Jakter Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Har sett på utallige artikler ang. emnet, finner ikke noen klare svar på hva som er bra å bruke til timeshift/opptak til mitt "oppsett". Skal bygge meg en stuepc. (oppgradere etterhvert til htpc når jeg får råd til hjemmekinoanlegg) kabinett og cpu osv er greit, har bygd mange pc'er. Men det som er problemet er tvkort og bra kort for lyd ut. Jeg har en hitachi 37" plasma, toppmodell i fjor med innganger til det meste som jeg skal bruke til å se film på fra stuepc. Tanken er da å kunne sette på opptak av f.eks noe på discovery mens jeg er på jobb og kunne se det når jeg kommer hjem. Timeshift høres også fett ut, men vi da gjerne ha muligheten til å spole fram hvis det er reklame. Har sett på happhauge sine kort men de gir bare vanlig tv, jeg har digital tuner og er ikke interessert i annet. Hva gir godt bilde og de muligheter jeg vil ha? På forhand takk for gode svar Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Har sett på utallige artikler ang. emnet, finner ikke noen klare svar på hva som er bra å bruke til timeshift/opptak til mitt "oppsett". Skal bygge meg en stuepc. (oppgradere etterhvert til htpc når jeg får råd til hjemmekinoanlegg) kabinett og cpu osv er greit, har bygd mange pc'er. Men det som er problemet er tvkort og bra kort for lyd ut. Jeg har en hitachi 37" plasma, toppmodell i fjor med innganger til det meste som jeg skal bruke til å se film på fra stuepc. Tanken er da å kunne sette på opptak av f.eks noe på discovery mens jeg er på jobb og kunne se det når jeg kommer hjem. Timeshift høres også fett ut, men vi da gjerne ha muligheten til å spole fram hvis det er reklame. Har sett på happhauge sine kort men de gir bare vanlig tv, jeg har digital tuner og er ikke interessert i annet. Hva gir godt bilde og de muligheter jeg vil ha? På forhand takk for gode svar 7656794[/snapback] Enkleste synes jeg er MCE 2005 og Hauppauge PVR 150. Du kobler da S-Video utgangen på den digitale tuneren til PVR 150 kortet. Jeg synes resultatet blir bra, men er jo ikke helt like bra bilde som en ren digital løsning. Hvis du må ha rent digitalt og du har et litt eldre abonnement (dvs ikke har pairing smartkort) så kan du visstnok bruke et Technotrend kort + Conax CAM sammen med MCE 2005. Står noe om det på mcpc.no. Hvis du har pairing kort så tror jeg det er veldig vanskelig (bortsett fra PVR 150 løsningen som beskrevet over). Det er en kar her på forumet som påstår at det kan løses, men han har ikke akkurat kommet med noen brukbar beskrivelse av hvordan det eventuelt skal gjøres, se denne tråden Lenke til kommentar
Jakter Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Takker for et godt svar og linker, den andre tråden har jeg lest og svarer ikke på det jeg egentlig er ute etter. Jeg har lest at den happhauge 150 ikke gir godt bilde, jeg har canal digital abbonement og tuner. (parabol) Tanken var å kunne ta opp med pc uten kvalitetstap, som en vanlig dvdopptaker for å kunne se programmet senere. Gidder ikke tanken på noe piratkort. Er det ikke mulig å ta signaler fra dekoberen fra canal digital og sende inn på mediapc uten tap av kvalitet? Tv'en er en "ekte" HDTV så evenuelt kvalitetstap vil vises godt. Ser f.eks. stor kvalitetsforskjell på dvdfilmer jeg leier, så jeg er litt bekymret for at jeg ikke blir fornøyd med opptakene fra digital parabol. Skal lete mer på mcpc.no Hvis jeg finner ut noe skal jeg legge det inn her. Lenke til kommentar
deeweef Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Uten å sjekke på nettet, altså, men: Så vidt jeg har skjønt sender vel ikke dekoderen ut no annet enn RGB, så hvis du kunne finne et skjermkort som tar det, og et program som kan ta opp fra skjermkortets tv-inngang (vet ikke om MCE gjør det) så kanskje du får et greit signal. Lenke til kommentar
Jakter Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Uten å sjekke på nettet, altså, men:Så vidt jeg har skjønt sender vel ikke dekoderen ut no annet enn RGB, så hvis du kunne finne et skjermkort som tar det, og et program som kan ta opp fra skjermkortets tv-inngang (vet ikke om MCE gjør det) så kanskje du får et greit signal. 7661178[/snapback] Må forske mer på dette, ser ut som at det er mulig å se canal digital satelitt med abbonement på kanaler og ikke bare gratis sendinger. Mye av det som ligger ute på nettet beskrives som "tut og kjør" når det gjelder digital parabol, slik er det altså ikke, så et sted at det bare gjelder noe som kaltes "freewave" sendinger. Ikke discovery altså :-D Man kan visst kjøre "gråsone" med kortleser og mitt lovlige kort og digitalt tvkort men det tror jeg blir litt mye pes.. Skal jo være brukervennlig dette, gidder ikke noe pes. Dette skal være like lett å bruke for dama som for meg. Ligger masse info om dette på nettet, trenger litt tid for å sile ut det som er bra info. Skal legge ut lenker dersom jeg finner noe bra. Poenget for meg er ikke å lage film av det jeg ser på tv, da kan jeg kjøre tv-inn som du sier. Men jeg vil bruke pc som en "video-opptaker". Skjønner at ikke canal digital har lagt til rette for dette, da jeg ser bruksområder som kan virke tvilsomme i et slikt selskaps øyne. Men jeg ser ikke på dette som annet enn en kul videospiller. Ellers har man jo alltids tuner med harddisk, men det blir nederlag :-D Lenke til kommentar
deeweef Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Poenget for meg er ikke å lage film av det jeg ser på tv, da kan jeg kjøre tv-inn som du sier. Men jeg vil bruke pc som en "video-opptaker". Strengt tatt er det ingen forskjell. Hvis du forteller MCE f.eks. at du har en digital dekoder, så setter den seg opp til å ta opp fra tv-inn på tv-kortet, og ikke tv-kortets tuner, men jeg er usikker på om den kan bruke tv-inn på skjermkortet. Lenke til kommentar
Jakter Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Poenget for meg er ikke å lage film av det jeg ser på tv, da kan jeg kjøre tv-inn som du sier. Men jeg vil bruke pc som en "video-opptaker". Strengt tatt er det ingen forskjell. Hvis du forteller MCE f.eks. at du har en digital dekoder, så setter den seg opp til å ta opp fra tv-inn på tv-kortet, og ikke tv-kortets tuner, men jeg er usikker på om den kan bruke tv-inn på skjermkortet. 7670960[/snapback] Ok skjønner, men det er kvaliteten på opptaket jeg er bekymret for. Har hørt så forskjellig om de tv-kortene. Vet du om et som er bra til formålet? Lenke til kommentar
deeweef Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ok skjønner, men det er kvaliteten på opptaket jeg er bekymret for. Har hørt så forskjellig om de tv-kortene. Vet du om et som er bra til formålet? 7677553[/snapback] Nei, har kun sett skjermkort som tar inn s-video (litt synd at ikke dekoderene sender ut det istedenfor kompositt (som alt. til rgb)), men mener å ha sett noen nevne det et sted (uten å huske hvor, men tror det var dette forumet eller mcpc.no). Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ok skjønner, men det er kvaliteten på opptaket jeg er bekymret for. Har hørt så forskjellig om de tv-kortene. Vet du om et som er bra til formålet? 7677553[/snapback] Nei, har kun sett skjermkort som tar inn s-video (litt synd at ikke dekoderene sender ut det istedenfor kompositt (som alt. til rgb)), men mener å ha sett noen nevne det et sted (uten å huske hvor, men tror det var dette forumet eller mcpc.no). 7696034[/snapback] En god del dekoder kan fint sende ut s-video. F.eks. minst en av Canal Digitals standard dekodere (Canal Digital CDC-7000ST) gjør det. Du kan likevel ikke bruke et skjermkort sammen med MCE. Finnes visstnok ingen skjermkort som er supportert som TV input kilde for MCE. Jeg vil anbefale et Hauppauge 150 kort, har s-video input og gir meget bra bilde. Dersom dekoderen ikke har s-video ut, men har rgb, så er en RGB->S-video converter en mulighet. Går også an å bygge selv hvis du har peiling på elektronikk og lodding. Lenke til kommentar
deeweef Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) En god del dekoder kan fint sende ut s-video. F.eks. minst en av Canal Digitals standard dekodere (Canal Digital CDC-7000ST) gjør det. Har Canal Digital C 1201 CX (kabeltv) ,og tror ikke den har det. (skal sjekke når jeg kommer hjem) Dersom dekoderen ikke har s-video ut, men har rgb, så er en RGB->S-video converter en mulighet. Koster >1000 da jeg sjekka. Kanskje verdt det for de som har LCD/plasma? Vet ikke helt hva trådstarter har som signalkilde, men for de med kabel-tv kommer nå CD med dekoderen med harddisk Endret 11. januar 2007 av deeweef Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 En god del dekoder kan fint sende ut s-video. F.eks. minst en av Canal Digitals standard dekodere (Canal Digital CDC-7000ST) gjør det. Har Canal Digital C 1201 CX (kabeltv) ,og tror ikke den har det. (skal sjekke når jeg kommer hjem) Dersom dekoderen ikke har s-video ut, men har rgb, så er en RGB->S-video converter en mulighet. Koster >1000 da jeg sjekka. Kanskje verdt det for de som har LCD/plasma? Vet ikke helt hva trådstarter har som signalkilde, men for de med kabel-tv kommer nå CD med dekoderen med harddisk 7697172[/snapback] Mye som tyder på at du ikke har S-Video ut. Tror det er denne du har. Den har bare composit og RGB ut i flg. spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Jakter Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Takker for masse bra svar! Har funnet masse bra nå- http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php Trenger cam og CD-kort til denne så tar man bare signalet rett inn Dette er en siden alle med en stuepc i magen bør se på og vurdere http://www.team-mediaportal.com/ Dette ser også bra ut http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326953 Har snakket med happhauge, de holder på å teste kortleser-integrering nå. Ferdig om 14 dager eller noe slikt. Noen som har peiling på disse produktene? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Fine linker det der (se signaturen min). Og: kortet som har RGB-in heter Sweetspot og kjøpes hos Vendur (dyrt, though). Kortet krever videre en del CPU. DTV-produktene selges bla hos shg.no og databutikken.com Lykke til - ta turen innom MediaPortal-tråden når du er ferdig med bestilling og bygging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå