Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når kan vi regne med bredbåndsutbygging?

Anbefalte innlegg

Totalt enig hva du skriver la7dfa-com !

Har hørt mye om at Tele2 bygger ut nettet sitt i det siste, men hvor bygger de, og HVA bygger de?

Håper noe av den hurtige utbyggingen som skjer i Sandefjord smitter litt over på Tønsberg :w00t:

7906479[/snapback]

Jeg har undersøkt litt, men det ser ikke ut som om tønsberg/nøtterøy kommer til å få fiber med det første. Vi får bare håpe noen går inn med 250 mill. her også :)

Sandefjord har forøvrig vært utrolig effektive med å få ned fiberkabler.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm jeg har to fibre inn i huset mitt....

En fra dabb.. (samme som lyse egentlig...  ) altså 6/6 mbit

og så fikk jeg i samme gravingen en svart "multikabel" med kobber og fiber fra telenor.

De skulle, i følge de som la kabelen, ikke lever innhold (abonnement) på den med det første... men muligheten er der..

Blir spennende å se hvem som leverer det beste innholdet..  :dribble:

7906764[/snapback]

Den hybridkabelen Telenor har lagt, går sannsynligvis bare 50m utenfor huset, derfra ingenting annet enn kobber.

7908241[/snapback]

Det kan så være.. men da har jeg jo en fiber allerede.. .. og trenger bare vente til de leverer "full pakke"

Lenke til kommentar
Hvorfor skal staten subsidiere fiber for at folk skal kunne kjøre torrentene opp i 100mbit/sek ?

7906149[/snapback]

Internett er mere enn bittorrent, dessuten er fiber brukbart til alt av multimedia.

På hvilken måte nyter samfunnet godt av at du har fiber i heimen?

Skal man tenke slik som du så kan man jo bare fjerne alt utenom dial-up og brevduer, for det er vel bare e-post uten vedlegg som er viktig nok?

Det er subsidieringen jeg er uenig i, ikke bruken. Har du ønske om feit linje inn i kåken; betal for det selv.

Lenke til kommentar
Det finnes folk som jobber hjemmefra, noen studerer fra hjemmet osv.

Greit at du er uenig i subsidieringen.  Trolig får vi begge 'viljen vår' nemlig at det blir fiber men uten subsidiering...  Betaler pr dato for en 20Mbit linje og vet at fiber ikke kommer til å koste noe mere, bare at det kan brukes til mye annet enn surfing :)

7910909[/snapback]

Selv har jeg jobbet hjemmefra i 5 år, og har aldri hatt behov for bedre enn xDSL til dette. Bruker videokonferansverktøy, gruppevare etc, - og kvaliteten er bra nok.

Klart fiber vil være framtida, men utbygging har en prislapp som er svært høy dersom mer enn de tettest befolkede områdene skal ha dette. Og det vil kreve en subsidiering som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsom.

Når det gjelder Sverige har de faktisk høyere hastighet tilgjengelig (i store deler), lavere priser, - men faktisk dårlige teknisk tilgjengelighet og reell bruk. Det tyder på at situasjonen i Sverige ikke er så rosenrød som enkelte påstår.

Lenke til kommentar

Er egentlig ganske fornøyd med min 2Mbit bredbånd hjemme. men jo raskere linjer, jo bedre, så det er bare å bygge ut for min del.

noe norge burde bli bedre på et mobilt bredbånd. å betale 50kr bare for å logge seg på nettet gjennom mobilen og surfe på et par sider er altfor dyrt! tregt er det også.

Lenke til kommentar

hadde jeg hatt en 2mbit linje som hadde god ping hadde det vært mere enn bra nokk for meg, kjører ikk torrent men sjeg spiller uans..pga ping....bare på natta jeg kjører det og mens jeg er på skole :) så jeg vil si at 2mbit hilder til vanlig bruk enda!

Lenke til kommentar

Til dere som mener skattebetalerene skal betale for internett til dere (i hastigheter over adsl/isdn):

1. Dere har selv valgt å bo der dere bor, flytt hvis internett er så viktig.

2. Betal det tinga koster selv. Er MANGE eksempler på mennesker som har gjort dette.

Vi som har valgt å bo i byen har ikke lyst til å at penge våres skal gå til at dere skal få internett, når det er mange mange problemer vi trenger pengene til selv (mener nå at politi, sykehus og brannfolk er mer viktig en raskt internett til alle).

Gå sammen og bygg ut trådløst, strekk fiber selv, bruk parabol osv. Mange alternativer en selv kan gjøre uten å forlange at staten skal gjøre alt for en.

Lenke til kommentar
Til dere som mener skattebetalerene skal betale for internett til dere (i hastigheter over adsl/isdn):

2. Betal det tinga koster selv. Er MANGE eksempler på mennesker som har gjort dette.

Vi som har valgt å bo i byen har ikke lyst til å at penge våres skal gå til at dere skal få internett, når det er mange mange problemer vi trenger pengene til selv (mener nå at politi, sykehus og brannfolk er mer viktig en raskt internett til alle).

Gå sammen og bygg ut trådløst, strekk fiber selv, bruk parabol osv. Mange alternativer en selv kan gjøre uten å forlange at staten skal gjøre alt for en.

7917206[/snapback]

1 : Ja, klart, å selge kåken, ta med seg hele familen og flytte er gjort på 3-5 minutter...

2 : Greit det, men de fleste har ikke penger/er ikke villige til å hoste opp 100K for internett.

3 : Pengene blir fordelt over statsbudsjettet. Blir verken mer eller mindre på politi sykehus osv. Blir det samme som å si at, vi skal ikke bygge ut veier, skal helle bruke penger på sykehus. Norge har nok penger, å bygge infrastruktur er viktig. Men om det å legge fiber er en livsnødvendighet, det vet jeg ikke. Men det burde være mulig å sørge for at folk får minimum 3g eller edge med fri bruk.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Bredbånd til alle før byfolket får mulighet til 100mbit!

Det vil være et ytterst fåtall som kommer til å ha bruk for/benytte så stor linje, de aller, aller, aller aller fleste vil klare seg med 6/6. Og vi bør heller sørge for at alle kan få  seg nogenlunde grei linje før den lille promillen av landes folk som laster ned i bøtter og spann får tilgang til 100mbit. De som ønsker 100mbit (og "trenger" det) sitter veldig sansynlig på de raskeste linjene som er å oppdrive uansett, det er ikke riktig at samfunnet skal betale for at disse skal laste ned.

Det er snakk om infrastruktur her. Jeg er enig, vi trenger god infrastruktur, men vi klarer oss med 6/6 linjer i den tiden det tar å bygge ut fiber. Jeg mener, hva i huleste skal du med 100mbit idag egentlig? Laste ned hddvd'er eller blue-ray filmer? Tror du virkelig samfunnet gidder betale for at du skal kunne bryte loven mer effektivt?

7907979[/snapback]

Nei. Jeg forventer ikke at staten skal betale noe. Og ikke tror jeg de har betalt noe særlig for at jeg og resten av nabolaget skal ha tilgang til 50/25 fibernett.

Lenke til kommentar
Nei. Jeg forventer ikke at staten skal betale noe. Og ikke tror jeg de har betalt noe særlig for at jeg og resten av nabolaget skal ha tilgang til 50/25 fibernett.

7917824[/snapback]

I følge f.eks Hadeland Energi som ruller ut fiber her er utbyggingen lønnsom og drives på ett reint komersiellt grunnlag uten noe støtte av noe slag.

Hvis man antar at dette er korrekt betyr det at vi kommer til og se en massiv utbygging av slike nett overallt i norge. Telenor kommer også til og rulle ut men de sitter på gjerdet og jeg er egentlig redd at de blir sittende der for lenge hvis de ønsker og være med i dette spillet.

Egeninnsats er også vesentlig for utbygging, var sel på befaring i forrige uke hvor man skal grave en grøft på flere hundre meter for og få koblet seg opp mot fibernettet til Hadeland Energi, så desperate er man etter og komme seg inn på ett skikkelig nett selv om man har xDSL ;)

Lenke til kommentar
Telenor kommer også til og rulle ut men de sitter på gjerdet og jeg er egentlig redd at de blir sittende der for lenge hvis de ønsker og være med i dette spillet.

Vær ikke redd... Død over telenor!

Har ikke hatt telenor-produkter på 5-6 år (bortsett fra linjeleie og slikt da..) og er veldig fornøyd med det... Selv om telenor mot formodning skulle bli billigst ville jeg fortsatt valgt andre alternativer...

Hadde telenor fortsatt hett Televerket og vært 100% statseid tror jeg fiber ville vært allemannseie for flere år siden...

Lenke til kommentar
Hadde telenor fortsatt hett Televerket og vært 100% statseid tror jeg fiber ville vært allemannseie for flere år siden...

7918588[/snapback]

Er det en spøk?

Hvordan i alle dager kan du finne på og tro noe sånt?

Staten er jo livredde og investere i infrastruktur og ett stivbent, byråkratisk og umoderne Televerk i statens regi ville antagelig vært en katastrofe for denslagsutbygginger.

Lenke til kommentar

For at det skulle blitt fart, så skulle ikke kobberlinjene i norge blitt solgt ilamme telenor, da hadde telenor stilt på lik linje med alle andre... og det hadde blitt mer fart på utbyggningen. Men, slik som det er nå, der telenor sitter med bukta og begge endene, så er det helt klart bedre for dem å melke maredet så mye som mulig. Jeg brukte tross alt mellom 2-3K i kvartalet når jeg hadde ISDN, kontra 900 med ADSL. Så det blir jo helt klart en differanse.

Lenke til kommentar

7917206[/snapback]

Er du helt på jordet?

Så jeg skal betale et par millioner for å få fiber?

Hvorfor skal vi betale for deres problemer?

Tydeligvis er du en person som ikke gjør annet enn å tjene dine egene behov. Vi lever i et samfunn, der alle skal ha det bra. Dine meninger tyder jeg dithen at du mener at alle de som bor et par kilometer utenfor byen ikke skal ha noen goder.

For deg virker det som om det er ganske lett å strekke en kabel. Jeg skal si deg en ting, jeg har vært i kontakt med canal digital om vi kunne legge en kabel ca. 10 meter. Nei, det gikk ikke fikk jeg som svar.

Så hvordan i all verden skal jeg få lagt noen kilometer med fiber? Du vet så

absolutt ikke nok om dette. Utifra hva du skriver konkluderer jeg med at du er uvitende i denne saken. Infrastrukturen i Norge er alt for dårlig!

Og ja, jeg forventer at staten skal gjøre ALT for meg, når jeg betaler en tredel av min inntekt i skatt . Den skatten skal tjene samfunnet og mine behov. Blant annet tilknytning til kjapt internett.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Hører en del rykter om at allt kobber blir statseid til neste år, får håpe det stemmer.

7922955[/snapback]

Det er 100% rykter uten noen røtter i virkeligheten.

Og kobberet er snart verdiløst som bærer av internett så det er lite og ha for noen.

Lenke til kommentar

Fått det fra ganske troverdige hold, men har ikke sett det skriftlig noe sted.

Verdiløst er det absolutt ikke, stamkablene kan være ganske verdiløse, men spredenettet er faktisk ganske verdifullt.

Finnes Vdsl som kan kjøre på 52mb synkront over korte avstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...