Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter? Masse feil etter kjøp av router

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte i går en ny pc og trengte da en router fordi vi skulle ha internett på begge pcene. Det var en linksys router fra Cisco og fra før hadde jeg Thomson speedtouch 510. Etter at ejg innstalerte routeren var det flere programmer som f.eks msn messenger osv som ikke fungerte. Prøvde å åpne noen porter i routeren, men vet egentlig ikke hvordan jeg gjør dette eller hvilke som skal åpnes. Trenger noen råd for hvordan jeg skal gjøre dette. For min del kan jeg godt åpne alle porter hvis dette får ting til å fungere og hvis det går ann?

Takk for innlegg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å komme inn på routeren ved å skrive 192.168.1.1 i adressefeltet. det er den standarde lokale adressen til routeren. når du skal logge inn på den, prøv med standardpassord som admin, ikke noe passord i det hele tatt, eller se om det finnes noen hjelp-linker. når du kommer inn på den, prøv å se etter "security settings", o.l.

Noe annet jeg også kom på i farta:

Hvis du kjører trådløst, burde du skru på WPA-kryptering, hvis ikke, bruk WEP, da blir nettverket mye sikrere mot hackere som vil utnytte internettlinjen din.

Portene du burde aktivere er vel litt etter ditt eget behov. Bruk testen på denne linken til å finne ut hvilke porter du vil åpne og hvilke som burde være stengt:

http://www.hjemmepc.no/verktoy/article2428.ece#Denne testen fant jeg på http://www.hjemmepc.no/

Den kan etterpå brukes til å teste sikkerheten.

Endret av hawken2007
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har kommet inn på routeren og satt på VEP krypteringen. Hva er det UPNP greiene og hvordan aktiviserer jeg det? Har ikke skjønt helt hvordan jeg åpner porter heller og hvilke porter jeg trenger? Går det ann å åpne alle porter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...