Thor. Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Har tre os på min pc nå. Alle er på en harddisk men jeg vil fjerne SUSE sammen med xp og gi alt til windows Vista. Hva bør jeg gjøre for å fjerne suse? Er det bare å fjerne partisjonene sann helt uten vidre? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Ja, hvis du installerer Vista etterpå. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Ja, hvis du installerer Vista etterpå. 7658949[/snapback] Men den er allerede innstalert. Jeg har en bootmeny der jeg kan velge Linux, xp og vista. Er det ikke så enkelt som å fjerne suse partisjonene? Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 hvorfor bytte ut suse med noe som helst? uansett.. dersom du fjerner partisjonene fjerner du også det som ligger på dem. dvs, dataene ligger der fortsatt, men de er ikke tilgjengelige sånn rent uten videre da de ikke ligger på en partisjon. Det igjen vil si at det ikke spiller noen rolle hva som ligger der, siden dataen ikke leses sånn rent uten videre.. dersom du bruker grub som bootloader - og grub ligger på suse-partisjonen - er jeg usikker på hva som vil skje dersom du fjerner suse-partisjonen (om det finnes vista-bootloader som tar over automatisk eller noe). Men dersom grub ligger på en egen partisjon (en boot-partisjon eller noe) burde det bare være å slette partisjonene med xp og suse. Er usikker på hvordan vista støtter endringer av størrelsen på partisjonen selve vista ligger på - og hvis det gjør det skulle det bare være å bruke et partisjonsprog til å endre størrelsen på vista-partisjonen slik at den får hele disken - men det burde uansett være mulig å legge til den nå frigjorte plassen på disken (tomrommet etter de to slettede partisjonene) som en ny partisjon. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 hvorfor bytte ut suse med noe som helst? 7659514[/snapback] Grunnen er ganske så enkel. jeg ville bare teste linux, men det ble bare rot og krøll og manglet driver til trådløst.. Skal slette partisjonene (har merket Vista som aktiv partisjon). Sier ifra om hvordan det gikk etterpå Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 grunnen til at suse (antar at du bruker openSUSE 10.2) mangler så mange drivere er at det KUN baseres på open-source-kode. og drivere til nettverkskort, dvd, skjermkort, etc er ikke nødvendigvis open-source. dette må du da legge til selv. det samme gjelder codecs til filmer og mp3. her er en fin artikkel som tar deg gjennom alt dette på en enkel og grei måte: http://www.softwareinreview.com/cms/content/view/60/ (og http://en.opensuse.org/Wireless_Network_Card_Installation dersom du ikke får det trådløse kortet ditt til å virke med madwifi) jeg vil absolutt anbefale at du tar en titt på denne før du slenger vekk suse. du vil ikke angre på det Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Litt sent? Jeg har fjernet alle partisjoner inkludert Vista har nå en stor partisjon. Alt kjører og jeg utsetter Linux en stund Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Nonst0p: Jeg forstår du bare prøver å hjelpe han, men det kan kanskje oppfattes som litt typisk Linux-zealotery å ikke ville hjelpe en stakkar med råd om hvordan fjerne Linux igjen, men heller få de til å komme tilbake og lese manualen en gang til. Ikke at det er noe feil med OSet -- vi må vel bare innse at det ikke er egnet for absolutt alle ;-) (sånn med én gang). Thor: Bra du fikk ordnings på partisjonene dine. Du er velkommen til å prøve en GNU/Linux-distribusjon igjen senere en gang når det måtte passe. Lykke til med Vista (og DRM-en) *vinke hadet* :-) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Noen har vist skjønt meg. Ja linux skal jeg prøve senere men da skal jeg forberede meg mere og lese litt før jeg innstalerer. Opsettet mitt ble helt feil da jeg la inn xp, linux og vista på samme dag. xp trodde jeg ble main os og gav den sann 180 gb, linux fikk 5 gb ca og vista fikk 30 gb. Etterhvert så ble det til at jeg måtte sitte barnevakt hver gang jeg ikke ville boote (sann 9 av 10 ganger) bare for å starte vista. Om noen har en nybegynner distro som ikke føkker boot så bare å si ifra Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) off-topic.. kommers: jeg forstår at det er konstruktiv kritikk du prøver å komme med her, men da jeg prøvde å hjelpe ham før jeg ga ham tips til hvordan han skulle få suse-eksemplaret sitt til å fungere skikkelig (og tipset kom til og med for sent ) blir det litt feil (eller har jeg kanskje bare missforstått?). jeg prøver uansett ikke å forkynde linux. snarere tvert i mot. de fleste distroene er fortsatt alt for avanserte for folk flest (jeg mener, folk flest leser ikke engang advarslene som popper opp på skjermen når du holder på på pcen. enten klør de seg i hodet og lurer på hva i all verden det er som skjer - om de har ødelagt maskinen eller noe, eller så lukker de boksen uten engang å ense hva som står der. jeg kjenner alt for mange som har trengt hjelp når de har fått opp dialogboksen "ønsker du å gå videre?" når de har surfet på nett!). det å bruke dem går som regel greit, men hvis folk ønsker å gjøre noen endringer på systemet sitt (som f.eks å innstallere et nytt program) kan dette være et rent helvete, spessielt da folk flest ikke engang vet at det er hjelp å få via f.eks google. Endret 8. januar 2007 av Nonst0p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå