Gå til innhold

Nytt fotografi: Urban Wildlife

Anbefalte innlegg

Kom i går kveld hjem fra Australia, og har jo da noen bilder å vise frem.

Her har vi en såkalt "Quakka", en type pungrotte som kun finnes på øya Rottnest Island utenfor vestkysten av Australia.

Spør du meg er dette et godt skutt bilde. Det er skarpt og klart, slik illustrerende bilder burde være. Man får et godt bilde av hvordan en Quakka ser ut.

Har prøvd to typer beskjæringer, den første er originalt format rett ut fra kameraet, det andre er et trangere og bredere utsnitt. Gi gjerne kritikk på hvilket som er finest. :)

Versjon 1:

Tatt med et Pentax *istDL med en Sigma 55-200mm f:4/5,6

EXIF:

Brennvidde: 74mm

Blender: f/4

Lukkertid: 1/60 sekund

ISO: 200

Versjon 2:

EXIF: Såklart det samme, bare annet utsnitt.

Ris og ros ønskes velkommen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Flott bilde dette, men bildet er litt uskarpt og lukkeren din var nok ikke den beste. Lukkeren skal helst alltid være raskere enn brennvidden. Altså for eksempel hadde du brennvidde på 74mm Da bør lukkeren være på minimum 1/74 Sec (1/80). Og dessuten ser det ut som om du har fokuspunkt på forbeina, men et flott motiv.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Flott bilde dette, men bildet er litt uskarpt og lukkeren din var nok ikke den beste. Lukkeren skal helst alltid være raskere enn brennvidden. Altså for eksempel hadde du brennvidde på 74mm Da bør lukkeren være på minimum 1/74 Sec (1/80). Og dessuten ser det ut som om du har fokuspunkt på forbeina, men et flott motiv.

7667718[/snapback]

Hvor er logikken i dette? Hvorfor ikke ha langlukkertidsbilder på stor brennvidde?

Lenke til kommentar

7667718[/snapback]

Hvor er logikken i dette? Hvorfor ikke ha langlukkertidsbilder på stor brennvidde?

7670498[/snapback]

Dette er en tommelfinger-regel for å unngå at kamerabevegelse lager uskarphet i bildet ved frihåndsopptak. Evt stabilisator vil hjelpe med dette.

Men enig i at du har bomma med fokus, siden det *må* være skarphet på øynene på slike bilder. Ellers var situasjonen fin den.

Lenke til kommentar
Dette er en tommelfinger-regel for å unngå at kamerabevegelse lager uskarphet i bildet ved frihåndsopptak. Evt stabilisator vil hjelpe med dette.

Men enig i at du har bomma med fokus, siden det *må* være skarphet på øynene på slike bilder. Ellers var situasjonen fin den.

7670777[/snapback]

Skjønner forsjåvidt det, men jeg vil påstå at bildet ikke sliter så mye med bevegelsesuskarphet, heller at jeg har for liten blender.

Lenke til kommentar
Skjønner forsjåvidt det, men jeg vil påstå at bildet ikke sliter så mye med bevegelsesuskarphet, heller at jeg har for liten blender.

7670950[/snapback]

Synest heller ikke det er noe merkbart bevegelsesuskarphet i dette tillfellet, men det var det med fokus da. En større blender hadde gjort denne enda mer synlig Men du mikser kanskje 'for liten/for stor' blender? Liten blender -> mer dybdeskarphet. Stor -> mindre dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

7670950[/snapback]

Synest heller ikke det er noe merkbart bevegelsesuskarphet i dette tillfellet, men det var det med fokus da. En større blender hadde gjort denne enda mer synlig Men du mikser kanskje 'for liten/for stor' blender? Liten blender -> mer dybdeskarphet. Stor -> mindre dybdeskarphet.

7670971[/snapback]

Jeg surrer med uttrykkene her såklart. Jeg mener stor som i høyt tall, men det blir jo liten blenderåpning jeg mener. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...