Gå til innhold

Toll på spill

eivin-sa

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-11-25 20:45, skrev LarsC:

Jeg har myset igjennom
jeg også, og jeg heller til samme konklusjon (noe jeg har gitt klart uttrykk for en del ganger), men nå er iallefall mail avsendt, så vi får se hva det blir til.

Med siden det er forskjell på moms og toll, kan det godt hende at det er en tollgrense på 500NOK og en momsgrense på 200NOK, noe som vil gjøre det lite lurt å kjøpe spill for mer enn 500NOK om gangen.

En " 500 kroners tollgrense" finnes ikke. For å få fritak for alle avgifter (moms og evt. toll), så må vareverdien være under 200 NOK. Spill, software og lignende er forøvrig tollfritt. Kan slås opp på toll.no under næringsliv/tolltariffen.

Mvh

Lars

Edit: pynta litt..

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 20:56 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 20:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-25 20:54, skrev Lars73:

En slags "tollgrense" finnes ikke.

Som jeg trodde.

Quote:

For å få fritak for alle avgifter (moms og evt. toll), så må vareverdien være under 200 NOK. Spill, software og lignende er forøvrig tollfritt. Kan slås opp på toll.no under næringsliv/tolltariffen.

Ditto. Vel, da var vel det oppklart. :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 20:54, skrev Lars73:

Kan slås opp på toll.no under næringsliv/tolltariffen.

Hm.. Var en del interessante objekter ført opp der. F.eks. nr 19971005, "Oppblåsbar vinylballong som brukes som fugleskremsel. Den har kraftig farge med påtrykt ansikt med øyne med holo-grafisk effekt slik at øynene ser ut som om de beveger seg."

Eller nr. 19990701: "Trekors med metallpynt og Jesus-figur stiftet på religiøs trykksak. Nederst på trykksaken er det påstiftet en liten pose med jord."

Interessant... Fint at tolldirektoratet tar hånd om dem som smugler oppblåsbare fugleskremsler og stiftede Jesusfigurer...

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 20:49, skrev Lars73:

Har forresten hørt at flere har fått sendinger fra play.com fritt i postkassa si. Måten play.com gjør det på er muligens å sende det som vanlig post, eller ved å sette ned fakturaverdien på papirene som følger varene (uten at jeg skal si det for sikkert).

Play.com setter _bestandig_ korrekt pris på pakken. Har prøvd et par ganger til å få de til å skrive gift eller en lavere verdi på pakken, men fått negativt svar hver gang.

Derimot er det jo endel andre butikker som setter feil verdi eller "gift" på pakken.

Quote:

Smugling er det uansett, og tollvesenet vil nok reagere hvis det blir merket at firmaet driver med dette i stor stil. Hvis så, så vil jeg tro at alle varene sendt fra play.com i UK blir stoppet hos posten etterhvert, og at pakkene blir holdt der inntill rett tollverdi blir fremskaffet. Vil ikke tro at det da blir noen straffereaksjon mot mottakerne (bortsett fra innkreving av rettmessig moms da), er nok heller avsender som får svi litt...

Tviler på at mottakerne kan straffes (foruten vanlig mva+fortollingsgebyr) for at avsender markerer pakken med en lavere verdi enn det som er fakta. Det må isåfall være en litt mer organisert aktivitet.

Lenke til kommentar

Mye forvirrende informasjon her.. Det jeg, og sannsynligvis en del med meg vil vite, er: Hvor mye mer enn selve spillprisen betaler man når man kjøper over internett? Jeg personlig trenger ikke å vite om det er 62 eller 70 kr i "selvfortollingsgebyr", kan ikke noen som har kjøpt spill på yeees.com o.l. fortelle hvor mye de måtte betale for spillet? Eksempel: "Jeg kjøpte "The Game" på yeees.com. Spillprisen var 380 kr. Jeg måtte betale 450 kr totalt, altså 70 kr i moms/toll e.l."

Det det ender opp i er om det er billigere på nett enn i sjappa..

[ Denne Melding var redigert av: Cooper på 2002-11-25 21:13 ]

Lenke til kommentar

Stemmer nok bare litt Borre. Det er du som mottaker som er ansvarlig for at varene du mottar blir fortollet inn korrekt. Hvis du som "importør" har slurvet, så er det også du som skal/kan stilles til ansvar, og tollvesenet kan derfor plage deg med straffegebyrer. Vil dog tro at tollvesenet ikke er fullt så strenge i og med at dette gjelder privatpersoner, og man kan ikke forvente at privatpersoner setter seg inn i reglene på samme måte som firmaer gjør. Men man vet jo aldri hva de kan finne på.

Led: Fint at jeg fant litt sengelektyre til deg.. Tolltariffen er kos å lese. Forøvrig, så leste du nok under "vareavgjørelse" avsnittet vil jeg tro (ikke helt det samme som tolltariffen)..... :smile:

Mvh

Lars

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 21:15 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 21:30 ]

Lenke til kommentar

Så til dere som kan dette her: hva blir konklusjonen på mitt tilfelle. 3 spill - tilsammen 1200,- (400,- per stk.). Alle bestilles samtidig. Jeg er bare for opptatt til å sette meg inn i dette nå, så hvis dere har svaret, så takker jeg for det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:11, skrev Cooper:

Mye forvirrende informasjon her.. Det jeg, og sannsynligvis en del med meg vil vite, er: Hvor mye mer enn selve spillprisen betaler man når man kjøper over internett? Jeg personlig trenger ikke å vite om det er 62 eller 70 kr i "selvfortollingsgebyr", kan ikke noen som har kjøpt spill på yeees.com o.l. fortelle hvor mye de måtte betale for spillet? Eksempel: "Jeg kjøpte "The Game" på yeees.com. Spillprisen var 380 kr. Jeg måtte betale 450 kr totalt, altså 70 kr i moms/toll e.l."

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Cooper på 2002-11-25 21:13 ]</font>

Det står jo forsåvidt lenger opp i tråden, men vi prøver igjen.

Kjøper du et spill til 190 kroner (jeg har kjøpt spill fra Play.com til denne prisen):

--> du betaler 190 kroner siden det er under 200 kroner og dermed er fritatt for moms.

Du kjøper et spill til 400 kroner:

--> du må betale moms (24% av varens kostnad inkl. frakten) + fortollingsgebyret på 149/62 kroner.

Altså 400 + (400*0,24) + 149 = 645 kroner hvis posten fortoller for deg eller

400 + (400*0,24) + 62 = 558 dersom du fortoller selv.

Om det lønner seg får vel hver enkelt gjøre seg opp en mening om.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:19, skrev Jc-g:

Så til dere som kan dette her: hva blir konklusjonen på mitt tilfelle. 3 spill - tilsammen 1200,- (400,- per stk.). Alle bestilles samtidig. Jeg er bare for opptatt til å sette meg inn i dette nå, så hvis dere har svaret, så takker jeg for det.

Forutsatt at alle spillene kommer i samme pakke:

1200 + (1200*0,24) + 149 = 1637 (evt 1550 dersom du fortoller selv)

Har du skjønt det nå? :smile:

[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-11-25 21:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:12, skrev Lars73:

Led: Fint at jeg fant litt sengelektyre til deg.. Tolltariffen er kos å lese. Forøvrig, så leste du nok under "vareavgjørelse" avsnittet vil jeg tro (ikke helt det samme som tolltariffen)..... :smile:

Ja, nå fikk jeg en ny hobby. :smile: Morsomt at de gjør vedtak og lager dokumenter og saksnummer for oppblåsbare fugleskremsler og jesusfigurer. Jeg har selv jobbet i en statlig etat, og ser at her er det mange trygge arbeidsplasser. :smile:

Selv har jeg bare bestilt bøker fra utlandet, og de er jo avgiftsfrie.

Det koster sikkert mer penger å drive inn småpengene fra CD- og spill-"importører", enn staten tjener på det. En frigrense på noen tusen hadde vært mer rimelig.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Eksempel: "Jeg kjøpte "The Game" på yeees.com. Spillprisen var 380 kr. Jeg måtte betale 450 kr totalt, altså 70 kr i moms/toll e.l."

Da har nok pakken din smettet utenom tollvesenet sine klamme hender (les: posten har ikke gjort jobben sin).

24% av 380,- = 91,2,- i moms + gebyr. Vil tro at de 70,- kronene du fikk i tillegg var frakt.

Det rette regnestykket skulle blitt slik:

380,-(varepris) + 70,-(fraktpris) = 450,-(fortollingsverdi)

450,-(fortollingsverdi) * moms (24%) = 108,-(momsbeløp) + evt. fortollingsgebyrer fra speditør (forskjellig fra speditør til speditør). Posten tok 140,-?

Du skulle betalt for spillet:

380,-(varepris) + 70,- (frakt) + 108,-(moms)+ 140,-(fortollingsgebyr) = 698,- NOK.

Er nok ingen enklere måte å forklare det på. Hva de forskjellige fraktfirmaene tar i fortollingsgebyr, må du nesten sjekke opp på forhånd, dette er det eneste momentet som kan være forskjellig fra gang til gang.

Mvh

Lars

Edit: Regnefeil. Det var da fælt så mange feil det ble i dag.. :sad:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 21:35 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 21:39 ]

Lenke til kommentar

Regnestykket dere må gjøre før dere tar inn varer til Norge:

Varepris + Frakt = Fortollingsverdi

Fortollingsverdi + Moms (24% av Fortollingsverdi) + Fortollingsgebyr = DET DU BETALER FOR VAREN

PS: Toll og Moms/MVA er ikke det samme :smile:

Det er veldig få varer det er toll på. Der hvor dere mest sannsynlig kan komme ut for tollgebyr, er på klær bestillt utenfor EU. Er du usikker på om du må betale toll på dine varer, så slå opp i tolltariffen, eller ring tollvesenet/posten før du bestiller.

Mvh

Lars

[ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-11-25 22:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:29, skrev Lars73 om yeees.com:

Da har nok pakken din smettet utenom tollvesenet sine klamme hender (les: posten har ikke gjort jobben sin).

Niks. Det er yeees.com som farer med løgn. De sender fra Norge, ergo er det ikke kunden som står ansvarlig for å betale moms.

Lenke til kommentar

Hmm jeg trode da at først så blir momsen i det landet du kjøper fra truket (du betaler ikke momsen i det landet + norkes moms) og at fortolingen ble lagt på orginalprisen. altå et regnestykke som dette

produktpris-moms+toll+frakt+moms

har jeg feil da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 21:56, skrev Lars73:

Regnestykket dere må gjøre før dere tar inn varer til Norge:

Varepris + Frakt = Fortollingsverdi

Fortollingsverdi + Moms (24% av Fortollingsverdi) + Fortollingsgebyr = DET DU BETALER FOR VAREN

Fornorsket algoritme for tollfrie varer:

hvis: (vareverdi > 200NOK)

da er: fortollingsverdi = (vareverdi + frakt)*1,24

hvis (fortolle selv)

da er: fortollingsgebyr = 62NOK

ellers: fortollingsgebyr = 149NOK

fortollingssum = fortollingsgebyr + fortollingsverdi

ellers: ingen moms, yay!

Quote:

PS: Toll og Moms/MVA er ikke det samme :smile:

Jeg prøver å dunke det inn. Bli med i korstoget. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 23:04, skrev zoneman:

Hmm jeg trode da at først så blir momsen i det landet du kjøper fra truket (du betaler ikke momsen i det landet + norkes moms) og at fortolingen ble lagt på orginalprisen. altå et regnestykke som dette

produktpris-moms+toll+frakt+moms

har jeg feil da?

Nei, det har du ikke, men hvis sidene du kjøper varene fra ikke oppgir prisene sine uten sitt lands moms, så må du ikke ta det for gitt at de trekker fra dette når de sender varene ut. Blir en del ekstra jobb for et firma å sende varer ut av landet uten moms, og jeg er redd de useriøse nettstedene skipper dette glatt. Send en mail og spør for sikkerhets skyld før du bestiller.

LarsC: Går kun i korstog når jeg får betalt for det :smile: Sliiiii-iiiitsomt med korstog...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...