Sephirot Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg sitter her med en flunkende ny WD My Book (250GB FAT32), og når jeg flytter mp3-filer fra en annen ekstern HD (Argosy med en Maxtor 250 GB med NTFS) til My Book'en opplever jeg en skrivehastighet på bare 4-5 Mbytes/sek (i Total Commander). Når jeg flytter de samme filene tilbake til Argosyen fra My Book får jeg en hastighet på cirka 14-15 Mbytes/s. I utgangspunktet skal jo diskene være omtrent like raske Noen som har noen ide om hvorfor My Book'en min er så treg? Den er flunkende ny og dette er det første jeg forsøker å legge inn på den. Det kan vel ikke være at FAT32 er så mye tregere enn NTFS? Endret 6. januar 2007 av Sephirot Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Samme her. Har en Mybook 500 Gb. Akkurat nå er den koblet til via Firewire og det tar en evighet å kopiere over en stakkarslig ISO-fil Har ikke noe program som kan måle skrivehastigheten så det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 En ting du ikke nevnte er hvilken tilkobling du bruker, er det Firewire på begge, USB2 eller en kombinasjon? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Prøv HDTach. http://www.simplisoftware.com/Public/index...?request=HdTach Viser 24MB/s på min. Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Takk for svar! Det er via USB, men nå formaterte jeg disken til NTFS og da løste det seg faktisk, nå får jeg 15 MB/s skrivehastighet. Men jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor det skulle hjelpe...FAT32 kan jo ikke være så mye treigere enn NTFS? Geri_hk: Jeg kopierer med total commander, der vises mb/s. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 FAT32 kan bli mye tregere enn NTFS når det er store partisjoner. FAT ble designet for små disker, på store disker blir bitmap'en veldig stor. Microsoft prøver å hindre bruk av FAT32 på partisjoner over 32 GB ved å legge inn en sperre ved formatering. Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Aha! Den hadde jo bare en FAT32-partisjon den My Book'en så det skulle kunne forklare forskjellen ja. Litt dumt at de ikke forklarte dette i manualen, men det går jo bra så lenge man kan få hjelp her. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Altså, min WD ekstern harddisk (500 Gb NTFS) har jeg nå testet ut på flere maskiner, og jeg kan trekke den konklusjonen at det ikke er disken det er noe i veien med, for det er kun på én bestemt maskin at skrivehastigheten er så lav. Maskinen det gjelder har hovedkortet KT3 Ultra-ARU som er av noe eldre årgang (agp, Amd socket A, usb2, ikke sata). Endret 20. april 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå