LeD Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 15:00, skrev heraldo:med andre ord er en "perfekt" fri konkurranse kun en illusjon. Dette har du tydeligvis litt mer innsikt i enn meg. :smile: Om menneskene i sin natur er grådige eller rasjonelle, er jo en interessant debatt. Quote: her kan jeg henvise til den perverterte stat / demokrati. Ideelt ( ) skal jo statens motiver reflektere samfunnsmedlemmenes motiver. I USA ser vi jo at tvert i mot at det vedtas lover etter press fra store selskaper, som styrker disses posisjon, og slett ikke er til fordel for folk flest. Det finnes neppe noe perfekt system. Hverken kapitalisme, full statlig kontoll, eller noe midt i mellom. Det beste vi kan gjøre er kanskje styrke enkeltindividers kunnskaper og holdninger, slik at de ikke godtar hva som helst, hverken fra staten eller Microsoft. Quote: må i tillegg nevne at jeg synes at sørkorea har gjort et godt valg å bygge ut bredbånd til alle, da de anser bredbånd som en felles gode og grunnleggende infrastruktur i landet. Hvem er det som anser det som en fells gode? "Staten"? Det er jo uansett "alle" som betale for moroa, også de som ikke er interesserte... (Dette ble jo litt off-topic i denne tråden.) LeD Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 LeD, det med felles goder er vel mer en felles forståelse, det er sikkert noen som ikke er interessert i veiutbygging i Noreg f.eks., men det anses vel av de fleste (som fellesgode) at vi har ok veinett, telefon, vann i springen osv. videre, Quote: Det beste vi kan gjøre er kanskje styrke enkeltindividers kunnskaper og holdninger, slik at de ikke godtar hva som helst, hverken fra staten eller Microsoft. her kommer den eminente teorien om modellmakt inn kunnskap holder ikke (slik som "kunnskap er makt" antyder) ja, kunnskap er makt, men kunnskap produsert på hvem sine premisser og i forlengelse av dette, hvem har makt da? jeg anbefaller deg på det sterkeste å ta en titt på denne interessante teorien:her f.eks. og videre "I USA ser vi jo at tvert i mot at det vedtas lover etter press fra store selskaper, som styrker disses posisjon, og slett ikke er til fordel for folk flest" jepp, det er bare å se på hvor mange i usa som sitter i fengsel eller har et kriminelt rulleblad fordi de røyker cannabis. (ok dokumentar om dette heter grass) her og her edit: storvokste fingre [ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-11-28 15:48 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Hvem er det som anser det som en fells gode? "Staten"? Det er jo uansett "alle" som betale for moroa, også de som ikke er interesserte... (Dette ble jo litt off-topic i denne tråden.)LeD beklager offtopic, men når du skriver at ikke alle er interesserte og "alle må betale for moroa" (jfr.fripassasjer-problematikken), så tenker jeg økologi, Sellafield. Ren natur er vel felles gode, men tydeligvis ikke for alle og ikke som 1. prioritet. i tillegg har noen makt til å drive videre tross protester..(kan faktisk sammenliknes med palladium) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 15:44, skrev heraldo:LeD, det med felles goder er vel mer en felles forståelse, det er sikkert noen som ikke er interessert i veiutbygging i Noreg f.eks., men det anses vel av de fleste (som fellesgode) at vi har ok veinett, telefon, vann i springen osv. Jeg synes ikke det burde være statens oppgave å skaffe telefon og bredbånd til alle. Det er vel heller ingenting i veien for at veier og vann kan tilbys av private aktører. Det er ikke lett å si hva som er best av en stat som tar 2/3 av alle verdiene du skaper og bruker dem til "felles" goder, eller monopolistiske og egoistiske private selskaper... Quote: her kommer den eminente teorien om modellmakt inn kunnskap holder ikke (slik som "kunnskap er makt" antyder)ja, kunnskap er makt, men kunnskap produsert på hvem sine premisser og i forlengelse av dette, hvem har makt da? Det er viktig å være kritisk til kildene. (Det er altså ikke helt bra at folk bare leser TCPA/Palladium FAQ-en, og så tar et standpunkt, uten å grave litt dypere.) Det er viktig å være oppmerksom på hvem som har "produsert" kunnskapen, og gjerne oppsøke kunnskapen fra noen "konkurrenter" også. Men det kan nok ofte være vanskelig å finne nøytral informasjon (hvis noe slikt finnes?) i all propagandaen. Quote: jepp, det er bare å se på hvor mange i usa som sitter i fengsel eller har et kriminelt rulleblad fordi de røyker cannabis. Vi trenger vel ikke å dra helt til USA for å finne mennesker som straffes av "samfunnet" fordi de gjør personlige valg som "samfunnet" ikke liker. LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 16:00, skrev heraldo:Ren natur er vel felles gode, men tydeligvis ikke for alle og ikke som 1. prioritet. i tillegg har noen makt til å drive videre tross protester..(kan faktisk sammenliknes med palladium) Jeg kan være enig i at ren natur (i det minste en planet som det er mulig å leve på) er av interesse for alle. (Men bredbånd, telefon, veier og varmt vann er ikke nødvendigvis det.) Og her trenger vi myndigheter som kan gi lover og håndheve disse. Foretak som forurenser naturen, driver med overvåkning, eller krenker individers rettigheter på annet vis, må rett og slett stanses med makt. LeD Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 16:05, skrev LeD:Jeg synes ikke det burde være statens oppgave å skaffe telefon og bredbånd til alle. Det er vel heller ingenting i veien for at veier og vann kan tilbys av private aktører. jeg har mindre liberale holdinger enn deg her Quote: Det er ikke lett å si hva som er best av en stat som tar 2/3 av alle verdiene du skaper og bruker dem til "felles" goder, eller monopolistiske og egoistiske private selskaper... evig dillemma dette, men bare for å ha sagt det, "atomet" i et samfunn består ikke av individet, men 2 individer (etter min skolering / forståelse). Det er meningsløst å snakke om et privat språk eller privat samfunn, "du'et" konstituerer "jeg'et" (jrf. eksistensfilosofien Martin Buber og språkforskning med spebarn). Følgelig er individets frihet / preferanser / holdninger / forsåelse uløselig knyttet til en større helhet, menneskelige kollektiver.(jef.Pierre Bourdieu) og da er man tilbake til spørsmålet individ vs. kollektiv, som kan minne om tautrekking. Gode poenger om "nødvendighet" og "makt" i ditt siste innlegg også forresten Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Interessant debatt. Quote: Det er viktig å være kritisk til kildene. (Det er altså ikke helt bra at folk bare leser TCPA/Palladium FAQ-en, og så tar et standpunkt, uten å grave litt dypere.) Det er viktig å være oppmerksom på hvem som har "produsert" kunnskapen, og gjerne oppsøke kunnskapen fra noen "konkurrenter" også. Men det kan nok ofte være vanskelig å finne nøytral informasjon (hvis noe slikt finnes?) i all propagandaen. Enig i at folk bør være kritiske til informasjon de leser, også til TCPA/Palladium FAQ'en. Han som har skrevet denne, Ross Anderson, er forsker ved Cambridge University. Søkte litt rundt på nettet for å bedre forstå det han skriver og fine ut gvor partisk/upartisk han er. Er fyren paranoid eller er han oppegående osv. Hans hjemmeside er ehh.. ekstensiv.... http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/ Etter å ha lest en god del av det som står der + at jeg har sjekket flere andre kilder på nettet er konklusjonen at han er relativt oppegående. Jeg kan ikke se at han har noen agenda utenom at han i sin stilling som forsker er samfunnsengasjert. Tror ikke det er noen grunn for han å overreagere på TCPA/Palladium, eller å overdrive hvilken følger TCPA/Palladium kan få. Han er liberal og engasjert i en rekke arbeider ved CU som: -Campaign for Cambridge Freedoms -The Economics and Security Resource Page -Peer-to-Peer systems -Robustness of cryptographic protocols -Analysis and design of cryptographic algorithms -Information hiding ***-Reliability of security systems *** ***-Security of Medical Information Systems*** -Public policy issues Han har også skrevet en bok om Security engineering. Legg merke til de punktene med stjerner rundt. Han hadde neppe skrvet den FAQ'en dersom han faktisk trodde at TCPA/Palladium vill gjøre datasystemer sikrere. Det som de som står bak TCPA/Palladium hevder er poenget for den vanlige forbruker, "what's in it for me"- delen; er at det vil gjøre dataen sikrere og fjerne virus/data- angrep. Dersom dette ikke stemmer hva er da grunnen til at vi som forbrukere skal godta TCPA/Palladium? Det hele blir helt absurd dersom man tenker på at TCPA/Palladium vil bety døden for Open Source Software, og dermed fjerne den siste rest av konkurranse for Microsoft. Og da har jeg ikke engang tatt med muligheten for kontroll og overvåkning av brukerne av systemet. En teknisk analyse av TCPA ig Palladium her: http://wintermute.homelinux.org/miscelanea...%20Security.txt Mvh Einar Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Det finnes ikke håp. Dagens politikere sitter på ræva og tør ikke si hva de egentlig mener. At noen i det hele tatt klarer å stoppe tcpa er tvilsomt. Vi kan likesågodt bare legge oss ned og dø. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Men hvor mye hjelper det at vi snakker om dette her? Burde vi ikke alle legge ut en masse poster om dette på internasjonale sider å prøve å få opp en større diskusjon andre steder enn bare i vår lille krok av verden? Tror ikke bil gates kan norsk Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 19:28, skrev Jattajatta:Han som har skrevet denne, Ross Anderson, er forsker ved Cambridge University... Han er vel ikke akkurat den typiske Microsoft/Intel-hetsende AMD/Linux-fanboyen, nei. Men vi har et problem dersom det er slik at vi som kritiserer TCPA/Palladium blir sett på som useriøse, og plassert i samme bås som lite seriøse Bill Gates-hatende smågutter. Enkelte tror også at vi bare syter og klager fordi vi ikke får lov til å piratkopiere musikk og programvare med TCPA/Palladium. Vi må formidle budskapet vårt slik at begge disse misforståelsene unngås. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-11-28 20:14 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 19:59, skrev P@rm@nn:Men hvor mye hjelper det at vi snakker om dette her? Burde vi ikke alle legge ut en masse poster om dette på internasjonale sider å prøve å få opp en større diskusjon andre steder enn bare i vår lille krok av verden?Tror ikke bil gates kan norsk Vi er nok ikke de eneste som har oppdaget dette. :smile: I andre land er det andre som engasjerer seg. At problemet diskuteres og analyseres i datamiljøer er vel og bra, men dette er noe alle må få vite om. Løsningen her er ikke å henvende seg internasjonalt, eller til Bill Gates, men til Ola og Kari som bruker PC fra Elkjøp. De er nemlig de som bestemmer Palladiums skjebne. LeD Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-28 20:13, skrev LeD: Quote: Den 2002-11-28 19:59, skrev P@rm@nn: Men hvor mye hjelper det at vi snakker om dette her? Burde vi ikke alle legge ut en masse poster om dette på internasjonale sider å prøve å få opp en større diskusjon andre steder enn bare i vår lille krok av verden? Tror ikke bil gates kan norsk Vi er nok ikke de eneste som har oppdaget dette. :smile: I andre land er det andre som engasjerer seg. At problemet diskuteres og analyseres i datamiljøer er vel og bra, men dette er noe alle må få vite om. Løsningen her er ikke å henvende seg internasjonalt, eller til Bill Gates, men til Ola og Kari som bruker PC fra Elkjøp. De er nemlig de som bestemmer Palladiums skjebne. LeD Vel talt! *blusse opp dagbladets/vgs diskusjons forum* Lenke til kommentar
kjekay Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Vel... Er det noen som begynner å forstå Osama Bin Laden nå? Jeg begynner i alle fall... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Heraldo: "YOU GOT MAIL!!!" ...eller ihvertfall privat melding. Moderatorer: Siden det er sjelden folk sjekker pm tar jeg meg denne friheten. En ide for det nye forumet aa informere om pm'er? Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Quote: Den 2002-12-06 03:02, skrev kjekay:Vel... Er det noen som begynner å forstå Osama Bin Laden nå? Jeg begynner i alle fall... Bin Laden ville vært hoppende glad han for et slikt system. Da kunne Palladium sørge for at ingen fikk lese annet enn Profetens ord, og Talibans tolkninger av dem. Og dessuten sladre om alle som drev med Taliban-fiendtlig virksomhet. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Mange partier, i alle fall SV og Venstre, har åpne debattforum der alle som vil kan bli med å diskutere politikk. Det kan kansje være greit å begynne å opplyse det politiske miljøet om saken. Morgenbladet har allerede skrevet littegrann om dette, men ellers har jeg ikke sett noe i aviser om saken. SV sitt debattforum er ei epost-liste: http://www.sv.no/oslo/sv_debatt.htm Venstre sitt debattforum har noen mapper åpne for på pluss.venstre.no, men det ser ikke ut til å fungere særlig bra akkurat nå. Jeg har gitt beskjed til web-ansvarlig. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå