Gå til innhold

Noen med peiling på elektromotorer?


Anbefalte innlegg

Driver og studerer kraftelektronikk for tiden, og i forbindelse med 1-faset seriekommutatormotorer (vekselstrømsmotor) lurer jeg på noe..

 

Når denne skal gå som generator (motstandsbrems) på lokomotiver, blir strømmen gjennom feltet likerettet. Noen som vet grunnen til dette?

Går forresten lokførerutdanning :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På nyere lok/motorvogner, som EL17 og 18, type 71, 72, 73 (og 70?) blir bremseenergien matet tilbake til kontaktledningen, såkalt regenerativ bremsing. Dette forutsetter imidlertid at det er et annet tog på seksjonen som kan bruke strømmen. Hvis ikke blir strømmen "brent opp" i motstandene på taket. Motstandene er nok best synlige på EL14 og 69-motorvognene. Motstandsbremsen brukes hovedsakelig for å holde hastigheten jevn i lengre fall. Den sparer de vanlige mekansike bremsene for slitasje og varmgang.

post-78247-1168286751_thumb.jpg

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
På nyere lok/motorvogner, som EL17 og 18, type 71, 72, 73 (og 70?) blir bremseenergien matet tilbake til kontaktledningen, såkalt regenerativ bremsing. Dette forutsetter imidlertid at det er et annet tog på seksjonen som kan bruke strømmen. Hvis ikke blir strømmen "brent opp" i motstandene på taket.

7675905[/snapback]

 

Hvis det ikke er andre tog på seksjonen brennes den induserte spenningen av i motstander på omformerstasjonene (med nettbrems selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...