Gå til innhold

Ny My Book HD - veldig treg skrivehastighet

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en flunkende ny WD My Book (250GB FAT32), og når jeg flytter mp3-filer fra en annen ekstern HD (Argosy med en Maxtor 250 GB med NTFS) til My Book'en opplever jeg en skrivehastighet på bare 4-5 Mbytes/sek (i Total Commander).

Når jeg flytter de samme filene tilbake til Argosyen fra My Book får jeg en hastighet på cirka 14-15 Mbytes/s. I utgangspunktet skal jo diskene være omtrent like raske

Noen som har noen ide om hvorfor My Book'en min er så treg? Den er flunkende ny og dette er det første jeg forsøker å legge inn på den. Det kan vel ikke være at FAT32 er så mye tregere enn NTFS?

Endret av Sephirot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Det er via USB, men nå formaterte jeg disken til NTFS og da løste det seg faktisk, nå får jeg 15 MB/s skrivehastighet.

Men jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor det skulle hjelpe...FAT32 kan jo ikke være så mye treigere enn NTFS?

Geri_hk: Jeg kopierer med total commander, der vises mb/s.

Lenke til kommentar

FAT32 kan bli mye tregere enn NTFS når det er store partisjoner. FAT ble designet for små disker, på store disker blir bitmap'en veldig stor.

Microsoft prøver å hindre bruk av FAT32 på partisjoner over 32 GB ved å legge inn en sperre ved formatering.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Altså, min WD ekstern harddisk (500 Gb NTFS) har jeg nå testet ut på flere maskiner, og jeg kan trekke den konklusjonen at det ikke er disken det er noe i veien med, for det er kun på én bestemt maskin at skrivehastigheten er så lav.

Maskinen det gjelder har hovedkortet KT3 Ultra-ARU som er av noe eldre årgang (agp, Amd socket A, usb2, ikke sata).

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...