Gå til innhold

Støy i hodetelefonutgangen

Anbefalte innlegg

Hei,

har et problem med min Asus W5Ae. Problemet er kort og godt at når jeg koble noe til hodetelefonutgangen ( lydutgangen ) på PC'n hører jeg et konstant bakgrunnsstøy, i form av en suselyd. Mistenker at dette er støy fra andre komponenter inni maskina, og sikkert ikke et uvanlig problem - men har alikevel ikke klart å finne noen løsninger annet enn å ta i bruk et eksternt lydkort.

Problemet kommer uansett om jeg bruker hodetelefoner eller om jeg koble til høytalere. Det er ikke samme problem i de innebygde høytalerne, så jeg antar at problemet ligger i selve lydutgangen ? Er det noen som har noen ideer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hei,

har et problem med min Asus W5Ae. Problemet er kort og godt at når jeg koble noe til hodetelefonutgangen ( lydutgangen ) på PC'n hører jeg et konstant bakgrunnsstøy, i form av en suselyd. Mistenker at dette er støy fra andre komponenter inni maskina, og sikkert ikke et uvanlig problem - men har alikevel ikke klart å finne noen løsninger annet enn å ta i bruk et eksternt lydkort.

Problemet kommer uansett om jeg bruker hodetelefoner eller om jeg koble til høytalere. Det er ikke samme problem i de innebygde høytalerne, så jeg antar at problemet ligger i selve lydutgangen ? Er det noen som har noen ideer ?

7655335[/snapback]

Det er desverre lite en kan gjøre med den støyen, annet enn å bruke eksternt lydkort. I stasjonære derimot så kan en overgang fra onboard lydkortet til annet lydkort dempe støyen

(men det hjelper ikke å gå fra onboard til et dritbillig lydkort, det vil gi nesten like mye, om ikke mer støy)

Denne støyen oppstår fordi det alltid vil være interferens inne i en datamaskin, altså elektromagnetiske impulser som kommer fra de komponentene på hovedkortet og liknende. Disse impulsene vil da gå over på de analoge lydkretsene på lydkortet, og de vil da forstyrre det analoge signalet, og danner det som ørene våre oppfatter som støy.

Men det kan også være andre kilder til denne støyen, dårlig lodding i lydutgangen kan også fororsåke støy

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Denne støyen oppstår fordi det alltid vil være interferens inne i en datamaskin, altså elektromagnetiske impulser som kommer fra de komponentene på hovedkortet og liknende. Disse impulsene vil da gå over på de analoge lydkretsene på lydkortet, og de vil da forstyrre det analoge signalet, og danner det som ørene våre oppfatter som støy. 

Ikke alltid vel? Har en pc med og en pc helt fri! Hvertfall svært lite! Ikke mer enn fra diskman etc!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...