Gå til innhold

Stopp spam!

Anbefalte innlegg

Skal ikke bare alle i verden bruke samme side, så ser vi hvor stabilt det blir. (Ment til de som klager på at det finnes fra før)

Men jeg har brukt denne tjenesten\ siden litt før også, mens den var i beta stadiet.

Helt kurrant til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har helt rett i at noen nasjoner utpeker seg mer på SPAM siden. Eks. Kina. Men en slik geografisk sperring løser spam'erne med bots fordelt rundtomkring i verden.

7664540[/snapback]

Enig i det. Men om en får f.eks. mest e-post i fra 3 nasjoner. Da kunne en ha blokkert alle andre nasjoner som "default" innstilling. For så heller å ha hvitelistet enkelte e-post adresser som måtte befinne seg innenfor andre IP adresse segmenter en mine 3 favoritt land. (Et lands segmenter har en viss kompleksitet som administrator for e-post løsningen må "knekke koden"/"lete seg fram" til, og det bør vel ikke være særlig vanskelig, og evt. kan vedkommende legge til et land om gangen inntil alle er dekket)

Det hadde ihvertfall vært en kjempefin løsning til mitt bruk vil jeg tippe. Det blir selvfølgelig en del skreddersøm en må foreta seg. Men det er noe jeg ihvertfall ville likt å ha ofret litt tid på til fordel for å motta mye mindre spam.

Poenget mitt blir at det er så mange unødvendig nasjoner som jeg aldri ville ha mottatt e-post fra til vanlig.

Det poenget ditt med bots er bra, men det vil vel egentlig være litt tilfeldigheter hvor disse bots'ene befinner seg, og med det mener jeg at de er mer jevnt fordelt per i dag. Da spammere ønsker å benytte seg av alle tilgjengelige bots de kan komme over.

Da en slik e-post filtreringsløsning som jeg beskriver ikke er særlig mye i bruk, eller eventuellt ikke eksisterer for den vanlige mannen i gaten så blir det jo ikke heller noen stor kampsak for spammerene å tilpasse seg.

Spammere er jo tilpassningsdyktige, men om en skreddersyr løsningen jeg har beskrevet ved å begynne å svarteliste spesiellt plagsomme IP adresse segmenter så tror jeg en kan få bukt med mye spam.

Filteret bør jo selvfølgelig være så fleksibelt at en kan filtrere ned i minste detalj. Altså spesifisere ned til det fjerde "nummeret" i IP adressen (altså x.x.x.50), pluss at en kan velge om en vil bruke kriteriet hvitelisting eller svartelisting mot valgt segment. Dette siste er ment å dekke behovet for finjustering som brukeren måtte ha. Forarbeidet er jo gjort av administrator. Brukeren haker av for land som ønskes fullt hvitelistet eller eventuellt svartelistet, og det er noe som brukeren gjør helt i begynnelsen. Så gjør bruker det motsatte hviteliste/svarteliste valget som passer når han/hun finjusterer filteret.

Selve prinsippet her tror jeg er en smal sak å lage, men det vil bare ta en masse tid å kode. Men hva gjør en ikke for å selge det beste produktet (løsningen) på markedet?

Så til slutt: Det finnes kanskje enda bedre måter å løse ting, men jeg synes dette ville vært en fin plass å starte. Beklager at jeg har gjentatt meg selv litt i dette innlegget, men dette er en funksjon jeg har ett brennende ønske til å anskaffe meg. :whistle:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...