DesertGlow Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Den norke pressen begynner nå å få snusen i at Palladium kanskje ikke er helt så snilt som Microsoft vil ha det til. http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20021125...25_ero_39537193 Dette sammen med at Aftenposten har begynt å kjøre en serie med USA-domminans-kritiske-artikler bør kanskje få politikerene til å forstå at USA og amerikanske selskaper ikke skal få styre bokstavlig talt hele verden... Eks: http://www.aftenposten.no/meninger/komment...rticleID=442923 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ar...rticleID=443162 Måtte Palladium for evig og alltid forbli et tanke-eksperiment. Å nei, det stemmer det, WinXP har jo allerede innbakt en del Palladium-saker. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 13:02, skrev desertglow:http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20021125...25_ero_39537193 Den artikkelen kom som følge av EFNs pressemelding om TCPA/Palladium. Vi får håpe flere medier også tar opp denne viktige saken. LeD Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 berre synd at resten av pressen ikkje har oppdaga jævelskapen enda... :sad: kvar er: - http://www.itavisen.no - http://www.hardware.no - http://www.vg.no - http://www.dagbladet.no er (nesten) umuleg å finne negativ vinkling på dette i den norske pressen... er folk redde for å kritisere M$???? kanskje dette er ein sak for rikets tilstand.... :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Computerworld har faktisk også en artikkel om saken. Den er ganske nøytral, tatt i betraktning at Computerworld er MS-fanmagasin nr.1 (slik jeg har oppfattet dem.) Det er jo bare noen dager siden Computerworld kunne melde at det var en "lei tabbe" å snakke stygt om Microsoft på noe som skulle være en hyggelig kveld med temaet "makt, monopol og fri programvare"... LeD [edit: noe tull med linkene...] [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-11-25 23:57 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 URI-ene dine funker ikke, LeD. :sad: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 00:32, skrev LarsC:URI-ene dine funker ikke, LeD. :sad: Ikke etter at jeg redigerte dem heller? Da er det Computerworld sin feil, og ikke min... Palladium-nyheten finner du på forsiden deres. Eller kanskje denne linken virker? LeD Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg får frysninger. Det føles veldig godt å ha bytta til Linux. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Bra artikkel i Klassekampen i dag. LeD Lenke til kommentar
glabba Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg kommer ivertfall aldri til å kjøpe hardware med slike Fritz-chipper eller noe annet som har med Palladium å gjøre. Før flytter jeg langt ut i skauen. Jeg er også glad for at jeg skiftet over til linux. Så snart spillprodusentene også får opp øynene for altenative OS så er det NULL Mircosoft på meg! Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Palladium høres ut som noe som kan misbrukes fælt, men hvor mange av raddis-noia kritikerne har egentlig lest hele den beskrivelsen? eller fått informasjon fra andre steder enn slashdot og klassekampen (ikke akkurat klodens mest nøytrale nettsteder)? Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det. Så uten å ta noen side, selv om jeg også frykter at Palladium kan misbrukes... så synes jeg at endel av innleggene her virker veldig farget av paranoide tendenser, og folk som faktisk ikke har satt seg inn i hva det dreier seg om. __________________________________________________________ Jepp, jeg er vel forberedt på litt flaming fra linux miljøet nå :razz: [ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-11-26 21:59 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Palladium høres ut som noe som kan misbrukes fælt, men hvor mange av raddis-noia kritikerne har egentlig lest hele den beskrivelsen? eller fått informasjon fra andre steder enn slashdot og klassekampen (ikke akkurat klodens mest nøytrale nettsteder)? det finnes ingen NØYTRALE nyhetsformidlere, hvis de finnes er de utstoppa, ikke levende Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det. Tingen er at vanlige folk ikke vet hva dette systemet går ut på, og siden de ikke vet noe om det kan de ikke ha noen innvendinger mot det. De hører bare lovprisningene om å slå ned på terrorister og piratkopiering, men aner ikke hva det vil si i praksis. De har ikke nok kunnskap om data til å forstå hva disse endringene vil innebære, og når ELKJØP-mannen sier det er bra for dataen blir SÅÅ mye sikrere (!!), ja da må jo det stemme! Håper du ser poenget mitt :smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Palladium høres ut som noe som kan misbrukes fælt, men hvor mange av raddis-noia kritikerne har egentlig lest hele den beskrivelsen? eller fått informasjon fra andre steder enn slashdot og klassekampen (ikke akkurat klodens mest nøytrale nettsteder)? Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det.Så uten å ta noen side, selv om jeg også frykter at Palladium kan misbrukes... så synes jeg at endel av innleggene her virker veldig farget av paranoide tendenser, og folk som faktisk ikke har satt seg inn i hva det dreier seg om.__________________________________________________________Jepp, jeg er vel forberedt på litt flaming fra linux miljøet nå :razz:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-11-26 21:59 ]</font> Palladium kan og vil bli misbrukt, det er jeg overbevist om. Folk med mye makt, har lett for å utnytte det! Finnes ingen tvil i min sjel! Makt HAR blitt misbrukt før, så hvorfor kan det ikke skje igjen?!? De fleste har vel fått med seg hva som skjer borte i USA, der 9/11 blir brukt som påskudd for å skaffe seg total kontroll over folk. Amerikanerene selv t.o.m, begynner jo å bli oppmerksomme på dette. For å være helt ærlig, så er jeg vel mer REDD enn PARANOID! Det er ikke du som er litt blåøyd da??? runmad Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 mad_arab: Det er ikke noe poeng i å diskutere fordelene med palladium når ulempene er så enorme at uansett hvilke fordeler det gir så er det uakseptabelt. Det er på litt sikt snakk om menneskets rett til å være fritt og selvstendig! Palladium og lignende USA/MS-BigBrother prosjekter må stoppes. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det. De fleste fordelene er nok for Microsoft og Intel. Quote: og folk som faktisk ikke har satt seg inn i hva det dreier seg om. Det vil jeg påstå at jeg har gjort. Det var jo et initiativ som startet her på forumet som førte til at Klassekampen, Digi.no m.fl. tok opp saken, og ikke omvendt. LeD Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Palladium høres ut som noe som kan misbrukes fælt, men hvor mange av raddis-noia kritikerne har egentlig lest hele den beskrivelsen? eller fått informasjon fra andre steder enn slashdot og klassekampen (ikke akkurat klodens mest nøytrale nettsteder)? Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det.Så uten å ta noen side, selv om jeg også frykter at Palladium kan misbrukes... så synes jeg at endel av innleggene her virker veldig farget av paranoide tendenser, og folk som faktisk ikke har satt seg inn i hva det dreier seg om. 100% enig med deg. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 23:37, skrev b-duvaland:100% enig med deg. Så enig ville jeg ikke ha vært. :smile: Men det er fint at folk ikke godtar hva som helst, hverken fra Microsoft eller oss "paranoide". Som det ble sagt: Dette må man sette seg skikkelig inn i selv. Her er noen linker: TCPA/Palladium FAQ (OBS! Skrevet av "paranoide".) En god samling av Palladium-liner (OBS! Også preget av "paranoia".) Microsofts "alternative" FAQ (Ja, her var det en annen låt. Før man svelger noe som helst fra Microsoft rått bør man imidlertid ha lest The Halloween Documents. Interne dokumenter fra Microsoft som viser deres sanne ansikt.) Vil man ha nøytral informasjon, kan man jo ta en titt på denne meget tunge og seriøse tekniske analysen av TCPA og Palladium. LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 ITavisen har også skrevet om saken... Litt presseomtale ble det jo, men det tok vel ikke helt av heller. LeD Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 21:57, skrev mad_arab:Palladium høres ut som noe som kan misbrukes fælt, men hvor mange av raddis-noia kritikerne har egentlig lest hele den beskrivelsen? eller fått informasjon fra andre steder enn slashdot og klassekampen (ikke akkurat klodens mest nøytrale nettsteder)? Personlig er jeg ikke særlig radikal, jeg sympatiserer vanligvis ikke med venstresiden i norsk politikk. Men enhver tilhenger av demokrati og ytringsfrihet må da innse at TCPA/Palladium vil være til stor skade for samfunnet? Paranoia forutsetter at faren er innbilt. Jeg vil hevde at faren er svært reell i dette tilfellet. Har forresten du lest hele FAQ-en? Quote: Jeg bare etterlyser litt flere syn her, det er jo faktisk noen fordeler med et slikt system også, Kan du nevne hva du anser som de største fordelene? Quote: og det ville aldri blitt foreslått hvis ikke de faktisk trodde at vanlige folk ville kunne godta det, eller faktisk også ha visse fordeler av det. Litt i overkant naiv her, kanskje? Det er en kjent sak at folk automatisk hopper på alt nytt fra MS, selv om det gjør hverdagen surere for dem - tenk f.eks. på aktiveringsproblematikken i Windows XP. Dessuten har de færreste kunnskaper nok om emnet. Det er nettopp det som er poenget ved å skape debatt rundt emnet, å øke folks kunnskaper, så de faktisk er i stand til å fatte beslutninger på et objektivt grunnlag. Foreløpig er de færreste klar over hva som venter dem, fordi ingen andre enn Klassekampen og deler av datapressen har skrevet om saken. Uansett er det en kjempeutfordring å kjempe mot Microsofts enorme markedsføringsapparat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå