Gå til innhold

Raid1 gjennoppbygging feiler

Anbefalte innlegg

Har server med raid1 scsi med hotswap.

En disk tok kvelden. Serverprodusenten (supermicro) har nå brukt 3 måneder på å få tak i ny disk. De orginale diskene er Hitachi 15k73 series DK32EK-72NC. Først kom de med en disk på samme størrelse og hastighet fra Fujitsu Siemens. Den viste seg å være 0,2 GB mindre enn hitachien og dette fikk skylden for at raidet nektet å bygde seg opp.

I går fikk jeg levert en HITACHI ULTRASTAR 15K147 147GB U320. Altså dobbel størrelse. Adaptec programmet endret status til "rebuilding" få sekunder etter at disken ble satt inn. Den statusen har nå stått i 20 timer. Noe må være galt, igjen.

Hvis det er kontrolleren, som sitter på hovedkortet, som er problemet: Når produsenten ikke klarer å skaffe riktig disk, er det lite sansynlig at de klarer å skaffe identisk hovedkort. Med windows server er hovedkortbytte = reinstallasjon.

Når jeg først må reinstalere er det fristende å bytte hele serveren til en produsent man kan stole på at har riktige deler på lager. (ibm eller hp) Ikke minst gir dette mindre nedetid under install.

Kan dette være grunnlag for å heve kjøpet på supermicro serveren?

Dette leder meg til noen generelle spørsmål om hw-raid: (jeg er nybegynner på raid)

Er det mulig å klone installasjonen som ligger på en gammel disk fra et raid1 over på en ny, større disk som skal bli en del av et nytt raid?

Om en raidkontroller tar kvelden, Må man ha en identisk kontroller for å få lest ut data fra raiddiskene? (Sp.målet er relevant for både raid1 og 5)

Ved reinstall av arbeidstasjoner pleier jeg å sette i en ny hd, instalere, deretter sette i den gamle disken som slave og kopiere over data. Hvis noe går feil - noen drivere som mangler, lisensnøkler... kan jeg sette tilbake den gamle disken og ha en opprativ PC. Hvordan vil dette være om man skal reinstalere på en pc med raid? Om jeg setter i to nye disker konfigurert som hw-raid1, instalerer win server og programmer, kan jeg sette i en/begge diskene fra det gamle raidet på den samme kontrolleren som det nye raidet, og kopiere over data til det nye raidet? Hva om noe feiler under install, hva må gjøres for å få det gamle raidet operativt igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...