Gå til innhold

Kan noen Hjelpe meg med en Heimkunskap oppgave?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøttdeig, 1 løk, tacokrydder, boks med tomatbønner, boks med kidney beans(husk å helle av vannet).

Burde vel gå akkurat under 70-80 muligens. Kjøp en tomat eller to også om det blir råd.

Hakk opp løken og stek den(sauter) til den er myk, så ha i kjøttdeig og brun den, ha i tacokrydder som anvist på pakken, når nesten alt vannet er kokt bort, ha i boksen med tomatbønner og kidney beans.(og evt. tomater skjært opp i passe små biter). La det stå til alt er varmet opp - så er det ferdig.

Nydelig god chili. :)

Når det gjelder hvorvidt det er sunt eller ei, må vel nesten lese på kjøttdeigs-pakken under næringsinnhold. :p

Ellers er bønner godt og næringsrikt skal jeg tro.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Vi hadde en helt lik oppgave,min gruppe lagte en slags pasta,vi kjøpte pasta på butikken (Fjordland tror jeg) og lærte å lage en godt saus av mødrene våre.

En ting som er viktig når du skal lage mat,er at før du liksom kommer til dagen det du faktisk skal lage maten så lag en prøve middag hjemme.

Det kan du tjene mye på.

Karkater:6

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vi har fått en oppgave, hvor vi får ca 70-80kroner. som vi skal bruke til å kjøpe mat, Maten skal  være sunn, og fargerik. så trenger noen forslag :)

7656828[/snapback]

Kjøp assorterte ferske grønnsaker/frukt, rens disse, kutt dem opp og legg dem på fat. Server med dipp og ferskt brød :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor mange personer skal maten være til?

Kyllingfilét m/wokede grønnsaker og ris.

Grønnsaker:

Paprika av ulik farge (Rød, grønn, gul)

Løk

Gulerøtter

Blomkål og/eller brokkoli

Babymaiskolber

Kjøp grønnsakene, soyasauce og brun ris på en innvandrerbutikk, så blir det billigere. Blomkål kan være ganske dyrt i vanlige butikker. Brun ris er sunnere og metter mer.

Start med risen, den tar lengst tid. Kutt opp grønnsakene i passe biter. Kutt kyllingen i terninger eller strimler. Stek kyllingen og legg den til side. Wok grønnsakene på sterk varme. De skal ikke være myke, men litt harde og knaskende. Ha i kyllingbitene og ha over soyasauce. Server med risen vedsidenav.

Ris kan byttes ut med nudler, men brun ris vil jeg tippe er sunnere enn nudler.

Lenke til kommentar
Vi har fått en oppgave, hvor vi får ca 70-80kroner. som vi skal bruke til å kjøpe mat, Maten skal  være sunn, og fargerik. så trenger noen forslag :)

7656828[/snapback]

Hvis du vil ha noe litt eksotisk og spennede, som alikevel er lett å lage så kan jeg anbefale dette på det sterkeste.

I hel kylling med bein

Glass med tandoori paste(fås kjøpt på de fleste innvandrersjappene)

2 store løk

2 store røde paprika

Noen fed hvitløk

Fersk ingefær

Maizenastivelse

Olivenolje

Ris

Flerr kjøttet fra beina og legge beina i vann og sett til koking.

Hakk opp 3-4 fed hvitløk og en grei bit med ingefær. Surr dette lett i panna til det får en gyllen farge.

Stek kyllingen i olje/hvitløk/ingefærblandingen.(på ganske sterk varme)

Klask oppi et par spisesjeer tandoori paste(dosering står på glasset). (Risen er selvsagt allerede satt til koking)(kyllingen kan gjerne marineres i olivenolje og tandooripaste over natta)

Løft så kyllingen utav og hell på avkoket fra beina oppi panna. Sammen med stekefettet og olivenoljeblandinga så blir dette en flott saus. Ha i litt maizena(bland den med lunkent vann først) og tilsett grønnsakene og kyllingen. La surre i et par minutter.

Grønnsakene skal være crispy og ikke gjennom stekt/kokt.

Håper det smaker!

Lenke til kommentar
Du sier ingenting om hvor lenge man må koke kraft på kyllingbeina. Rekker han det i løpet av heimkunnskapstimen?

7689527[/snapback]

Kommer vel litt an på hvor lang tid de har på seg ja... Jeg tror en time holder angående koking av beina. Det er jo bare å smake seg litt frem også, ta ei teskje og kjenne etter om buljongen smaker noe... Jeg følger aldri oppskrifter, men lager maten og oppskriften "as I go". Derfor er denne oppskriften sånn basis som man kan variere litt ettersom man lager den og finner sin vri på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...