Gå til innhold

Forandre startmenyen i OpenSUSE 10.2

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp prøvd openSUSE 10.2 og ble ikke fornøyd med selve startmenyen. Jeg var under oppfattning at openSUSE 10.2 skulle få samme startmeny som SLED og den så ganske fin ut, men openSUSE 10.2 sin startmeny var litt annerledes. Måten startmenyen bladde mellom mapper og undermapper var litt brysomt. Jeg ville foretrukket at den åpner opp undermappene i et nytt vindu ved siden av og ikke i samme vindu.

Er det mulig å forandre denne startmenyen? Jeg har brukt SuSE i mange år og har ikke særlig lyst å bytte distro.

Jeg vil også at den skal åpnes ved å trykke på den, ikke ved å ha musen over knappen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

openSUSE kommer, som så mange andre distroer, med forskjellige desktops. det høres ut som om du har valgt kde, da kde i openSUSE 10.2 har fått en noe irriterende meny som standard (det er mulig å endre denne til "vanlig" kde-meny ved å høyreklikke på startknappen og velge "bruk standard kde-meny" eller noe).

gnome (som nå er standard i openSUSE) kommer i openSUSE 10.2 med samme meny som SLED.

og dersom du valgte oppgraderingsmuligheten i openSUSE fremfor å gjøre en ren innstallasjon skulle du ha fått samme meny som du hadde fra før av..

Lenke til kommentar

Så nettopp på noen skjermbilder. Det ser ut som GNOME kommer med den startmenyen jeg likte fra SLED, mens KDE kommer med en annen irriterende/tullete startmeny.

GNOME sin: http://en.opensuse.org/Image:Start_menu.jpg

KDE sin: http://en.opensuse.org/Image:Screeny102_kickoff_menu.jpg

Hvis jeg ikke får fikset dette må jeg kanskje bytte over til GNOME. Jeg har brukt KDE i mange år siden versjon 1.x og har vanligvis prøvd GNOME mange ganger, men hele tiden gått tilbake til KDE. Det må vel være mulighet for å bruke GNOME menyen i KDE. Den er jo ikke GNOME spesifikt, da begge startmenyene er laget av Novell for KDE og GNOME.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at det er to menyer, en for GNOME og en for KDE. Du kan ikke bare ta menyen til GNOME og få den til å fungere i KDE.

7659727[/snapback]

Skjønner da ikke hvorfor Novell ikke bare kunne lage en lik for både GNOME og KDE(det skal da være fult mulig).

Lenke til kommentar

og det er det også. men det er en grunn til at det er flere forskjellige desktops. bl.a at folk ikke vil at ting skal se likt ut.

jeg tror uansett det er mulig å få til gnome-menyen i kde - hvis du vet hva du gjør (bytte ut kwin med metacity f.eks?), men da kunne en kanskje bare bruke gnome i utgangspunktet (...)?

selv begynte jeg med kde når jeg bytta ut windows med linux, men etter et par måneder gikk jeg lei av kde.. det minte meg for mye om windows (jada.. win og kde ser ikke likt ut.. men det er rett og slett for mye "stasj" og "glor" i kde. det er ikke rent og stilfullt nok), så jeg gikk raskt over til gnome. i dag bruker jeg gnome med compiz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...