Jc-g Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Det jeg ikke forstår er hvordan folk som har handlet fra Play.com det siste året slipper alt som heter moms og ekstra avgifter. Kan noen forklare meg hvorfor? Kanskje jeg bare skal bestille et spill derfra nå, og se hva som skjer... yes, tror jeg gjør det, så skal jeg rapportere hva som skjedde når jeg får spillet. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 23:31, skrev Lars73:LarsC: Går kun i korstog når jeg får betalt for det :smile: Sliiiii-iiiitsomt med korstog... Neida. :smile: Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 mitt gamecube spel var satt samam i tyskland det betyr jo at det er produsert i eu og derfor blir det ikkje tollavgift men eg har og bestilt ein genser frå usa kosta meg ikkje noko extra men dei hadde åpna pakken og kikka i tollen Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Nei, det er ikke toll på spill, men du skulle ha betalt moms. Så du har vært heldig. :wink: Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 23:42, skrev siDDIs:mitt gamecube spel var satt samam i tysklanddet betyr jo at det er produsert i euog derfor blir det ikkje tollavgiftmen eg har og bestilt ein genser frå usakosta meg ikkje noko extra men dei hadde åpna pakken og kikka i tollen Spill er tollfritt uansett hvor det er satt sammen, men ikke momsfritt (24%). Har spillet en vareverdi på under 200,- NOK, så får du det inn avgiftsfritt (momsfritt). En genser laget av ull og produsert i USA er det 12% toll, og 24 % moms på. Ingen avgifter vil bli krevd inn hvis vareverdien er under 200,- NOK. Hvis verdien på din genser var over 200,- NOK, og du ikke fikk noen ekstrabelastning, så har det blitt gjort en feil til din fordel :smile: Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Lars73: Leste følgende artikkel: http://www.itavisen.no/art/1299950.html Hva vil dette si? Er det bare snakk om å innføre en en øvre tollfri grense på 1000,- for alle varer? Dvs. må man fra 2003 betale toll for spill kjøpt i utlandet dersom verdien overstiger 1000,-? Eller er det snakk om en hevet grense for MVA frittak? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 23:11, skrev LarsC:Er Jersey med i EU da?(seriøst, jeg vetta f) Jersey ligger vel egentlig under UK hvis jeg ikke tar alt for feil. Men dette med 200kr. Verdien er jo relativ. Eksemple: En butikk i utlandet kan jo si at en ting til 500 har en verdi på 200. Åssen skal Tollvesenet kunne motbevis dette? Tollvesenet: 'Nei. Vi tror dere ikke. Vi vil at den tingen skal ha en verdi på 500. Den skal ha en verdi på 500!' :razz: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 10:37, skrev Aasgaard:Hva vil dette si? Er det bare snakk om å innføre en en øvre tollfri grense på 1000,- for alle varer? Nei. Men du kan fortolle varer opptil en verdi av 1000kr selv. Sannsynligvis må du fortsatt betale 62NOK i fascistgebyr til Posten. Quote: Dvs. må man fra 2003 betale toll for spill kjøpt i utlandet dersom verdien overstiger 1000,-? Eller er det snakk om en hevet grense for MVA frittak? Nei og atter nei. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 11:03, skrev Cappo:Eksemple: En butikk i utlandet kan jo si at en ting til 500 har en verdi på 200. Åssen skal Tollvesenet kunne motbevis dette?Tollvesenet: 'Nei. Vi tror dere ikke. Vi vil at den tingen skal ha en verdi på 500. Den skal ha en verdi på 500!' :razz: Kvitteringer, min gode mann. Tollvesenet (det er ikke de som vanligvis sjekker sånt, det er Posten) har også internett, så det er en smal sak å sjekke om prisene oppgitt hos den aktuelle butikken stemmer med den oppgitte prisen. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 11:08, skrev LarsC:Kvitteringer, min gode mann. Tollvesenet (det er ikke de som vanligvis sjekker sånt, det er Posten) har også internett, så det er en smal sak å sjekke om prisene oppgitt hos den aktuelle butikken stemmer med den oppgitte prisen. Jaja.. Så lenge de ikke tenker på norske priser så. :wink: Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 10:37, skrev Aasgaard:Lars73:Leste følgende artikkel: http://www.itavisen.no/art/1299950.htmlHva vil dette si? Er det bare snakk om å innføre en en øvre tollfri grense på 1000,- for alle varer? Dvs. må man fra 2003 betale toll for spill kjøpt i utlandet dersom verdien overstiger 1000,-? Eller er det snakk om en hevet grense for MVA frittak? LarsC har rett her. Artikkelen tar for seg muligheten til å fortolle inn sine egne varer fra nyåret av. Et av kriteriene er at vareverdien må være under 1000,- kr. Fordelen for forbrukeren er mindre gebyrer. Alt annet forblir det samme som før. Stusset litt på begrunnelsen for 1000,- kr grensen. Det er hverken privatpersoner eller firmaer som melder inn til statistisk sentralbyrå hva de tar inn til Norge, det er det Tollvesenet som gjør ved hjelp av de elektroniske deklarasjonene (fortollingene) som blir sendt inn via speditører. På disse deklarasjonene er det et tariffnummer som viser hva slags varer det er. Tror IT-avisen fantaserer litt her, hvis ikke internett-fortollings-løsningen er en forenklet løsning hvor varebeskrivelse/tarrifering ikke foregår? Ble litt mye spekulasjoner her på slutten..Sorry... :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Og bare for å vise at jeg er mann av mitt ord, dette er svaret jeg fikk fra Tollvesenet: Quote: Grensen på kr. 200,- gjelder uavhengig av om det er leketøy eller ei. Detdu har hørt om leketøy/500 kr. grense, stemmer ikke. Frigrensen for gaverderimot, er kr. 500,-.Seksjon for informasjon- og publikumsservicetlf. 51-868613 faks 51-868696 Lenke til kommentar
Jc-g Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hvis jeg da forstår dette riktig, så vil alle pakker (til en verdi under 500,-) som merkes som gaver gå igjennom uten ekstra mas og avgifter. Ikke sant? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Riktig, men for at det skal være en gavesending, må det være en sending fra privatperson til privatperson, ikke fra firma til privatperson. Men kjenner man noen i England/Jersey, så... Vel. Say no more. :smile: Edit: Rot. [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-26 22:04 ] Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 23:31, skrev Jc-g:Det jeg ikke forstår er hvordan folk som har handlet fra Play.com det siste året slipper alt som heter moms og ekstra avgifter. Kan noen forklare meg hvorfor? Kanskje jeg bare skal bestille et spill derfra nå, og se hva som skjer... yes, tror jeg gjør det, så skal jeg rapportere hva som skjedde når jeg får spillet. Jeg kan ikke snakke for de andre, men selv har jeg spart hundrevis av kroner på å kjøpe spill fra http://www.play.com . Ikke fordi jeg slipper unna noe, men fordi jeg rett og slett ikke bestiller spill som koster over 200 kr fra dem. Typisk eksempel: Nyutgivelse fra Sold Out (www.play.com har over 100 forskjellige PC spill å velge mellom her) koster £4.99 , dvs 56 kr eller noe. I Norge må du ut med alt fra 99 til 149 kr (eller kanskje mer) for samme versjon av spillet. På en slik pakke betaler du ingen moms eller toll eller noe som helst. Ikke frakt engang, siden det er http://www.play.com det er snakk om. Det er ikke de store summene du tjener per pakke, men det blir en del etter hvert. Lenke til kommentar
tommyt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hei Har fulgt denne diskusjonen og sett alle synspunktene. Det aller verste er det forferdelig høye gebyret Posten skal ha for å fylle ut noen papirer. Lag et system på internett der privatpersoner kan gjøre dette selv og man slipper mye frustrasjon rundt om i vårt fagre land. Ofte når det gjelder "småvarer" som for eksempel spill og filmer betaler man mer i fascistgebyr (Takk for et veldig bra uttrykk, LarsC) enn i moms. Hilsen Tommyt Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 23:22, skrev tommyt:HeiHar fulgt denne diskusjonen og sett alle synspunktene. Det aller verste er det forferdelig høye gebyret Posten skal ha for å fylle ut noen papirer. Lag et system på internett der privatpersoner kan gjøre dette selv og man slipper mye frustrasjon rundt om i vårt fagre land. Ofte når det gjelder "småvarer" som for eksempel spill og filmer betaler man mer i fascistgebyr (Takk for et veldig bra uttrykk, LarsC) enn i moms. Hilsen Tommyt Er redd du ikke blir kvitt alle gebyrer med fortolling på internett. Posten tar seg fortsatt betalt for å sende ut en såkalt ankomstmeling (en melding om at varene nå har ankommet Norge, og en forespørsel om du vil at de eller du skal fortolle varene) Lenke til kommentar
tommyt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hei igjen Blir spennende å se hva posten skal ha for det, gitt. Faktisk et helt brev de skal sende ut. Møkkabedrift. Tommyt Lenke til kommentar
Jc-g Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Som jeg sa tidligere i denne tråden, så bestemte jeg meg for å bestille MechAssault til Xbox via play.com. Min ordre ble registrert den 25.11.02 og ble sendt fra England 27.11.02. Først i dag (12.12.02) dukket det opp en pakke i postkassen min. Spillet kostet NOK 404,- og jeg ble IKKE belastet med noen ekstra gebyrer eller moms fra postvesenet i Norge. Jeg vet ikke hvorfor det tok over 2 uker før pakken kom frem, men den kom i allefall frem uten at jeg måtte betale noe ekstra (som det ble påstått at jeg måtte tidligere her i diskusjonen). Om dette er en feil fra postens side vet jeg ikke. Pakken ble ikke sendt som gave, da prisen står klistret på pakken. Dette er i alle fall min erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå