Datasmurf Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Sitter med noen oppgaver her, jeg skjønner mer eller mindre veldig lite av, uansett hvor mye jeg leser om det Så lurte på om noen her kunne hjelpe meg litt med å forklare meg utviklingstendensene når det gjelder talemålet i byene i dag. Så, kan noen her hjelpe meg litt med leksene jeg sitter og sliter med en lørdagskveld? .sjur Endret 6. januar 2007 av Datasmurf Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 chøttkaker og chylling... Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 ok, takk... Hva menes med standardisert rikstalemål? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg siterer: "Et standardisert talemål er et talemål som ligger nær skriftspråket og derfor lett å forstå for alle som bruker dette skriftspråket. Riksmål har som regel høyere status enn de lokale dialektene, og det er en selvfølge at elevene lærer å snakke dette standardiserte riksmålet. Nabolandene våre har det slik. Riksmålet regnes som det mest korrekte og brukes i offisielle sammenhenger." Hentet fra denne siden, sto endel relevante ting om språkutviklingen i Norge. (Mulig at det ikke er helt god skikk å ikke forklare slikt med egne ord når du ber om hjelp, men håper du får noe ut av det likevel .) Endret 6. januar 2007 av Dradd Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Tusen takk, dette er god hjelp til skolearbeidet mitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå