Gå til innhold

PSU kalkulator for nyere CPU/GPU

Anbefalte innlegg

Har funnet en PSU kalkulator som jeg syntes fungerte ganske bra

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Denne har de fleste nye prosessorer og grafikk kort samt en masse andre valg man kan foreta seg, som feks vannkjøling, ide/scsi/sata, vifter, CD/DVD/Blue Ray og en masse andre ting.

Eneste jeg stusset litt på var at kravene for PSU økte ved høyere Power Supply Utilization? Trodde det skulle være omvendt, da PSU bruker mer av energien til strøm enn til varme.

Dere får sjekke den ut og si hva dere synes;)

Endret av rolf_enver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den virker grei, men ser ut til å overdrive litt som de fleste slike aklkulatorer, men slett ikke så ille som endel andre jeg har sett, ellers er det vel CPU-utilization du velger, ikke PSU?

PSUens effektivitet har heller ikke noe å si for hvor stor den må være, da effekten som er oppgitt er "inne i maskina", effektiviteten bestemmer hvor mye som trekkes av kontakta, og hvor mye varme som må transporteres ut.

AtW

Lenke til kommentar
PSUens effektivitet har heller ikke noe å si for hvor stor den må være, da effekten som er oppgitt er "inne i maskina", effektiviteten bestemmer hvor mye som trekkes av kontakta, og hvor mye varme som må transporteres ut.

AtW

7655166[/snapback]

Ok, jeg er med. En 500W PSU med 85% effektivitet gir 500W, men trekker 575W fra strømuttaket.

Hva er det da de mener med Power Supply Utilization?

Lenke til kommentar

AtW

7655166[/snapback]

Ok, jeg er med. En 500W PSU med 85% effektivitet gir 500W, men trekker 575W fra strømuttaket.

Hva er det da de mener med Power Supply Utilization?

7656009[/snapback]

Den er vel for å oppgi hvor mye "headroom" du vil ha, om du feks aldri ønsker å kjøre PSUen på mer enn 85% load, så setter du tallet på 85%. Når det er sagt tror jeg tallet som oppgies på 100% antakelig liggere nærmere 85% enn 100% i realiteten.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...