BolleKalle Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Driver og studerer kraftelektronikk for tiden, og i forbindelse med 1-faset seriekommutatormotorer (vekselstrømsmotor) lurer jeg på noe.. Når denne skal gå som generator (motstandsbrems) på lokomotiver, blir strømmen gjennom feltet likerettet. Noen som vet grunnen til dette? Går forresten lokførerutdanning Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det er fordi at motoren da vil fungere som vekselstrøm-dynamo. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Men det alene vil da ikke skape noe problemer da strømmen uansett skal brennes av i motstander på taket? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Kanskje den fores tilbake i kraftlinjene? Kraftigere "motstand" finner du ikke Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) På nyere lok/motorvogner, som EL17 og 18, type 71, 72, 73 (og 70?) blir bremseenergien matet tilbake til kontaktledningen, såkalt regenerativ bremsing. Dette forutsetter imidlertid at det er et annet tog på seksjonen som kan bruke strømmen. Hvis ikke blir strømmen "brent opp" i motstandene på taket. Motstandene er nok best synlige på EL14 og 69-motorvognene. Motstandsbremsen brukes hovedsakelig for å holde hastigheten jevn i lengre fall. Den sparer de vanlige mekansike bremsene for slitasje og varmgang. Endret 8. januar 2007 av larschroe Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 På nyere lok/motorvogner, som EL17 og 18, type 71, 72, 73 (og 70?) blir bremseenergien matet tilbake til kontaktledningen, såkalt regenerativ bremsing. Dette forutsetter imidlertid at det er et annet tog på seksjonen som kan bruke strømmen. Hvis ikke blir strømmen "brent opp" i motstandene på taket. 7675905[/snapback] Hvis det ikke er andre tog på seksjonen brennes den induserte spenningen av i motstander på omformerstasjonene (med nettbrems selvfølgelig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå