Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Maskinen min sliter litt.

Anbefalte innlegg

OK. Det var temperaturen, vil jeg gjette på - åpnet kabinettet etter noen timers kjøring, og ALT var vanvittig varmt. Skjønner ikke helt det, alt er jo gjennomluftet så det holder...

Så jeg gikk igjennom og renset alt for støv (mye!), og installerte også enda en vifte til å trekke ut luft fra baksida. Foreløpig får det holde, ellers må jeg begynne å vurdere vannkjøling.

Uansett oppstod et nytt problem: den starter ikke lenger. Alle viftene begynner å gå, men etter ca 3 sekunder sier det "zt" (en lavmælt, pipeaktig lyd som ser ut til å stamme fra området rundt strømforsyningen eller harddiskene som ligger over den) og alt stopper helt. Powerknappen på forsiden responderer ikke lenger, for å gjøre et nytt forsøk må jeg slå av med vippebryteren bakpå strømforsyninga i noen sekunder. Når den vippes på igjen kan jeg starte på nytt, men akkurat det samme skjer om igjen.

:wallbash:

Hva er dette? En sikring av noe slag? Den slo jo inn etter rensing og installering av ekstra vifte, så alt var jo helt avkjølt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens oppdatering: prøvde et helt ribba oppsett for å lokalisere "zt"-feilen jeg nevnte i forrige post.

Den skjer selv når oppsettet utelukkende består av HK, CPU, PSU og RAM.

Men så, noe interessant: når jeg fjernet CPU, startet den som vanlig (dvs så langt et hovedkort kan forventes å starte med bare strøm og minne: viftene fortsatte i det minste å gå). Når jeg satte inn en annen CPU, en Athlon XP 2000+ som tidligere har virket i samme HK, skjedde den samme feilen igjen.

Så da vil jeg bare ha deres second opinion: dette KAN ikke være noe annet enn hardwarefeil på hovedkortet, vel? :hmm: Jeg må ha vært litt vel frustrert og hardhendt da jeg tok av CPU-kjølingen.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Det finnes plenty av de.

Søk på google og last ned et par av disse programmene:

CoreTemp

Everest

PCWizard 2006

SpeedFan

Prøv de og se om du finner de temperaturene du er ute etter. CoreTemp viser bare for CPU, bare så det er klart. De andre skal vise det meste av temperaturer som du kan overvåke.

Lenke til kommentar
Sjekk også kondensatorene på HK, at de ikke buler/lekker

7757193[/snapback]

Hva, skal de ikke det? :p

Joda, satte inn det nye hovedkortet nå nettopp, og tok en kikk på det gamle av nysgjerrighet: brune greier piplet ut av en av kondensatorene.

Nå ser i alle fall hardwaren ut til å være i orden. Monterte alt med litt mer tanke for luftgjennomstrømming enn før (strips for å bunte kablene ga ganske mye valuta for pengene!). Nå kommer ikke CPU over 50 grader.

Nå følger en ny installering av Win XP. Yay.

Uansett, takker alle for bra feedback!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...