60

Nikon 105

Sigma 70

Tamron 90

Sigma 105

Alle disse er faste brennvidder og fungerer som vanlig objektiv og som makro. Du får full lysmåling, autofokus og de gir glimrende resultater. Selv valgte jeg Tamron 90 da denne på tester kom veldig bra ut og har en fin brennvidde til blomster, insekter og portrett. Topp objektiv som anbefales sterkt.

En annen mulighet er mellomringer (eller belg, men den blir dyrere og litt mer tungvindt) som du kan kjøpe i sett som brukes mellom kamera og objektiv. Dette minsker nærgrensen så du kan få bra resultater også her. Best blir dette sammen med faste brennvidder, f.eks. en 50 mm.

En tredje mulighet er forsatslinser som du setter foran objektivet som et filter og som også gir nok forstørrelse.

En fjerde mulighet er å kjøpe en såkalt reverseringsring som monteres på kamera og du setter et objektiv bak/frem på dette, igjen, best med fast brennvidde, og gjerne en 50 mm. Kortere brennvidde gir større forstørrelse, men dette blir veldig vanskelig. Dette er en metode som er vanskelig å bruke, men det er billig og gir meget bra resultat.

En siste mulighet er å montere et objektiv sammen med et annet, d.v.s. du har et på kamera og et bak/frem på dette. Dette er en metode jeg aldri har prøvd, så her får evt. andre si noe.

Jeg bruker mest en Tamron 90 til makro, men ønsker jeg større forstørrelse bruker jeg en reverseringsring sammen med en 28 mm. Forsatslinse og mellomringer brukte jeg nok mer før jeg kjøpte et dedikert makroobjektiv.

Sånn, det ble litt..... :)

Lenke til kommentar

Ved makroarbeid så betyr arbeidsavstanden fra filter til det du skal ta bilde av svært mye for at du ikke skal skremme vekk insekter etc samt at du skal få belyst motivet skikkelig. Anbefaler brennvidde på 150/180 eller 200 mm.

Her er noen linker til (Nikon) ekspertene på macrofotografering/utstyr:

Generell innføring:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ro/macro_1.html

Oversikt over arbeidavstand med forskjellige makro objektiv som kan brukes med Nikon hus:

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID63/620.html

Lenke til kommentar
Jeg har sett en del etter makrolinser til SLR, men blir ikke så altfor klok på hva man bør ha. Jeg snakker fortrinnsvis om Nikon kamerahus (har ikke ennå, men sikler på D80), samt linser som ikke koster skjorta og da har jeg sett på Sigma og Tamron. Jeg fant en 70-300 med makro, men der er minsteavstand ved makro på hele 95 cm. Videre fant jeg en 90mm (begge Tamron), og der var minsteavstand 29 cm.  Jeg har for tiden kompakt og der er man jo bortskjemt med kun få cm. nærgrense, og det uten å bytte linse (ikke det at det er mulig heller). Til tross for det ser jeg stadig makrobilder på nett av f.eks. blomster og insekter tatt på svært nært hold mede SLR. Jeg kan neppe se for meg at hverken 95 eller 29 cm holder til dette. Hva må derfor til for å ta like nærgående bilder med SLR, og finnes det noe med en anstendig prislapp?

7658569[/snapback]

Nok en mongo som ikke skjønner at dSLR er bortkastet for ham. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Selv valgte jeg Tamron 90 da denne på tester kom veldig bra ut og har en fin brennvidde til blomster, insekter og portrett

Takk for fyldig svar!. Så til ovenstående: Og med denne kan man altså få til bilder som jeg har sett på digit.no's bildegalleri, der man på insektsbilder kan nærmest telle fasetter i flueøyne? Med rundt 30 cm minsteavstand todde jeg ikke det, men brennvidden hjelper kanskje til med dette?

Lenke til kommentar
Nok en mongo som ikke skjønner at dSLR er bortkastet for ham.  :thumbdown:

7659292[/snapback]

Nok ein mongo som skal rakke ned på alle som han trur har midre kunskaper enn han sjølv. :thumbdown:

@ trådstarter:

Kort nærgrense har både fordeler og ulemper. Fordelen med å ha kort brennvidde, slik som du har på kompaktkamera, er at dybdeskarpheten er stor.

Ulempen er at ein kan få forvrengt perspektiv, og at arbeidsavstanden vert meget liten. Det er serleg eit problem ved fotografering at "motvillige" objekter, slik som insekter. Dei har ein tendens til å stikke av når du dytter eit objektiv for nærmt dei.

Lenke til kommentar
Så til ovenstående: Og med denne kan man altså få til bilder som jeg har sett på digit.no's bildegalleri, der man på insektsbilder kan nærmest telle fasetter i flueøyne?
Enkelt å svare på, nesten alle skikkelige makroobjektiver er har 1:1 forstørrelse. Det betyr at et motiv som er like stort som bildebrikken vil fylle hele bildet. Bildebrikken er ca 24x16 mm så tegn et sånt rektangel på et papir og tenkt deg at enhver ting som fyller rektangelet vil fylle hele bildet. Det gjelder uansett brennvidde. Lengre brennvidde betyr at du kan stå lengre unna men vil ha større problemer med å holde kameraet stødig nok.

Ekstern blitz er anbefalt hvis man tar mange makrobilder siden man ofte bruker liten blenderåpning for å få stor dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Nok en mongo som ikke skjønner at dSLR er bortkastet for ham

Du trenger ikke være ufin. Jeg hadde filmbasert speilrefleks i en årrekke før jeg gikk digitalt. Jeg hadde ikke da noen dedikert makrolinse, men hadde bl.a. en 28-200, som hadde et makroområde i tele-enden. Men da var iallfall minsteavstanden såpass stor at jeg hadde liten glede av det. Så jeg kjenner så absolutt til speil, selv om det ikek var digitalt. Men det er altså noen år siden, og da er det greit (trodde jeg) å kunne spørre seg litt frem her.

Det er serleg eit problem ved fotografering at "motvillige" objekter, slik som insekter.

Dei har ein tendens til å stikke av når du dytter eit objektiv for nærmt dei.

Joda, men det er litt avhengig av hvilken liten venn man skal knipse. Jeg har i flere år hygget med meg flere superzoom kompakte, bl.a. Olympus C-700 og C-750.

Disse to er tatt med dette:

Flue

Bille

Med supermakro aktivert kunne jeg dytte linseglasset inntil 3 cm unna, og det ble også avstanden på disse to. Selv flua stakk altså ikke av. Det jeg imidlertid sliter med er jo bildestøy ved høY ISO. Når vi snakker "høy ISO" på kompake, mener vi høyere enn 100...

i dSLR-verdenen er jo som kjent ikke bildestøy noe særlig tema, og i mye skygge eller litt sent på ettermiddagen sliter jeg med lite lys. Derfor mitt ønske om å få meg et dSLR som supplement. Og med natur- og insektsbilder på svært nært hold som stort interessefelt var altså denne tråden ment.

Lenke til kommentar

Jeg har Tamron 90mm Macro, og jeg kan ikke akkurat klage på at jeg ikke kommer nært!

Dette er vel ca det nærmeste jeg kan komme, et enkelt bilde av en 50øring.

Ikke noe bra bilde da, men viser hvor nærme en kommer

Dette er også fullsize, altso jeg har ikke croppet, bare forminsket oppløsningen.

I tilleg går det ann å kjøpe mellomringer, da kommer en enda nærmere, men jeg har ikke bruk for det egnetlig, bruker objektivet omtrent aldri på det nærmeste jeg kommer.

post-50563-1168115276_thumb.jpg

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Det så da veldig bra ut. Jeg får inntrykk av at en 90 mm er tingen for meg. Da gjenstår bare kameraet først.  Takk til de seriøse innleggerne her.

7659728[/snapback]

Du kommer ikke til å angre uansett hvilket objektiv du kjøper av disse. Men jeg valgte 90mm macro fordi det skulle være det skarpeste av dem alle ( kanskje utenom Minolta 100mm Macro) + at det var 90mm, som er PERFEKT! 100mm blir en del lengre, og en liten del for langt for min del. Mens 70mm blir for lite, så 90mm er helt maximum totalis super. Jeg har ikke brukt den så overveldene mye, men jeg blir nesten imponert av hvert eneste bilde jeg tar, da pga skarpheten. Det tegner skarpt konstant viss jeg treffer på fokus, og er skarpt helt fra F2.8 ( men da med litt CA som kan redigeres vekk)

Jeg annbefaler deg, og alle andre dette objektivet, men skal dere ha eg slikt anbefaler jeg og blits, da den kan dekke motiv helt ned til nærmeste nærgrense.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Nok en mongo som ikke skjønner at dSLR er bortkastet for ham. :thumbdown:

7659292[/snapback]

Nok et "mongo" svar fra en besserwisser. Alle må begynne et sted, og den som intet spør får heller ingen svar.

Hvorfor ikke heller gi trådstarter god info istedenfor hassel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...