Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uoriginal førstegangskjøper søker hjelp

Tandt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 28 og skal kjøpe min første bil om et par dager.

Ser at det er mange spørsmål om dette, og jeg har sjekka mye på finn og andre steder selv, men jeg har noen generelle spørsmål som noen av dere kanskje kan svare på.

Bilen skal brukes i et år, kanskje to, det er bare meg og samboeren min, så vi trenger ikke så mye plass (selv om jeg er 1.90 :w00t: ). Vi bor i Oslo, men skal om et par uker kjøre til Lofoten og bo der en stund. Ellers er bybruk og litt kjøring til fjellet osv.

Uoriginal som jeg er, har jeg plukka ut noe populære merker med lite feil: Corolla, Yaris, Golf og Polo.

Men det jeg er litt usikker på, er om jeg skal kjøpe en relativt billig bil (40-50K), 95-97 modell, 150'km+, eller om jeg skal satse litt mer (70-90K) og få en 97-00 modell som har gått under 100'km (dette er generelt, vet at jeg får en billigere polo enn en corolla, men dere skjønner poenget.) Det som er avgjørende for meg er at bilen ikke skal trenge noe særlig stell, bruke lite bensin og være lett å selge med minimalt tap.

Så det jeg lurer på er: Hvilke biler taper seg minst? Hvilke er lettest å selge? Kjøper man privat eller hos forhandler? Har dere erfaringer om noen noen forhandlere (i oslo) er mer "ærlige" enn andre? Taper man mer penger hvis man kjøper en litt dyrere bil, eller lønner det seg? :dontgetit: Kort sagt: Hvilke av disse modellene ville dere satset på? Evt noen andre?

Setter stor pris på hjelp. Dette er en verden jeg kjenner lite, så alle gode råd tas mot med takk. :)

Alt godt.

Mikkel

Endret av Tandt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polo har svake girkasse, går i stykker rundt 100.000, så er ikke den byttet på de du ser på ville jeg ikke kjøpt polo, koster endel kr å fikse hvis du ikke kan skru selv. Stell må en bil ha uansett, men Corolla er den som peker seg mest ut iforhold til lite feil. Itilleg er de også populære, de holder seg godt i pris, men da må også gjerne betale litt mer for en iforhold til golf\polo.

Utifra det du sier ville jeg valgt en Corolla mellom 95-97. Km stand hadde jeg ikke bekymra meg så mye for så lenge bilen er hold bra vedlike og servicehefte er nogenlunde utfylt.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Siden du er såpass lang vil jeg anbefale en 92-96 VW Golf. Jeg er selv 196 høy og kjører golf og har kjempegod plass der.. Min far har en Toyota Camry som skal være den største personbilen til Toyota og den er altfor liten for meg..

Se om du finner en Golf 1.9 TD eller 1.9 TDI, så har du bil i maaaange år :)

Lenke til kommentar

Takk folkens, bra greier dette her. Toyota er selvsagt stedet å teste en Toyota. Bra tenkt Chasin og veldig fin bil du har :thumbup: . Har vært inne på Baleno ja, men skal sjekke det nærmere. Med Golf er det flere motstridene meninger. Har du hatt noe problemer emd din KingCamel?

Lenke til kommentar

hei, jeg ser ikke helt hensikten å kjøpe så dyr bil, om du bare skal bruke den et år.

bilen som taper seg minst i verdi, må vel være en dieselbil og den bruker vel minst drivstoff også.

Jeg ville vurdert en w124 diesel, kanskje 300diesel?

Det er biler som er komfortable, bruker ikke særlig med drivstoff og de har bra byggkvalitet. Jeg tror også en Dieselbil er lettere å få videresolgt.

30-40k bør vel holde for en fin w124 diesel, faren min skal selge en w124 sportline (sedan), men det er bensin da og den går for rundt 25k (90', freg. 89'.). dvs. den har nye listene og slikt, caro interiør,etc. to sett alufelger, el soltak, el. speil, sentrallås og fjernstyrt alarm.. veldig behagelig bil.

Lenke til kommentar

Letteste bil å selge blandt de bilene du nevner der må være en Golf, TDI, med klimaanlegg og skinnseter, i rett farge, sølv, svart, mørkeblå osv. Da slipper du å bekymre deg om annenhåndsverdien.

Har selv kjørt Yaris i noen uker, og det er en forferdelig bil å kjøre. Den er liten og setene har bortimot null sidestøtte. Pedaler osv er som å tråkke å grøt.

Du nevner langkjøring til lofoten og turer på fjellet. Ved langkjøring vil du merke at du kjører en liten bil, og du vil bli sliten og trøtt. Men siden du også skal kjøre i byen, er Golf en bil som møter disse kravene.

MB W124 har et dårlig rykte når det gjelder rust. Det er en forholdsvis tungsolgt bil, vet om flere som sliter med å få solgt MB sin.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan Corolla ~95modell er på førerplass, men jeg har kjørt generasjonen før denne en god stund, og benplassen i den var helt grei. Selv er jeg 2 blank, og en god del av disse to metrene ligger i bena. Når det gjelder driftsikkerhet er vel det meste allerede sagt i tråden, lite feil i forhold til gjennomsnittet. Som tidligere nevnt bør du også vektlegge godt vedlikehold mer enn kilometerstand, f. eks vil slurv med skift av olje og kjølevæske gi negativt utslag på motorens levetid.

Honda Civic og Suzuki Baleno er to biler du kanskje vil ta med i vurderingen, men jeg vet lite om benplass og verditap på disse i forhold til Corollaen.

Lenke til kommentar

Baleno er en ganske god bil. Familien har en 1997mod. Hatt den i 7 år snart. Bruker lite bensin, er driftsikker, har 4wd og ikke så værst komfort. Det kunne godt vært litt større motor, men den drar helt greit bare man får litt turtall. Så jeg anbefaler baleno.

Lenke til kommentar
Takk folkens, bra greier dette her. Toyota er selvsagt stedet å teste en Toyota. Bra tenkt Chasin og veldig fin bil du har  :thumbup: . Har vært inne på Baleno ja, men skal sjekke det nærmere. Med Golf er det flere motstridene meninger. Har du hatt noe problemer emd din KingCamel?

7657614[/snapback]

Jeg har hatt min i 4-5 år nå og kjørt 100 000km og har ikke hatt noen problemer i det heletatt.. Kun skiftet slitedeler, luftfilter og olje.. Forbruket ligger på 0.4-0.5 på langkjøring.. Jeg har 1.9 TD som er en god gammeldags dieselmotor uten datahjerne og alt slikt, så den går bare den får diesel og luft..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Siden du er såpass lang vil jeg anbefale en 92-96 VW Golf. Jeg er selv 196 høy og kjører golf og har kjempegod plass der.. Min far har en Toyota Camry som skal være den største personbilen til Toyota og den er altfor liten for meg..

7657358[/snapback]

hehe :) japsebiler er beregna til småfolk

Lenke til kommentar

7657358[/snapback]

Toyota camry for liten? hvilken årsmodell var det snakk om? jeg er selv 196høy og har absolutt ingen problemer med å få plass i en camry, verken 2/3/4/5 generasjon, karnsje på tide å justere setet bak og rattet opp? ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale deg og se på Suzuki Baleno. Veldig kjedelig bil, men minimalt med trøbbel og mye plass for pengene. Familien har en 98-modell, altså 9 år gammel, og det har vært veldig lite trøbbel med den i forhold i forhold til andre biler, som bl.a Volkswagen Passat.

Lenke til kommentar

7657358[/snapback]

Toyota camry for liten? hvilken årsmodell var det snakk om? jeg er selv 196høy og har absolutt ingen problemer med å få plass i en camry, verken 2/3/4/5 generasjon, karnsje på tide å justere setet bak og rattet opp? ;)

7664448[/snapback]

Det er en 92 mod camry.. Har ikke noe å si hvordan jeg justerer setet og rattet.. Bilen er og forblir liten for sjåføren.. Baksetet kan jeg ikke klage på, for det er det suveren plass selv om framsetene er helt bak :)

Lenke til kommentar

Jeg syns plassen i golf 3 er relativt dårlig, jeg er 185cm og syns plassen er dårlig, selv om jeg har høydejusterbart sete. Justeringen er forresten en vits, forandrer kun høyden bak på sete, så man må justere seteryggen for å ikke ligge i baksetet. Jeg har el takluke og det bygger muligens ned taket noen cm?

Jeg hadde bedre plass i golf 2. Har også kjørt Camry 1987 og 1997, mye bedre plass enn i golfen

Lenke til kommentar
Jeg tror Balenoen ikke har reim, men kjede slik Lianaen har. Da kan du spare mye penger på vedlikehold.

7663659[/snapback]

Kjøper du en bil med kjede er det desto viktigere at tidligere eier(e) ikke har vært sløv med oljeskift. Gammel/dårlig olje medfører slitasje på kjede, drev og sleider.

Når det er sagt, så er kjede helt klart en fordel så lenge man er flink med å holde serviceintervallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...